Waarom kun je een ei niet klutsen in zijn schil door hem heel hard te schudden?

Een ei kun je wel klutsen in een kop na de schil te hebben gebroken, maar dooier en eiwit kun je niet mengen door heel hard met ei te schudden.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
7.2K

Antwoorden (4)

Omdat het ei nog in de schaal weinig tot geen klotsruimte heeft! Vandaar....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat het eigeel een celwand om zich heeft en het eiwit ook. zolang die heel blijven kun je niet klutsen
Ik heb in een heel ver verleden de truc gelezen(nooit uitgeprobeerd) om met een stopnaald in een ei te prikken, en dan wel diep prikken tot je de dooier bereikt. Dan zou het wel lukken om de inhoud te klutsen.
anneliez
12 jaar geleden
Zodra er lucht aan te pas komt, kan het ei ´luchtig´ worden opgeklopt. In de schaal ontbreekt de lucht, vandaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eiwit is vrij taai in het ei, en de dooier wordt met een soort strengetjes op zijn plek gehouden en heeft een andere substantie dan het eiwit.
Zonder het ei op wat voor manier dan ook te openen, zul je eiwit en dooier niet kunnen mengen.