Hoe kan het komen dat rijst gaat plakken als je het kookt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
11.3K

Het beste antwoord

Niet alle rijst kleeft. Afhankelijk van de soort zetmeel in de korrel is er gewone rijst en kleefrijst. De echte kleefrijst heeft ook een wittere kleur dan de gewone rijst.
Mijn ervaring is dat langkorrelige rijst niet kleeft, tenzij je hem te lang kookt en niet even met een vork doorroert na het afgieten. Voor perfecte nasi goreng kan je het best de rijst voorkoken en af laten koelen. Soms lijkt het of het een vaste massa is maar zodra je hem in de wok gooit valt hij uit elkaar tijdens het scheppen.Deze koude rijst blijft lekker los tijdens het bakken. Ook is het belangrijk hem na het goed afgieten nog even te laten staan met de deksel op de pan. Als je hem dan even met een vork doorroert is hij lekker los.
amc
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Als je rijst te lang laat koken kan dat nog wel eens gebeuren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
starch, zetmeel, is hetzelfde als behangerslijm. Daarom plakt het zo.Het is gewoon een eigenschap van de stof
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je te weinig water gebruikt om de rijst in te koken gaat hij ook plakken, net als pasta in te weinig water.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Witte 'droogkokende' rijst (langkorrelig):

Neem per 1 volumedeel rijst - 1-1/2 volumedeel water (gebruik een kopje, mok, o.i.d.)

Kleefrijst (ketan, toko)
Kleefrijst wordt gaar gestoomd, hier is de manier beschreven in een originele Thaise stoompan, maar er kan natuurlijk ook een andere (elektrische) stoompan gebruikt worden.

Spoel de rijst 2 - 3 keer totdat er schoon water af komt
ETC (de rest is te vinden via mijn link)

Het ligt aan DE berijdingswijze!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De duur van het koken maakt idd wat uit, maar het beste is, als je de rijst gaat afgieten (ik doe dat meestal in een fijnmazige zeef), de rijst daarna (met een handdoek eromheen) nog even 10 a 15 minuten te laten staan. Dan even met een lepel erdoor roeren en je hebt fijne losse rijst.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tip laat het na het afgieten nig eventjes op het vuur zonder deksel. Zo verdampt een groot deel van het water!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het goedje dat de rijst aan elkaar laat plakken is zetmeel. Zetmeel komt in grote mate voor in aardappels (vandaar dat men hier ook behangerslijm van maakt) maar ook in granen als rijst.
Dit zetmeel is een koolhydraat, een verbinding van suikers, en levert ons dus veel energie. Vandaar dat we het vaak als belangrijk deel van de maaltijd zien.

Zetmeel lost op in heet water. Wanneer je je rijst kookt, zal het dus een deel van zijn zetmeel afgeven aan het water. Het zetmeel lost niet alleen op, maar heeft ook als eigenschap water aan zich te binden. Deze eigenschap gebruiken we vaak om bijvoorbeeld een soep of saus dikker te maken.
Wanneer de rijst is gekookt, bevindt er zich dus veel zetmeel, alias behangerslijm, in in het water. Wanneer je de rijst afgiet, blijft een deel van dit zetmeel achter, terwijl het water wegloopt, verdampt, of wordt opgezogen door de rijstkorrels. Zo plakken de rijstkorrels aan elkaar.

Om dit te voorkomen heb je hierboven al meerdere tips gekregen: In ruim water koken, na het afgieten met heet water uitspoelen, niet te lang laten koken en vervolgens na laten garen, in passend koud water opzetten en langzaam aan de kook brengen, enz.