Hoe kun je aubergines het beste bewaren?

Ik heb geen kelder, maar heb het idee dat de aubergines in de koelkast sneller zacht worden.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
7.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Leg Ze In De Garage.

Het beste antwoord

Een aubergine is erg gevoelig voor temperaturen beneden de 10 graden Celcius. Bewaard bij lagere temperaturen treedt al snel het zogenaamde lage-temperatuurbederf op. Het steeltje en de kroonbladeren worden bruin en er ontstaan ingezonken bruine plekken op de schil.
Bewaar rijpe aubergines in de kelder of bijkeuken. Onrijpe exemplaren rijpen snel na bij kamertemperatuur. Afhankelijk van de rijpheid zijn aubergines 3-7 dagen houdbaar.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat klopt helemaal. Ik vond het heel jammer om te zien hoe ze langzaam maar zeker in elkaar schrompelen. Ik heb ze eruit gehaald en kijk nu hoe het gaat.

Andere antwoorden (2)

Leg ze in een garage.
Ik bewaar mijn groente althans de meeste groente in de garage.
En als je die niet hebt in de schuur.
12 jaar geleden
Aubergine is van oorsprong een tropisch gewas. Om deze reden kunnen aubergines niet bij lage temperaturen worden bewaard (net als bananen). Aubergines kunnen het best worden bewaard bij kamertemperatuur en dus niet in de koelkast. Ze zijn dan ruim een week houdbaar.

Verpakte aubergines langer houdbaar

Verpakte aubergines zijn beter houdbaar, omdat ze in de verpakking nauwelijks uitdrogen en steviger blijven. Een gezonde aubergine voelt stevig aan, glanst en heeft geen rimpels of vlekken. De steel en kroon van een verse, gezonde aubergine heeft een frisse groene kleur.