Als je rode bessen wilt invriezen, doe je dat het beste in losse suiker. Kan het ook in nepsuiker (kristalzoet met aspartaam)?

Dus niet in siroop, gewoon ongekookt en met suiker bestrooid.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
19.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vries ze gewoon zonder suiker of zoetstof in en voeg later de zoetstof toe.

Antwoorden (2)

Het beste kun je ze zo 'los' mogelijk invriezen, dus in een bakje met deksel. Later na het ontdooien suiker erbij, of een zoetstof ZONDER ASPARTAAM!
(Waarom zonder aspartaam? Omdat dat de grootste troep is die je je bedenken kunt. Er zijn rapporten dat je bij regelmatig gebruik van aspartaam zelfs symptomen van MS gaat vertonen... brrrrr, mij niet gezien!)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Was ze goed, laat ze uitlekken en ris ze van de steeltjes.
Leg ze daarna naast elkaar op een blad of blik en doe ze 3-4 uur in de diepvries op de invries-stand. Doe ze dan hardgevroren in een diepvriesverpakking en vries ze in.
De bessen zijn nu 6 maanden houdbaar en worden niet zo zacht en slap na het ontdooien.
Om de bessen zo hard mogelijk te houden na het dooien,
is het het beste om ze uit de verpakking te halen en uitgespreid op een bord in de koelkast te laten ontdooien.
Het voordeel is dat de bessen los zijn omdat ze al hard waren voor ze in de diepvriesverpakking gingen. Je hebt dus geen klont bessen. Ik doe ze altijd in een diepvrieszakje met zip-sluiting, dan kan ik eruit strooien zoveel ik wil. Zo'n zakje kan je af en toe even doorschudden om ze los te houden.

Je kunt ze natuurlijk ook als je ze eerst al hebt voorgevroren laag om laag met suiker bestrooien, de verpakking dan licht schudden zodat alle bessen met suiker omgeven zijn en ze dan weer snel invriezen. De bessen zijn zo wel 1 jaar houdbaar.

Toegevoegd na 21 minuten:
Ik zou ze zelf niet met aspartaam of een andere zoetstof invriezen, omdat het snel te zoet wordt. Wil je geen suiker gebruiken maar zoetstof, dan zou ik dat toevoegen bij het ontdooien.
amc