Wat is het verschil tussen rode ui & witte ui ?

Mijn schoonmoeder maakt veel gerechten met rode ui.
Mijn vriend wil dan dat de dingen die ik maak ook met rode maak.
Maar wat is nou eigenlijk het verschil ?
Want witte ui heb je in die makkelijke snippertjes dat ik ze zelf niet hoef te snijden. Aangezien ik daar niet zo een ster in ben..

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
22.3K

Het beste antwoord

!] stel jouw vriend voor dat hij dat wel kan willen,
maar dat hij dan de uien fijn snijdt.

2} Zeg tegen jouw vriend dat hij dat dan wel kan willen, maar dat hij dan minstens een luxe uienhakker voor je aanschaft.
Ik had zo'n ding als op de afbeelding, maar die schijnt al "vintage" te zijn.
Er zijn meer mogelijkheden voor uiensnijders of groentesnijders.

3) Laat jouw vriend geblinddoekt een stukje "rode" ui en een stukje "gewone" ui proeven.
Eens zien of ie het verschil merkt...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Rode ui smaakt iets zoeter.
Voor het snijden van uien zijn trouwens handige hulpmiddelen te koop.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gele ui:

Dit is de meest bekende ui. De ui heeft een goudgele schil en wit, stevig vruchtvlees. De gele ui heeft een pittige smaak en is zeer veelzijdig.

De gele ui is geschikt om mee te koken, stoven of bakken en past bij vele gerechten, soepen en sauzen. Een paar ringen rauwe ui geeft pit aan een salade of een hamburger.

Rode ui:

De rode ui is met zijn dieprode bijna paarse schil, die iets dunner is dan de schil van de gele ui, heel decoratief.

Gesneden is de ui lichtrood met wit gekleurd. Daardoor is de rode ui heel decoratief in bijvoorbeeld een salade. Ook de iets mildere smaak maakt dat deze ui veel in salades wordt verwerkt. Rode ui is verder ideaal bij wild, in barbecuemarinades en in Antilliaanse en Surinaamse gerechten. Rode ui past ook uitstekend in stoofgerechten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Qua structuur is er geen verschil tussen een rode- en een witte-of gele ui. Er is alleen verschil in smaak.
Een rode ui is meestal niet zo scherp en ziet er leuker uit in gerechten. Hij valt meer op. Er zal dus niets anders opzitten dan om te leren hoe je een ui snippert!
Wist je trouwend dat een vers gesnipperde ui zo veel lekkerder is dan de kant-en-klare? Als die te oud worden, worden ze bitter en droog of slijmerig nat als je ze niet goed bewaart of te lang laat liggen. Zelf snijden moet je geleerd hebben want er is een techniek voor dat je geen tranende ogen krijgt. Kijk maar eens op mijn link hieronder;
http://www.foodtube.nl/video/549/Basics-een-uitje-snipperen

Ga eens aan de slag en probeer het uit! Hoe meer je oefent, hoe makkelijker het gaat, maar dat is met alles zo!
amc
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Prima (gouden medaille-waardig :-) ) antwoord +
Ik denk dat je de rode en de gele ui bedoelt: de rode smaakt iets zachter. De gele vind je inderdaad soms voorgesnipperd in de supermarkt, maar hoe ouder de snippers zijn, hoe scherper ze gaan smaken.
Je hebt ook witte uien, die smaken zoetig.
Uien snipperen is niet moeilijk, maar je hebt er ook handige apparaatjes voor, op deze link zie je een voorbeeld: http://www.pannen.nl/media/catalog/product/cache/1/image/5e06319eda06f020e43594a9c230972d/a/l/alligator2.gif . Elke kookwinkel heeft ze, en veel zaken met huishoudelijke producten ook. Waar je dan vooral op moet letten, is hoe makkelijk het ding na gebruik schoon te maken is.
Los daarvan... Als je vriend eten wil met rode ui, dan kan hij dat toch zelf maken?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
amc
12 jaar geleden
Een aardappelschilmesje is sneller afgewassen én gedroogd. ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zeker weten!