Wat doe ik verkeerd als de aardappels vochtig zijn na het koken?

Weet jij het antwoord?

/2500

Niks. Mijn moeder laat de aardappelen altijd even droogkoken nadat ze gaar zijn (dus gewoon in de pan zonder water), zodat ze minder vochtig zijn.

Je moet ze even droog koken. Dat houd in dat je ze na het afgieten nog even 30 seconden in de pan op het vuur zet, even een keer schudden met de pan en de aardappels zijn kurkdroog.

Na het afschudden zonder deksel op de pan even laten droogstomen/uitdampen.

Na het afgieten gas op laag pitje zonder deksel en af en toe opschudden zo stomen ze droog

Wat bij nieuwe aardappelen vaak gebeurd dat ze nat blijven. Bij het koken niet te veel water tot net aan de aardappelen, prikken met een vork op gaar ,afgieten en dan nog even op het vuur plaatsen,omschudden. Je heb kruimel aardappelen als ze die net te gaar zijn blijven ze ook nat ,ook bij droog koken. Die iets eerder afgieten,wel met de vork kijken of ze gaar zijn ,maar niet te afgieten en dan droog koken even moeten de kruimels heerlijk eruit zien. ik deed dan ( vroeger ) altijd de kruimels apart met een klontje boter en dat was smullen.

Te lang laten koken, niet tijdig afgegoten.

Nadat ze gekookt zijn moet je ze (zonder deksel erop) omschudden en daarna een minuutje uit laten dampen.

In niet teveel water koken. Goed afgieten en uit laten stomen. Dan krijg je mooie droge aardappels.

Kies voor kruimige aardappels, niet voor vastkokers, en kook ze niet te lang (als je ze in hun geheel kookt: als je er een vork in prikt en dat gaat makkelijk, dan zijn ze gaar). Dan afgieten, even terug op het vuur, zonder deksel, en steeds even husselen.

waarschijnlijk is het water waarin je ze kookt té nat... eet smakelijk;-)

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100