wat gebruik je in plaats van witte wijn in sauzen of gerechten?

Ik weet dat alle alcohol verdampt, maar ik drink niet en heb nooit wijn in huis. Wie heeft er tips?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
16.6K

Het beste antwoord

In de meeste recepten wordt appelsap als alternatief aangeraden.

Toegevoegd na 6 minuten:
(ongezoet appelsap)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
was inderdaad lekker!

Andere antwoorden (8)

Wellicht dat je ook iets van dubbelfris ofzo kan gebruiken (witte druiven/ citroen). Wordt je gerecht wel wat zuurder van haha; geen citroensap meer gebruiken dus (mocht dat nodig zijn).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ronaldP
12 jaar geleden
wordt de boel ook zoet van... Als je er maar ekening mee houd!
Je zou visbouillon kunnen gebruiken bij een visgerecht met wat citroen erbij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Citroensap met druivensap is de beste oplossing
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vervang zelf wijn in recepten altijd door appelciderazijn of balsamicoazijn (beide bij AH te koop).
Ik weet niet in hoeverre het gerecht dan hetzelfde smaakt als met wijn, omdat ik dat (om dezelfde reden als jij) nooit geprobeerd heb. Maar de gerechten smaken dan altijd erg lekker, dus het past in ieder geval wel. Je moet wel kleinere hoeveelheden gebruiken dan je volgens het recept voor wijn zou moeten doen, want anders smaakt het veel te sterk.
Voor witte wijn zou ik eerder appelciderazijn gebruiken dan balsamicoazijn, balsamico is vrij heftig qua smaak, appelciderazijn is vrij zacht van smaak.

Ze hebben bij de AH trouwens ook witte wijnazijn, misschien dat die nog wat meer op witte wijn lijkt dan appelciderazijn, maar die heb ik zelf nog nooit gebruikt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij de AH heb je ook witte balsamicoazijn, minder heftig en wat zoeter van smaak dan balsamicoazijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ah, die ken ik niet. Klinkt wel de moeite waard om eens te proberen, bedankt.
Je kunt natuurlijk witte druivensap of appelsap gebruiken, maar wijn heeft een onnavolgbare smaak in gerechten.
Je kunt ook een klein flesje witte wijn kopen. Die zijn er namelijk. Daar gaan net 2 volle glazen uit. Wat je overhoud kan je ook in een ijsblokjesvorm invriezen. Het gaat toch om de smaak van wijn!
amc
12 jaar geleden
een héél goed alternatief is "parmezaanse kaas " ...in kaas fondue wordt héél vaak witte wijn vervangen door parmezaanse kaas ...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat vaak goed werkt is bouillon of fond, Maak je een gerecht met kip, dan kippenbouillon of kippenfond. Idem voor vlees of vis. Fond is bouillon zonder zout die word gereduceerd door inkoken. Bij risotto is bv champignon fond erg lekker.
AH heeft naast vloeibare bouillon ook een rijtje met fond staan. Voor een zuur accent kan je citroensap of een beetje azijn gebruiken. Belangrijk is dat je wat experimenteert. Om de smaak te verdiepen gehakte groene kruiden toevoegen. Lijkt niet op wijn maar is goed alternatief.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan bouillon gebruiken en wanneer je er dan nog een zuurtje in wilt proeven kan je kiezen voor wat witte wijn azijn of citroensap. Je hebt ook alcohol vrije wijn. Misschien is dat een optie voor je?