Moet je voor "gebakken banaan" persé bakbananen gebruiken of kan dat ook met gewone bananen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
17.6K

Het beste antwoord

Eigenlijk niet. Bakbananen en gewone 'handbananen' zijn eigenlijk twee totaal verschillende producten, al behoren ze tot de zelfde familie.

Bakbananen bevatten veel meer zetmeel (zoals aardappels) en zijn dus geschikt om te koken en te bakken of zelfs te frituren, waardoor ze iets zachter worden, meer smaak krijgen en toch stevig blijven.
Bakbananen zijn eigenlijk meer groente, en zo moet je ze ook eigenlijk gebruiken.

In sommige recepten kun je de bakbanaan wel vervangen door een handbanaan, maar neem dan vooral een niet-rijpe. Door het koken / bakken zal hij vanzelf wat rijper/zoeter worden. Probeer je een gewone rijpe banaan te verwerken, dan krijg je op zijn best pulp en op zijn slechts kledderige bijna vloeibare smurrie. Met gebakken banaan (pisang goreng) heb ik met handbananen nog nooit een bevredigend eetbaar resultaat gehad. Wel geprobeerd als ik eens teveel bananen had, maar helaas.

Het zijn gewoon, ondanks de overeenkomsten, heel andere vruchten. heel verschillende producten. Zo kun je zalm ook niet in elk gerecht vervangen door haring, om maar een zijstraat te noemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ok dank je!

Andere antwoorden (5)

Dat kan met iedere (rijpe ) banaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kan inderdaad met iedere rijpe banaan, maar bakbananen zijn een stuk steviger. Met gewone bananen kan het resultaat te papperig worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kan met gewone bananen ook.

Lekker in zilverfolie met een beetje chocola en dan op de BBQ.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nomnomnom! :D +
Volgens mij moet je juist bananen gebruiken die niet TE rijp zijn. Zo zijn ze steviger.
Door het bakken worden ze vanzelf zacht en zoeter...
12 jaar geleden
Ik raad je aan om niet te rijpe bananen te nemen, zowel voor de variant met deegjasje als zonder.