Snel antwoord gevraagd! Droge witte wijn in Jagersaus en daarna nog scooter rijden...kan dat?

Ik ben bezig met dit recept voor jagerschnitzel: http://www.smulweb.nl/recepten/1021032/Jagersaus, en nu moet mijn zoon dus vanavond werken en op de scooter naar zijn werk. Ik maak een dubbele portie, dus komt in zijn geheel 400 ml droge witte wijn in.

Is dit van invloed als hij straks nog op de scooter naar zijn werk moet? Ik had er helemaal niet meer aan gedacht dat hij nog werken moest, en ben al bezig met fruiten voor de saus omdat hij dan ook eerder moet eten :-/

Waar kan ik anders de witte wijn voor hem door vervangen?

Toegevoegd na 59 seconden:
PS. Hij maakt natuurlijk niet alles op, maar met een dubbele portie is het dus 400 ml droge witte wijn.

Toegevoegd na 5 minuten:
Ik lees ook vaak dat niet alle alcohol eruit gekookt wordt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
1.4K

Antwoorden (4)

nee dat kan geen kwaad, de wijn moet 10 minuten koken, dan is de alcohol er wel uit
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Amadea
12 jaar geleden
Nee, zo is het ook. Er blijft nog wel zo'n 20% van de alcohol over. Als je direct daarna het verkeer in moet kan je rijvaardigheid daar toch een klein beetje onder lijden...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
20% van 400 ml kan geen kwaad lijkt mij
Door witte wijn te verwarmen verdampt de alcohol bijna helemaal. Wat overblijft is alleen de smaak.
Je zal er dus niet eens aangeschoten door raken al giet je er ½ liter in.

Toegevoegd na 9 minuten:
Je hoeft uiteraard geen wijn te gebruiken.

Eerst uien snipperen fruiten. Champignonplakjes erbij; zouten/peperen.
½ water erbij, bouillonblokje erin oplossen.
Tomatenketchup, paprikapoeder,worchestershiresaus en ketjap erbij , even koken.
Pakje in water opgeloste jachtsaus erbij, 10 min. sudderen en proeven.
Evtl nog wat water erbij en evtl aandikken met wat aangeroerde maizena. Nog even door pruttelen.
amc
12 jaar geleden
amc
12 jaar geleden
Het pakje jachtsaus kan je ook weglaten hoor. Het is zonder ook al lekker kruidig van smaak. En ja, er blijft altijd alcohol over want je kookt het niet zo lang. het is zo dat hoe langer je kookt, hoe meer alcohol verdampt.
Even koken en er verdampt 15%, een kwartier erbij en er verdampt 60 %. Na 1 uur is het 75 %. Dit geldt voor een stoofschotel en niet voor jachtsaus.
Zie antwoord op deze vraag: "Hoeveel %alcohol blijft er in je eten over als je wijn gebruikt in de bereiding ervan?"

Antwoord: Er blijft heel veel alcohol achter in eten als je met wijn kookt. Volgens de alcohol infolijn....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als je de wijn genoeg inkookt is de alcohol verdampt .