Ik maakte laatst een taart met een bladerdeeg bodem.Het deeg was op de bodem niet genoeg gebakken.ik heb nogtans onderaan & bovenaan gebakken id oven?

Hoe kan dit ? Ik heb hem van tevoren uit de koelkast gehaald, en er gaatjes in gestekt met een vork .. Ik heb ergens gehoord over eerst te bakken met witte bonen ...?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
7.1K
Rieneke1
12 jaar geleden
heb je paneermeel op de bodem gedaan?
dat scheelt ook al veel.

Antwoorden (3)

Als de taartvulling er al in zit, kan het zijn dat er vanuit die vulling vocht naar beneden druipt en dat maakt de bladerdeeg bodem een beetje papperig, en dan bakt het niet goed.
itsme
12 jaar geleden
Je kunt de bodem inderdaad eerst "blind" bakken, met bijvoorbeeld bonen of speciale knikkers. Die zorgen ervoor dat de bodem niet teveel rijst, maar wel gaar wordt.
bamibal
12 jaar geleden
Als de bodem na het bakken nog vochtig is en niet gaar, dan komt dit omdat de vulling te vochtig of te vet was.
- dep de vulling, voor gebruik, goed af met keukenpapier of giet het vet/vocht van de vulling af.
- Prik in de bladerdeegbdem veel gaatjes met een vork, voordat je de vulling erop legt.
- Strooi wat paneermeel op de bodem, bijv. als je een hartige taart bakt.
- Je kunt het bladerdeeg het best onder in de oven bakken.

Je kunt hem ook eerst blindbakken, dus alleen de bodem die je na afkoeling pas vult.
Hiervoor leg je een vel bakpapier op de bodem, op het bakpapier leg je een gewicht dat het deeg niet laat rijzen. Ik heb hiervoor altijd gedroogde bonen die ik na gebruik weer in een voorraadbus doe en ze alleen hiervoor gebruik. Je kunt in een huishoudzaak ook vaak zakjes steunvulling kopen.
amc