Weet iemand leuke dingen te doen met een kerrieplant? En bij welke etenswaren past het, en moet je het meekoken of kun je het ook rauw eten?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
26.2K

Het beste antwoord

De plant geeft een lichte kerriesmaak af aan een gerecht, dus je kunt het goed mee laten trekken in een soep of vleesgerecht. Je moet het alleen laten meetrekken hoor, dus hang het ergens in dat je het zo eruit kan halen als het gerecht opgediend wordt. De bladeren zijn nl. niet voor elke maag geschikt. Ze kunnen vaak voor een van streek geraakte maag zorgen.
Je kunt kerrieplant bloemetjes ook goed gebruiken in potpourri!

Toegevoegd na 4 minuten:
Gebruik het dus zoals takjes tijm en blaadjes laurier. Ook met rijst meekoken geeft een lekkere smaak en je kunt er naturlijk ook thee van trekken. Helpt verzachtend bij luchtwegaandoeningen.
amc
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

je krijgt geen kerrie van een kerrieplant, maar hij is in de keuken zeker te gebruiken.
lees meer in de link.

http://www.overkruiden.nl/kruiden/plantengroepen/heesters/kerrieplant/
12 jaar geleden
In de keuken:
De bladeren met het milde curry aroma kruiden soepen en sausen, groenten en rijst- en vleesgerechten.

U kunt de hele takjes kort meekoken en ze daarna verwijderen.

Of u vermaalt het kruid in een vijzel samen met rozemarijn, salie en tijm en u strijkt het, met wat olie smeuïg gemaakt en op smaak gebracht met peper en zout over visfilets die u in aluminiumfolie op de grilt of barbecue legt.

Kerrieplant is ook een bestanddeel van allerlei kant-en klaar-sausen.

Geneeskracht:
Thee van kerrieplant verzacht buikklachten en helpt bij aandoeningen van de luchtwegen.

Inwrijvingen met de olie verminderen klachten bij verstuikingen en maken gelijktijdig de huid gladder.

Sierwaarde:
Met zijn zilvergrijze takjes vormt kerrieplant een grappige sierplant.

Hij vergroot het aanbod aan herfstplanten, ook voor uw balkon.

De bloemen zijn zeer geschikt voor drogen en daarmee voor uw eigen droogboeketten.

Met het ‘dwergkerrieplant’ kunt u bloembedden opvullen en randen aanleggen in borders of langs weggetjes in de tuin.

Je hebt verschillende sooten kerrieplanten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan het rauw eten, maar dat is niet spectaculair.. het smaakt beter (meegekookt) in een stoofpot of in soep.

Voeg enkel wat bladeren van de kerrieplant toe aan wat keukenkruiden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met bladeren bedoel je takjes, of echt de piepkleine blaadjes/naalden?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, ik bedoel de naalden, maar je kan ook een hele tak gebruiken, om er later weer uit te halen..