Waarom is het toch zo moeilijk iedere dag weer iets te verzinnen om te eten?

Ik bedoel, het is altijd maar weer: Wat ga ik nu weer eens eten, altijd maar nadenken, ik snap niet dat mensen voor een hele week boodschappen kunnen doen en dus al een week van tevoren weten wat ze gaan eten... Iemand tips?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken
7.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoef je geen sorry voor te zeggen, je hebt helemaal gelijk, ben niet zo creatief! Klopt helemaal....

Het beste antwoord

Ik plan altijd een weekje boodschappen en het avondeten.
Manlief is een echte rijst en pasta freak en ik een hollands aardappelmeisje.
De kinderen wonen uithuis, dus daar hoeven we geen rekening meer mee te houden.
B.v voor deze week was er bij AH bonen voor 24 eurocent , daar maak ik met een conimex bakje, sajoer bonen van met rijst en ajam paniki, ook met een conimex bakje.
Macaronie met gehakt.
Capucijnders met spekjes en ui en sla met een slavink.
Spruitjes met draadjes vlees.
Bami met kip.
Witlofsla met gebakken aardappels en een gepanneerde kipfile.
En gister hebben we vers gekookte bietjes en een karbonaatje op.

Zo maak ik weekelijks een menu, ik vind het altijd weer leuk om iets voor die week te verzinnen.
Als je het leuk vindt wil ik wel elke maandag b.v een week recept hier doorgeven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind jouw antwoord het beste en leukste. Graag zou ik iig één keer een voorbeeld willen krijgen voor een weekrecept, alvast bedankt.
Even dit, dol op pasta, niet op vis, aardappelen ook prima...

Andere antwoorden (12)

neem bijvoorbeeld Allerhande voor eetkeuze of zoek de diverse kooksites op met eettippen......
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, dat doe ik ook niet. Maar ik zorg altijd wel dat ik genoeg in de vriezer heb om mee te combineren. Vandaag was het toevallig braadworstjes van Lidl (diepries, zachtjes laten garen in bouillon en in plakjes gesneden), heel veel aardappelpuree overgebleven van gisteren, en nog èèn van de aantal porties verse brocolli in de vriezer. Voilà! Een aardappel broccollischotel uit de oven.

Zakjes kant en klare basissaus heb ik altijd in voren waar ik dan naar eigen smaak een draai aan geef, zoniet dan biedt bloem, ei, en melk ook een uitkomst (ook altijd in huis). Hoefde ik vandaag alleen maar een zakje geraspte kaas bij op te halen om eroverheen te strooien ;-)

Toegevoegd na 32 seconden:
Voor een hele week boodschappen halen per dag bedoelde ik...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Neem het recept van de dag op zo'n kook- en receptensite het enige wat je moet doen is het boodschappenlijstje printen en de boodschappen doen..
Haal kies en kook bij een bekende supermarkt. Bespaart ook heel wat denktijd.
Of maak een weekmenu en herhaal dat iedere week. Hoef je niet ook meer na te denken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat het werkelijk ELKE dag moet, en je jezelf nu ook weer niet elke dag exotisch hoeft te verrassen (koken is ook gewoon 'corvee', dat vergeten mensen nog wel eens, vooral als je gezinsleden hebt die heel veel dingen niet lusten en je zelf eigenlijk helemaal niet zo veel trek hebt), plus al het gedoe er omheen ; daar heb je gewoon al niet altijd zin in, en dan moet je ook nog eens elke dag met iets originééls zien te komen.....pfff; ga er maar aan staan.

Ik doe het nu inmiddels ruim 15 jaar, en hoewel ik een prima kok ben, erg lekker kan koken (is me helaas ook wel aan te zien) en erg van lekker koken met leuke presentaties en aparte ingredienten houd, sta ik regelmatig hulpeloos rond te speuren in de supermarkt van 'wat zullen we NOU weer eens maken.....

Vooral als je altijd in de zelfde supermarkt komt, raak je nog wel eens behoorlijk uitgepoept. Afwisseling van supermarkt (en het lezen van supermarktblaadjes met recept-ideeen, die je niet precies hoeft na te maken maar waar je je wel door kunt laten inspireren) scheelt dan ook al een stuk. Net als voor je boodschappen gaat doen een beetje willekeurig googelen op bepaalde ingredienten.

Overigens is het best goed te doen om een weekmenu samen te stellen hoor ; ik heb van die periodes dat ik echt elke week tot op de DAG bepaal wat we gaan eten (inclusief weer recepten voor de volgende dag voor de rest van de ingredienten zodat je niks hoeft weg te gooien enzo) en dat werkt inderdaad als een zonnetje. Behalve dan dat vantevoren bedenken ....na een week of wat kakt dat weer in. Altijd weer jammer.

Ook heb ik een grote ordner waar ik alle recepten inplak die ik tegenkom die ik lekker vind of vond met mijn eigen aanpassingen erbij, en soms sla ik die op een willekeurige bladzij open. Maar het blijft een klus, elke dag weer. Slechts heel af en toe vind ik iets leuks waar ik dan echt weer helemaal zin in heb. En als ik eenmaal weer bezig ben gaat het wel, maar het is wel elke dag weer een beetje er tegenop zien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoo herkenbaar!
Koken is absoluut niet mijn hobby, en eten met 3 kinderen aan tafel die van alles niet lusten, en die alle kanten uit moeten (muziekles, sport) heeft ervoor gezorgd dat wij gewoon wekelijkse boodschappen doen.
Door de week eten wij meestal makkelijk aardappel groenten vlees, of pasta. In het weekend gaan we wat anders bedenken. Daar hebben we dan meer tijd voor.
Dus ik heb ook echt geen zin en tijd om originele dingen te verzinnen voor het eten iedere dag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn verschillende gerechten die je makkelijk in meervoud kunt maken en dan kunt invriezen. Ik kook wel vaak maar ook niet iedere dag.

- Heb altijd wel pastasaus in vriezer en hoef dan alleen nog maar wat verse pasta erbij te koken en iets van een salade erbij.
- Macaroni, als ik het maak, vries ik wel in zijn geheel in en daar doe ik dan vaak een gebakken ei en ook salade bij.
- Houden ook van nasi, wederom een gebakken ei en maak er dan vaak nog verse kip sate bij
- Stamppotten in de winter, zoals boerenkool doen het hier ook goed

Wat ik trouwens ook doe is door bijvoorbeeld meer rijst te koken en dit later in de week nog eens te eten, maar dan op andere manier. Doe ik trouwens ook met aardappels, bak ze dan later in de week nog een keer met verse groenten er door.

Het kan trouwens handig zijn om je week een beetje te plannen, qua maaltijden en boodschappen dan. Doe ik ook, maar moet natuurlijk wel een slag om de arm houden. Toen ik nog werkte, maakte ik vaak de avond van te voren de boel al klaar, zodat ik alleen maar de pannen op vuur hoefde te zetten of zette dan alvast iets in koelkast om te ontdooien. Helpt, want dan ben je al op weg geholpen en scheelt in tijd. Houden trouwens ook van wokken, snel, makkelijk en gezond en verveelt eigenlijk nooit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om die reden gaan wij dagelijks de boodschappen doen. Dat kost wat meer tijd, maar je eet precies waar je zin in hebt. Wij proberen veel verse groenten te combineren met diverse kruiden. Daarnaast vinden we het leuk om nieuwe combinaties te proberen en ik moet toegeven, dat smaakt erg lekker. Simpel combineren levert vaak lekkerder eten dat uitgebreid koken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat komt omdat je niet 't zelfde wilt eten als gisteren en eergisteren - want dat zou te saai voor je smaakbeleving zijn. En verder wil je gezond eten, wat de keuze beperkt. En je wilt ook wel eens wat anders proeven. Graag zou je elke dag iets nieuws willen proeven zelfs. Dus elke dag bedenken 'wat nu weer' is eigenlijk heel logisch :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Na alle goede tips die je hebt gekregen moet het niet moeilijk zijn de komende tijd ideeen te hebben. Schrijf vanaf nu iedere dag in je agenda wat je hebt gegeten, eventueel met opmerkingen over hoe je het vond erbij. Na een aantal maanden heb je zo een naslagwerk om steeds weer uit te putten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb een hele map verzameld met daarin recepten uit de allerhande, c1000 enz en heb ook een heleboel kookboeken. Op zaterdag ga ik op mn gemakje alles doorbladeren en wat me lekker lijkt schrijf ik op een blaadje. Met daarachter het blz nr. Als ik voor elke dag een recept heb uitgezocht maak ik aan de hand daarvan een boodschappenlijstje. De boodschappen haal ik op zondag. Op de koelkast hang ik de lijst op met wat we die week gaan eten, en kies dan elke dag iets van die lijst. Simpel toch?! Met af en toe wat verschuivingen, houdbare producten kunnen evt een weekje op schuiven wanneer er eens wat tussen komt. Bv Als je onverwachts ergens anders eet of pizza besteld.
Ga een leuke map vol lekkere recepten samenstellen dus!! Print van internet, kijk in supermarkten en koop kleine kookboekjes (bij ikea en action heb je bv per categorie kleine kookboekjes)

eet smakelijk :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het blijft lastig inderdaad. Op dit moment koop ik 1 keer per week 4 of 5 groentes, aardappelen en vlees en/of vis voor 4 dagen. In de vriezer heb ik altijd kant-en-klare groentes en een voorraad biologische kipfilets. Zo kan ik combineren op de manier waar ik per dag zin in heb.

Wat ik ook een hele tijd heb gedaan:
Ik begon met verzamelen van recepten die mij en mijn gezin echt bevielen. Na een aantal maanden had ik zo ongeveer 25 gerechten.
Op basis daarvan heb ik toen een 3-weken schema gemaakt. Zo kon ik zelfs drie weken vantevoren plannen en boodschappen doen. Voor de verse dingen dan 1 keer in de week naar de winkel.
Na drie weken begon het schema dan weer opnieuw.
Elk van de kinderen had dan wel een paar favoriete maaltijden. Zo'n schema gaf mij best veel rust.
Door omstandigheden is dat in het slop geraakt, maar nu ik het zo opschrijf.. Ik moet het maar weer zo gaan doen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
kijk eens op de site www.letscookit.tv daar staan gratis te bekijken filmpjes op over allerlei gerechten