Hoe een simpele marinade maken?

Ik lees overal dat je bij een marinade wijn en azijn nodig hebt, maar dat heb ik liever niet. Is het mogelijk om een marinade te maken van de kruiden naar keuze en (olijf)olie? Zo ja hoe lang moet het dan intrekken voor ik het ga bakken?

Nu doe ik steeds voor het bakken het stukje vlees met kruiden bestrooien, alleen dat bakt altijd zo snel aan met als gevolg alle kruiden zwart.. En een marinade trekt in toch?

Ben niet zo'n geweldige kok en begin pas net, als het een stomme vraag is; sorry, maar ik moet het toch een keer leren? ;)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
13.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Welk soort vlees wil je marineren? Gewoon rundvlees?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, een schouderkarbonade (varken), kipfilet en vis. Normaal doe ik zoals beschreven in 2e alinea maar alles bakt altijd aan.. Dus ik dacht als ik een sausje maak met wat ik lekker vindt en het vlees er een tijdje in laat liggen, de kruiden dan in het vlees gaan zitten, maar ik wist niet zeker of dat zo kan. Maar als ik het zo lees hieronder kan dat wel. :)

Het beste antwoord

Olie en kruiden en eventueel zout. Je kunt het best zelf maken, gewoon wat olie mengen met bijvoorbeeld Italiaanse kruiden, of paprikapoeder. Papje maken met de olie, en het vlees daar een tijdje in leggen.
Voordeel is niet alleen de smaak, maar het vlees gaart ook sneller.
Kijk voor recepten in de link.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je wel, dit is voor mij een duidelijk antwoord hoe ik Snel en Makkelijk een marinade kan maken. In de link staan ook lekkere recepten!

Andere antwoorden (5)

een beetje olijfolie of ketjap manis daar kan je kruiden in doen naar smaak. Het beste is om het vlees een dag van te voren in de marinade te doen, dan trekt het goed in het vlees
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je op de site van AH.nl zoekt op marinade dan krijg je een aantal op een rijtje. Daar staan verschillende mogelijkheden en recepten. Volgens mij maakt het nogal veel verschil wat voor kruiden je gebruikt.
Het is wel even lezen, maar dan kan je wel gericht zoeken op wat je bedoelt.

Toegevoegd na 5 minuten:
Als je een pan met anti-aanbak-laag gebruikt dan is minder olie nodig en brandt het niet zo snel aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik pak altijd vleeskruiden (van versteege) en doe daar wat olie bij vlees erin en ong 10 min laten intrekken. Daarna bakken zonder olie of boter of bijv op de BBQ.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een marinade gebruik je vooral om twee redenen en meestal bij snel-klaar barbecue- of wokvlees. Ten eerste voor de smaak en ten tweede om het malser te maken. Voor de smaak is het wenselijk om het vlees 12 à 24 uur van tevoren in de marinade te zetten, en wel in de koelkast, terwijl je het af en toe omschept. Voor de malsheid wordt meestal iets zuurs toegevoegd. Dat kan wijn zijn maar ook azijn of citroensap. Ik vind in veel gerechten limoensap erg lekker.

De basis van een marinade is olie met een zuur, aangevuld met een kruidenmix, al dan niet met een klein beetje zout, mosterd, ketjap, ketchup of wat je verder aan smaakmakers in de kast hebt staan. Experimenteer gewoon eens. Smaken verschillen en als je de basis voorzichtig uitbreidt en niet teveel suiker en zout gebruikt kan er weinig misgaan
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
BIj een andere vraag heb ik gelezen dat kiwi in de marinade het vlees malser maakt (omdat het het een beetje af zou breken of zo) en geen smaak achterlaat.
Een lekkere marinade voor rund-/varkensvlees;

8 eetl. ketjap manis,
4 eetl. vloeibare honing,
1 gehakt teentje knoflook,
wat gemberpoeder of gehakte verse gember.
Dit geeft een oosterse smaak à la teriyaki.

Simpele marinade voor vlees en gevogelte;

2 gesnipperde uien,
sap van 1 citroen,
8 eetl. olijfolie of kruidenolie,
1 eetl. mosterd,
een beetje kruidnagelpoeder,
een beetje laurierpoeder,
versgemalen peper en zout.

Basis marinade voor vlees of vis;

1 teentje geperste knoflook,
3 eetl. zonnenbloem- of olijfolie,
3 eetl. droge sherry,
1 eetl. Worcestershire sauce,
1 eetl. donkere sojasaus,
versgemalen zwarte peper.

Marinade voor vis, vlees en gevogelte;

½ dl. yoghurt,
1 gesnipperd uitje,
1 teentje uitgeperste knoflook,
1 theel. fijngesnipperde gemberwortel,
1 theel korianderpoeder,
1 theel. komijnpoeder,
½theel. kurkumapoeder ook wel koenjit genoemd.

Toegevoegd na 11 uur:
Het is goed om deze marinades minstens 2 uur in te laten trekken. Langer mag natuurlijk ook.

Toegevoegd na 11 uur:
Gemarineerd vlees moet je . voor het in de pan gaat, altijd even droogdeppen met keukenpapier, anders spettert het de pan uit en krijgt het geen knapperig korstje. De marinade ook niet weggooien, als het vlees is aangebraden en je zet de vlam lager om het gaar te laten smoren/stoven , kan je bij het vocht in de pan ook wat marinadevocht toevoegen. Als je besluit het in de pan aan te braden en je wilt het in de oven verder garen, kan je het vlees( als het niet in het vocht ligt maar moet bakken/grillen, tussendoor even inwrijven/inkwasten met marinadevloeistof.
Het verschil tussen stoven en smoren? Bij stoven wordt vocht aan het vlees toegevoegd, bij smoren wordt geen vocht of weinig vocht toegevoegd.
amc