Hoe maak ik het beste zelf verse pesto?

De pesto uit potjes is lang niet zo lekker als je bij een restaurant krijgt. Dus ik wil deze eens zelf proberen te maken.

Ik zocht op internet maar kwam verschillende soorten tegen? Genovese, rosso, verde?

Wat is het lekkerste? En welke ingrediënten moet ik gebruiken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
2.9K

Het beste antwoord

De meeste bekende pesto is Pesto alla Genovese. De beste pesto bevat goede olijfolie (niet te overheersend van smaak), vers geraspte pecorino en parmezaanse kaas, verse basilicum, pijnboompitjes en een snufje zout. Niets meer en niet minder.

1. Rasp de pecorino en de parmezaanse kaas fijn.
2. Doe als eerste de basilicum blaadjes in de vijzel en maal deze fijn.
3. Voeg de pijnboompitten toe en maak deze wederom fijn.
4. Voeg beide kazen toe
5. Blijf vijzelen totdat de pesto goed fijn is. Lukt dit niet kun je altijd even valsspelen door een staafmixer te gebruiken. ;)
6. Als laatste voeg je langzaam de olijfolie toe. De hoeveelheid kan verschillen. Toevoegen dus totdat de pesto vloeibaar genoeg is! Een snufje zout kan toegevoegd worden naar smaak.
7. Ready to eat!

Heerlijk met stokbrood, op een sandwich met tomaat en mozzarella of natuurlijk een Pasta Pesto!
(op de site waarvan ik de afgehaald heb staan meer Italiaanse recepten: http://www.paolos.nl)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ingrediënten: 2 teentjes knoflook,30 gram pijnboompitten,30 gram verse basilicum,2 eetlepels Parmezaanse kaas, 3 eetlepels olijfolie, zout,vers gemalen peper.

Hoe?: Pel de knoflook en hak deze grof. Pureer de knoflook, pijnboompitten en basilicumblaadjes met de keukenmachine. Meng de kaas erdoor. Tijdens het mengen de olie in een dun straaltje toevoegen. Blijf mengen tot een smeuige dikke saus onstaat. Breng het geheel op smaak met peper en zout.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ingrediënten
55 gram vers basilicumblaadjes, grof gescheurd
1 teentje knoflook, geperst
55 gram pijnboompitten
1 deciliter extra vergine olijfolie
55 gram geraspte parmezaanse kaas, fijn geraspt
zeezout en versgemalen zwarte peper
Bereidingswijze
Pureer de basilicum, de knoflook, pijnboompitten en wat olijfolie in een blender tot een redelijk gladde pasta. Voeg geleidelijk de resterende olie toe, roer de Parmezaanse kaas erdoor en voeg zout en peper toe

Toegevoegd na 2 minuten:
Hier staan nog een 8-tal pesto's

http://www.okokorecepten.nl/recept/sauzen/pesto/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Pesto kun je het beste maken in de zomer als de basilicum lekker buiten groeit in de volle aarde.

Je hebt nodig:
basilicum
knoflook
pijnboompitten
zout
parmezaanse kaas
olijfolie

Je kunt het met de keukenmachine doen, maar ook met een vijzel. De hoeveelheden van de ingrediënten bepaal je zelf naar smaak.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Pesto uit een potje bevat vaak aardappel en cashewnoten. Dit hoort in oprincipe niet in de echte pest thuis.

Pesto Genovese is de bekende groene pesto. Hieronder staat een makkelijk recept. Voor iets meer pit, kun je een deel van de Parmesaanse kaas door Pecorino vervangen.

http://lekkerhapje.nl/2006/05/31/pesto/

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik ben weer lekker aan het typen :-) Sorry voor de typo's.
bamibal
13 jaar geleden
Rode pesto.

- 1 flinke bos verse basilicum
- ong. 200 gram zongedroogde tomaten op olie
- 3 teentjes knoflook
- 3 flinke , volle eetlepels pijnboompitjes
- ong. 80 gram parmenzaanse kaas
- scheutje balsemico-azijn of witte wijnazijn
- olijfolie

Meng alle ingrediënten, behalve de olijfolie door elkaar, bijvoorbeeld in de blender, en giet er steeds kleine beetjes olijfolie bij totdat de pesto de gewenste dikte heeft.
Schep in een potje die goed af is te sluiten en giet er nog wat olijfolie over zodat alles onder staat. Zo is de pesto minstens een maand goed houdbaar.
That's all!

Deze pesto is trouwens ook goed in te vriezen (bijvoorbeeld in de ijsblokjesvorm).