Is het lekker om plakjes biefstuk of kip te stoven?

Ik heb gister massamancurry gemaakt, waarvoor ik stoofvlees heb gebruikt. Ik vond dit vlees echter niet zo goed bij de curry passen, en zou dus graag biefstuk of kip willen gebruiken. Het punt is dat de smaken van de kruiden uiteraard heel goed naar voren komen wanneer de curry enkele uren op een laag vuur staat.
Wie weet wat voor invloed dit zal hebben op het vlees? Is dit lekker, of zal ik dit bijvoorbeeld het laatste half uur erbij doen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
7K

Antwoorden (5)

Eerlijk gezegd weet ik niet wat 'massamancurry' is, maar curry en stoven ken ik wel. Wat ik je echte absoluut AFraad, is om biefstuk te stoven. Het vlees wordt alleen maar taai en droog, of valt uiteindelijk helemaal uit elkaar. Ik vind dat zonde van een goed (en duur) stuk vlees. Neem er dan liever kip voor, en als je het echt wilt laten stoven, soepkip in delen.
Een ander idee is inderdaad om vlees dat snel klaar is er pas op het laatst aan toe te voegen. Ik zou het in stukjes/plakjes snijden, NIET kruiden, en even rondom aanbraden voordat ik het toevoegde. Dan max. 10 min. meekoken, vuur uit, deksel erop en laten afkoelen.
Zo'n gerecht kun je heel goed later opwarmen, en dan zijn alle smaken echt wel ingetrokken.
Smakelijk!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Stoven met biefstuk moet je niet doen ; dat is snel-klaar-vlees en daar blijft niets van over, of het moeten stukjes schoenzool zijn.
Met kip kun je wel stoven MAAR dan moet je geen kipfilet nemen, maar vlees van de poten of nog beter : een (oude) soepkip. Dat is wat taaier vlees dat juist langer nodig heeft om lekker mals en gaar te worden, dus uitstekend geschikt om te stoven.

Zelf gebruik ik om te stoven het liefst varkensvlees (hamlappen) omdat dat ook wat sneller klaar is, maar dan doe je de naam 'massaman' (musselman ; moslim) natuurlijk geen eer aan. Of je neemt gewoon lekkere runderlappen (riblappen) zoals voor hachee enzo. En massaman kun je ook prima maken met eend, kip of zelfs tofu. Maar van origine hoort het met rundvlees.

Vlees dat eerder klaar is, kun je inderdaad beter wat korter stoven dan de ettelijke uren die voor rundvlees staan. Voor de gaarheid van de overige ingrediënten maakt dat niet uit, en voor de intensiteit van de smaak kun je het eventueel een dag tevoren maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Biefstuk is inderdaad zonde om te stoven. Wat wel erg lekker is, is lamsvlees. Dat combineert ook erg goed met currypasta.
Lamsvlees is ook niet goedkoop, maar bij de Aldi hebben ze bijvoorbeeld wel lamsvlees uit de vriezer, wat prima geschikt is om te stoven.
bamibal
12 jaar geleden
Ipv biefstuk malse runderlappen gebruiken en het kan een prima gerecht worden. Al raad ik het je dan aan om het vlees te smoren ipv stoven. Zo is je vlees super mals en de masala optimaal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Natuurlijk kan je biefstuk of kip gebruiken, je moet alleen niet stoven indien je dit magere vlees gebruikt.

Ik maak het weleens op deze manier;

Verwarm 1 blikje kokosmelk met wat zout en roer hier de massaman currypasta door, doe dan reepjes biefstuk of bieflap erbij. Even laten koken en dan blokjes voorgekookte aardappel en wortelblokjes erdoor, gesn. ui,
blokjes paprika, suiker en vissaus erbij. Eventueel verdunnen met wat water. Alles is binnen 1 kwartiertje klaar. Simpel en toch lekker.

Je kunt ook uitgebreider koken met kipfilet of lamsvlees. Dan duurt de bereiding ook niet langer dan 20-30 min.

Je bakt eerst de kipfiletreepjes/stukjes of het lamsvlees 5 min. in hete olie, uit laten lekken.
Aardappelblokjes 5 min. bakken, uit laten lekken.
De olie goed warm houden,de massamancurry toevoegen
evenals de plakjes gember, korianderwortel, fijngehakte knoflook, laurierblad, fijngemalen kardemom- en korianderzaad en de kaneelstokjes.
Alles 5 min. laten sudderen zodat de geuren vrijkomen.
Kokosmelk, vlees,aardappel en sjalotjes toevoegen.
Aan de kook brengen en dan palmsuiker en vissaus toevoegen, 10 min. laten sudderen en ondertussen tamarindesap en wat water toevoegen.
Op het bord garneren met anijssterren en cashewnoten en een scheutje kokosroom/-melk.
Heerlijk met witte rijst.

Toegevoegd na 27 minuten:
Het is net als met erwtensoep,hachee en goulash, de volgende dag smaakt het nog lekkerder. Ik maak het vaak een dag van tevoren. Het vlees is dan zo mals en doortrokken van kruiden dat het aan de kwaliteit niets afdoet wanneer je het weer verwarmt.
amc