Weet iemand een aantal leuke recepten voor sushi-vullingen?

Binnenkort ga ik voor het eerst sushi maken en ik ben op zoek naar leuke ideetjes voor de vullingen van de maki sushi. Iemand met leuke ideetjes?

california wil ik sowieso proberen: krab, mayonaise, avocado en sesamzaadjes

Verder ben ik dol op variaties met tamago, komkommer, garnaaltjes en zalm

Alle ideeën zijn welkom!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
3.6K

Antwoorden (7)

Gebakken ei is erg lekker en persoonlijk vind ik tonijn (gewoon rauw) heerlijk!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sushi is het gerecht. Dus compleet de meeste Sushi's zijn kant en klaar rauw vlees of met rijst gevulden
Hierbij een link met wat ideeen.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou geen rauw vlees in de sushi doen. Kan erg gevaarlijk zijn en bovendien wordt het in sushi niet gebruikt.
Naast wat hier al genoemd is, zoals tonijn (inderdaad erg lekker), zalm, komkommer en avocado:
omeletreepjes en geblancheerde wortel in reepjes en paling. En viskuit er omheen, als je er ook zonder norivellen wilt maken.
Het is heel leuk om te doen. Een advies: niet teveel rijst gebruiken, anders worden ze erg lomp.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
tonijn uit blik mengen met mayo, en dat combineren met reepjes komkommer....

Toegevoegd na 4 minuten:
idee voor een etentje:
je kunt ook op tafel allerlei vullingen klaarzetten, de norivellen en rijst los op tafel, en iedereen zijn eigen rol laten maken!! dat heb ik in Japan wel eens gedaan toen ik daar bij een familie ging eten. heel leuk om te doen, en erg lekker! sojasaus erbij om te dippen, en wasabi, en kannetje warme sake. gewoon een norivel in je hand en daar de rijst en vullingen naar smaak op doen, dicht rollen, dopen in de sojasaus (wel iedereen zijn eigen bakje) en dan zo uit de hand opeten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Enkele preibladeren in heet water zachter maken (enkele min) dan in koud water afspoelen.
In 2 stukken snijden en uitspreiden op matje of folie.
Rijst erop, beetje wasabi ( of mierikswortel) erover, daarop
halve grote garnalen en reepjes avocado.

Of; op diezelfde rijst (met prei) en wasabi, tonijnstukjes (blik) en reepjes tomaat.

Of; op de rijst dunne reepjes gember (gekonfijt) en gerookte zalm.

Of; op uitgespreide plakken gerookte zalm, rijst verdelen en daarop wasabi. Daarop weer dunne reepjes komkommer.

Of; norivellen uitspreiden, rijst erop met wasabi, daarop iets mayonaise smeren en daarop weer een plak gerookte zalm en reepjes avocado.

Of; vellen nori, rijst met wasabi,mayonaise, reepjes crabstick en reepjes lenteui.

Of; nori blad besmeren met iets wasabi op het onderste eind,leg daar wat blaadjes munt op, hierop wat krabmengsel ( krabvlees met wat limoensap, bruine suiker en rijstazijn) en vervolgens wat reepjes mango.

Of; gare rijst kruiden met rijstazijn, suiker,wat zout en mirin (rijstwijn),daarop ontdooide bladspinazie, bestrooien met war sesamzaad en lange, dunne repen verse tonijnfilet.
amc
12 jaar geleden
Als je specifiek op zoek bent naar verschillende vullingen van de maki sushi dan zijn er erg veel mogelijkheden.

Uiteraard is er natuurlijk de sushi rijst zelf (anders heet het geen sushi!), zorg er hierbij wel voor dat je niet normale gekookte rijst gebruikt maar deze juist bereidt met een dressing van azijn, zout en mirin, zoals ze dat in Japan ook doen. Je moet overigens niet de donkere Indonesische azijn hebben, maar juist de lichtgekleurde.

Bij maki sushi komen binnen in de rijst dan de overige vullingen. Meestal is dit een combinatie van verse vis met groenten. Erg bekend en makkelijk verkrijgbaar zijn natuurlijk tonijn en zalm, maar je kunt ook denken aan makreel, inktvissen, krab, kreeft of palingen. Overigens is aan te raden de makreel kort te braden, aangezien ze erg snel kunnen bederven. En als je niet graag op rubber kauwt kun je de inktvis van tevoren koken. Wat betreft groente zijn komkommer en avocado erg bekend, maar ook maïs, wortels, asperge, augurken of zelfs Japanse daikon of Japanse pruimen. Stop voor de beste verdeling van de smaken trouwens niet teveel ingrediënten tegelijk in je sushi rol. Er zijn verschillende varianten maki sushi. Bij de dunste variant van een centimeter of 2 in doorsnee gebruik je meestal slechts één, bij 3 centimeter twee en bij de dikkere variant vaak drie vullingen. Maak je wat dikkere sushi rollen, dan kun je het beste een combinatie van één stukje vis met daarnaast één of twee stukjes groente nemen.

Hoewel je er niet om vraagt, kun je er ook eens aan denken om in plaats van nori, de zeewier waar je je sushi in rolt, een erg dunne omelet te gebruiken om de rijst en overige ingrediënten in te rollen. Dit wordt in Japan ook wel gebruikt, maar het kost wel enige oefening en de omelet scheurt ook wat sneller dan nori. Een andere optie is tofu, dat ook verkrijgbaar is in kant en klare plakjes. Maar maak je sushi voor de eerste keer dan kun je wellicht het beste nori gebruiken, aangezien veel mensen bij sushi nou eenmaal aan zeewier denken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
gewoon lekker experimenteren. uramaki oftewel inside-outs zijn hiervoor t makkelijkst. tip met groentes als komkommer en bv tamago(omelet) :maak zo dun mogelijke reepjes dan wordt t geen zware bite. suc6, vooral met de rijst ;-)