hoe moet ik zuurkool koken?

ik weet niet hoelang zuurkool moet koken

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
37.9K
Ritsuka
11 jaar geleden
Staat toch op verpakking?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En in de appelsap gekookt word het nog lekkerder.

Antwoorden (8)

zuurkool kan zelfs rauw gegeten worden, dus een minuut of 10 om goed door te warmen is genoeg.
Pas op dat je als je zuurkoolstamp wilt maken, je de aardappelen apart kookt, als je daar al meteen de zuurkool bijdoet worden de aardappels door het zuur niet gaar
anneliez
11 jaar geleden
Ik neem aan dat je zuurkool voor zuurkoolstamppot bedoeld? ongeveer 25 minuten

Toegevoegd na 2 minuten:
en inderdaad de zuurkool apart koken

Toegevoegd na 4 minuten:
Voor 4 personen:

1 kilo Aardappelen (per persoon wat meer dan normaal gegeten wordt)
1 kilo Zuurkool

[bewerken] Bereiding
1.Schil, was en kook de aardappelen (zie:gekookte aardappelen), overigens zonder zout, omdat de zuurkool al vrij veel zout bevat.
2.Kook in een aparte pan de zuurkool in ongeveer 20 minuten gaar
3.Giet de aardappelen af en stamp deze fijn.
4.Voeg de ook afgegoten zuurkool daarbij en roer alles goed door elkaar heen.

[bewerken] Variatie
Voeg uitgebakken dobbelsteentjes spek toe aan de stamppot.
Er is ook een zuurkool spek verkrijgbaar - deze is vrij vet en zout, dit is een gerookte spek, speciaal voor zuurkool, kook deze met de zuurkool mee.
Zuurkool wordt ook bijzonder lekker met rozijnen (gewelde) en met pruimen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zuurkool uit een zak, hoef je alleen te verwarmen, doe een laagje water in de pan, doe de zuurkool erbij en maak deze los met een vork, doe de deksel op de pan en laat dit ongeveer 5 minuten verwarmen, als de zuurkool te droog wordt, kun je wat water of wijn toevoegen, hou je niet van te zure zuurkool, knijp de zuurkool dan uit, voordat je het in de pan doet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zuurkool wordt in Nederland vooral in de winter gegeten. Traditioneel wordt de zuurkool met aardappel tot een stamppot bereid, al dan niet in combinatie met rookworst en/of spekjes. Zuurkool kan ook in rauwkost worden verwerkt, in luchtige salades en als garnering. U kunt zuurkool rauw eten of gekookt of gestoomd. Zuurkool is een geschikte groente voor het bereiden van ovenschotels. Verse zuurkool brengt u met het eigen vocht en 4 tot 5 eetlepels water aan de kook. Het water kunt u desgewenst vervangen door witte wijn of appelsap. De zuurkool kookt u op deze manier 25 tot 30 minuten zachtjes gaar. Voor een mildere zuurkoolsmaak kunt u de zuurkool voor gebruik afspoelen onder de kraan. Andere manieren om de smaak van zuurkool af te zwakken zijn: het toevoegen van suiker of honing of andere zoet ingrediënten zoals ananas, banaan of appel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik maak altijd zuurkoolschotel. Ik kook de zuurkool in een scheut witte wijn, afgedekt, 6 min. op vol vermogen in de magnetron. Daarna afgieten, met de andere ingredienten in de ovenschaal en nog 30 min. op 150 graden in de oven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt zuurkool ook smoren.
Doe dan wat olie of boter in een braadpan of hapjespan, fruit een uitje en voeg dan de zuurkool toe, samen met een geschilde en in blokjes gesneden appel en blokjes ananas uit een blikje. De helft van het sap er bij doen.
Dan met deksel op de pan zo'n 15 à 20 minuten laten smoren op een laag pitje.

Smaakt heerlijk met aardappelpuree of gekookte aardappelen.
Je kunt er worst of saucijsjes bij geven of vegetarische burgers o.i.d.

Eventueel kan je ook wat spekjes met de uitjes meebakken.

Eet smakelijk!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat hangt er vanaf hoe je de zuurkool precies wilt eten, en daar zijn natuurlijk een heleboel manieren en dus verschillende recepten voor.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat hij het met een vork wil eten !
-
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat denk ik ook :) Wat ik bedoel is dat het nogal afhangt van welk gerecht je ermee wilt maken, zoals je zelf aangeeft, bijvoorbeeld voor in de stamppot, of juist apart!
Wil je zuurkool koken om er vervolgens stamppot van te maken, kook dan zo kort mogelijk. Proef of je hem te zuur vindt en is hij niet te zuur, doe hem dan met het vocht uit de verpakking in een pan en verwarm hem zachtjes op matig vuur, gedurende 5 min. Schep hem halverwege een keer om en giet hem af als je hem aan de aardappels toevoegt. Je kunt er een paar gekneusde jeneverbessen aan toevoegen en die moet je er wel uithalen als je hem door de aardappels stampt.
Vind je hem te zuur, doe er dan een beetje water bij als je hem kookt.

Je kunt hem echter ook stoven en apart bij aardappels of puree opdienen.

Lekker is het om hem in wat appelsap te stoven, dit maakt hem wat zachter van smaak. Rozijntjes erdoor zijn ook lekker.
Stoven doe je zo;
Doe hem in een pan, trek wat los met een vork en voeg er wat vocht aan toe in de vorm van blond bier, appelsap of witte wijn. Een Riesling of Pinot Blanc is erg lekker.
Of doe hem met wat slagroom of crème fraîche in een pan met een takje tijm of rozemarijn en breng het geheel aan de kook.
Draai het vuur laag en laat met de deksel op de pan zachtjes in 10 min. beetgaar of in 20 min. helemaal gaar koken. Breng op smaak met wat peper.
amc