hoe maak je je rode wijnsaus wat frisser?

Ik heb er port rode wijn en rode wijnazijn in gedaan, suiker en een kwart sinasappeltje beetje sap ingeperst in poging tot... maar het hielp niet echt, heeft iemand tips? ervaring hiermee?

Toegevoegd na 3 minuten:
ik vind dat de saus een beetje te zoet is en tegelijkertijd de alcohol van de rode wijn erg overheerst, ik wil wat meer frisheid contrast erin

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
3K

Antwoorden (3)

Opnieuw beginnen ;-)

Rode wijn, provencaalse kruiden, peperkorrels en wat bouillon poeder en dan goed reduceren. Voor een steverige saus kan je als basis beginnen meteen roe (maar dat heeft niet persoonlijke voorkeur).

Niet gaan experimenteren met port, suiker of sinaasappel(sap), want is de smaak niet meer de smaak van een rode wijnsaus.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik maak hem zo
3 dl. rode wijn, 1 dl water, 1 el. citroenrasp (van een verse citroen),iets foelie, 3 hele kruidnagels, 1 stukje pijpkaneel, 40 gram suiker,50 ml. sinaasappelsap, iets maizena.

Boen de citroen en rasp 1 el. van de schil.

Bereidingswijze
Doe de citroenrasp samen met het water, de kaneel, de foelie en de kruidnagels in de steelpan en breng het aan de kook. Laat dit ongeveer 10 min. zachtjes trekken. Zeef het water en doe het weer terug in de pan. Doe er daarna de wijn en het sinaasappelsap bij. Roer hierna de suiker erdoor totdat deze is opgelost. Maak de saus op dikte met wat aangelengde maizena
maar misschien helpt het als je er citroenrasp bij doet en wat in laat koken zodat de wijn verdampt
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Rode wijnsaus: 2 sjalotjes, 4 dl. droge rode wijn, 4 dl. bouillon, 50 gr. gerookte spekblokjes, takje peterselie, laurierblaadje ,snuif thym en rozemarijn, 40 gram boter, 30 gram bloem.

Instructies
Snipper de sjalotjes. Laat de wijn, bouillon, peterselie en sjalotjes zacht inkoken tot er 4 dl. vocht over is. Smelt de boter ,bak het spek even krokant en roer er de bloem door. laat dit mengsel al roerende lichtbruin worden. Voeg dan al roerend het ingekookte en gezeefde vocht toe en laat dit tot een saus binden. Laat dit 10 min zachtjes doorkoken en zeef het dan in een andere pan. Bak je vlees en als het zover is, neem het uit de pan, en plaats het afgedekt in een vuurvaste schaal in een matig warme oven, zodat de sappen goed doortrekken. Blus de bakboter met een beetje rode wijn, laat het even bruisen en voeg het bij de saus. Later kun je het uitgelopen sap van het vlees ook nog in de saus doen.Op smaak maken met vers gemalen peper en eventueel wat zout. Dit is een origineel recept zonder frutsels en fratsen volgens de oude leerschool.