Hoeveel slinkt varkensbuik globaar wanneer je het langzaam roostert in de over (pork belly roast)?

Ik probeer in te schatten hoeveel ik moet kopen voor 4 personen in kilograms gezien het slinken.

Toegevoegd na 11 minuten:
Ik ga voor de slow roast manier van ongeveer een uur op ca. 140 graden.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Koken
2.9K

Antwoorden (1)

Van een stuk buikspek zonder zwoerd, met een gewicht van 1 kilo, eten 4-6 personen.
Dit is dus ruim voldoende voor 4 personen. Ik raad je wel aan de hele speklaag (waar de zwoerd zat) diagonaal in te snijden, een halve lag te draaien en dan weer insnijden zodat je een 'ruitjespatroon krijgt in de laag.
Wrijf het vlees rondom en ook in de inkepingen, ruim in met zeezout en leg het onafgedekt een nachtje in de koelkast. Zout onttrekt namelijk water uit het vlees en dit zorgt ervoor dat het vlees nog meer krimpt als het vocht er tijdens het braden nog uit moet lopen.
Doe in de braadslee lekkere kruiderij zoals laurierblad, sinaasappelschilletjes, knoflook, rozemarijn of wat je maar wilt en leg de vleeskant erop, dus de speklaag naar boven. Giet er een laagje water bij tot ong. 1 cm. hoogte. Zet het dan onafgedekt zo'n 3-3½ uur in de voorverwarmde oven.
Daarna zet je de oven heter (220 graden C) en laat je het nog een klein half uurtje bakken tot het vel knapperig is. Is het nog niet knapperig genoeg naar je zin, kan je het nog even onder de grill leggen als je een oven met grill hebt. Wel opletten dat hij dan niet verbrandt want dit kan snel gaan onder de grill.

Toegevoegd na 3 minuten:
Voor je het aansnijdt, moet het nog even laten rusten. Verpakt in alufolie om het warm te houden, kan je het dan na 10 min-15 min. in plakken snijden.
amc
7 jaar geleden
amc
7 jaar geleden
Laat het wel een uurtje op kamertemperatuur komen, als je het uit de koelkast gehaald hebt.
Ook de term 'verpakken' in de alufolie moet je eerder zien als losjes afdekken met aluminiumfolie.
Erna55
7 jaar geleden
Kun je ook zeggen hoeveel het buikvet slinkt ?
amc
7 jaar geleden
Ik zou niet precies kunnen zeggen hoeveel procent, maar het is niet erg veel als je vlees op een lagere temperatuur laat garen. Hooguit enkele centimeters qua afmeting. Het slinken van vlees gebeurt omdat de spiervezels zich bij hoge temperatuur samentrekken en daarbij ook vocht verliezen. Om de spiercellen zit namelijk een laagje collageen om de spieren te beschermen en het vocht in vlees vast te houden. Als dit collageen door de temp. gaat krimpen worden als het ware de spiercellen uitgewrongen, vandaar. Vlees op hoge temperatuur slinkt hierdoor erg veel en het duurt relatief lang om de spiervezels weer te laten ontspannen en het vlees zo weer sappen op te laten nemen. Het moet dus langer rusten na het braden dan langzaam gegaard vlees op lage temperatuur. Dit vlees heeft de spiervezels niet zo strak hoeven aan te trekken en daardoor ook al minder sappen verloren. Omdat spek veel vet bevat zal het wel wat meer krimpen dan magerder vlees, maar op deze slow roast manier niet zoveel.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
AMC Je vergeet het aller belangrijkste; Varkensbuik wordt ook wel mager spek genoemd en dan is het toch wel afhankelijk welk gedeelte van de buik je hebt om zo iets te kunnen bepalen. Buikspek ter hoogte van de ribben heeft veel meer vlees dan het spek onder het middenrif. Hierdoor zal een stuk spek van onder het middenrif veel meer slinken.
amc
7 jaar geleden
Klopt, daarin heb je gelijk.
Een slager zal hier echter wel rekening mee houden omdat de klanten de stukken waar nog kraakbeen aan zit en die veel wit vet laten zien, zullen laten liggen als ze mager vlees zoeken. Indien hij varkensbuik als braadstuk aanbiedt, zal hij het dientengevolge dan ook meestal uit het magerste deel snijden.