Wanneer is groente in water sneller gaar? De hele tijd op hoog vuur met deksel erop, of laag zodra het kookpunt bereikt is met deksel erop?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
10.2K

Het beste antwoord

De eigenschap van het kookpunt van water is dat de temperatuur van het water niet verder stijgt.
Het maakt niet uit of je het gas hoog of laag draait, het blijft (ongeveer) 100 graden.
Watermoleculen die heter zijn verlaten als stoom de vloeistof, hoe harder je stookt hoe sneller het water weg kookt.
De groente wordt dus nooit heter dan 100 graden, het koken duurt even lang.
Je kunt het kookproces wel versnellen door een snelkookpan te gebruiken:
Door een luchtdichte deksel op de pan te zetten zal de stoom die boven het water ontstaat niet weg kunnen, er bouwt dan druk op die tegengaat dat meer watermoleculen uit de vloeistof ontsnappen.
Het water kan dan heter dan 100 graden worden voordat het gaat koken, bij de hogere temperatuur wordt de groente sneller gaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Deksel erop houden als het water nog niet kookt en als het kookt het gas oid terug draaien tot het net kookt. De deksel kan hierdoor op de pan blijven en het kookt niet over.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat maakt niet uit.
Op hoog vuur verdampt je kookvocht sneller, maar wordt je groente niet sneller gaar. Kost alleen meer energie.
Op laag vuur blijft je groente ook op het kookpunt.
Als je het gas helemaal uitzet gaart de groente ook nog flink door omdat het water een tijd tegen het kookpunt aanblijft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het water zal niet warmer worden dan het kookpunt, dus heeft hoog vuur als het eenmaal kookt geen zin.
Wel de deksel er op laten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
met deksel zal het water sneller het kookpunt bereiken. maar eenmaal aan de kook is er geen vershil.
maar groentes (behalve aardappelen) doe je het best in het water als het al kookt . en dan geen deksel en nadien schrikken onder koud water zo heb je de mooiste kleur.
de juiste keukenterm is in deze koken op z'n engels of in het fran a l'anglais.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoals hiervoor vermeld: Water wordt in een normale pan niet heter dan 100°C.
Wanneer het water kookt, kun je het kookproces alleen versnellen door gebruik te maken van een snelkookpan, en/of het toevoegen van zout.

Zout versnelt het garingsproces, dus als je haast hebt, voeg je een flinke hap zout toe, en je wint weer een paar minuten ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Aangezien “overal” al zout inzit, zou ik totaal geen zout toevoegen; je hebt meer aan een extra paar levensjaren door zoutarm eten, dan een paar extra minuten eerder een bord eten voor je neus door nog meer zout in je voeding