Gerechten uit de Hollandse keuken, voor de invoering van de huishoudschool?

Volgens Johannes van Dam heeft de Nederlandse Huishoudschool veel negatieve invloed gehad op de Nederlandse keuken.

Quote van Dam" De grootste tragiek voor de Hollandse keuken, is de oprichting van de huishoudschool geweest?"

Wat is er precies veranderd dan en hoe zag de Hollandse pot er dan uit voor de oprichting van de Nederlandse Huishoudschool?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
1.7K

Het beste antwoord

Hier een voorbeeld van een recept uit "De Hollandse Keukenmeid". Dat kookboek is geschreven vóór de invoering van de huishoudschool, en toen was het allemaal nog dik in orde met de Nederlandse kookkunst volgens van Dam.

"Perenstruif:
Per persoon: 1 peer, 1/2 glas witte wijn, suiker, kaneel, 1 ei, 2 el droog wittebroodkruim
Voorbereiding: Verwarm de oven voor op 200 graden.
Bereidingswijze

De peer halveren en gaar koken in een bodempje witte wijn met flink kaneel en suiker. Leg de perenhelften in een passend ovenschaaltje, kook het stoofvocht in tot een stroopje en giet dat erover. Bedek de helften met het ei, losgeklopt met het droge broodkruim, suiker en kaneel.
Na een kwartiertje bakken in de voorverwarmde oven is het peertje klaar."

Als je googelt op de naam van de kookboek in combinatie met het woord recept, kun je veel meer vinden. Maar dan zul je er ook snel achter komen, dat het een kookboek voor de elite was. De keukenmeid had er gewoon de tijd voor om al die ingewikkelde recepten te maken.

Johannes van Dam schrijft al zo'n 30 jaar een column in de Elsevier, en dat is niet voor niets een column. Hij overdrijft graag, en hij staat ook bekend als "pedant en eigenwijs". Net zoals zijn gewoonte om altijd zijn eigen mes mee te nemen als hij uit eten gaat, (geen enkel mes is goed in een restaurant) is zijn opvatting over de verloedering van de Nederlandse keuken ook een van zijn stokpaardjes.

De vraag is of het allemaal wel klopt, zoals hij beweert. Ook in de tijd van dat schitterende kookboek, zie ik nog niet dat de arbeidersklasse voor de dagelijkse maaltijd met witte wijn in de weer was. Het zal daar toen ook gegaan zijn om aardappelen, groenten, vlees en jus; de saaie combinatie waar van Dam zo tegen ageert.

In deze link kun je er meer over lezen:
http://www.nrc.nl/thuiskok/2009/09/30/waarom-wij-culinair-afzien/

De columns van van Dam zijn goed leesbaar, maar op al zijn uitspraken en meningen valt best wat af te dingen. Onderstaande citaat uit een interview zegt m.i. genoeg:
"U bent een onvermoeibaar strijder voor de Waarheid op het Bord?
Van Dam: "Ja, de 'waarheid-op-het-bord' -, dus geen onzin, geen flauwekul. Geen leugens. Als koks de boel in de keuken bedriegen dan zie ik dat meteen. Mij kun je niet vaak bedriegen. Ik heb een hobby om oplichters te ontmaskeren en dat doe ik bij de gastronomie met heel veel plezier."

Hele interview, ook over de "tragiek"
http://www.rkk.nl/andersdenkenden/archief/2006/detail_objectID606801.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
flyingcrow
12 jaar geleden
Insgelijks, dikke plus!