Hoe maak ik spitskool klaar?

Kan ik dat roerbakken bijvoorbeeld of MOET dat gekookt of wellicht als zuurkool gemaakt? En boter of beter (wok)olie?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
19.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bleeehhh niet te eten....:p
Ik maak nu spaghetti!!
:D
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom zou er iets moeten? Het is geen giftige plant, dus verzin er iets leuks mee!

Antwoorden (7)

Kan allebei, koken afgieten en binden, of wokken.
Wat ik vaak doe is 10 minuutjes koken en daarna even in de wok met een theelepel sambal. Of een ovenschotel maken, dus koken ongeveer een kwartier, gehakt onderin de schoten, spitskool en dan aardappelpuree erbij doen, en het geheel nog even in de oven zetten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
volgens mij kan dat heel goed geroerbakt worden
met n uitje en kerrie zou ik doen, maar er zijn vast nog andere combimaties
anneliez
13 jaar geleden
Ik vind het 't lekkerst om de spitskool in dunnen reepjes te snijden en die in niet te veel water, ongeveer 15 minuten koken. Afgieten, een klontje boter erdoor roeren en een snufje nootmuskaat... Heerlijk
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je het heel dun snijdt kan je prima gewoon roerbakken. Het is inderdaad erg lekker met kerriepoeder en wat bakgember erdoor maar ook met ketjap.
Je kan het ook heel dun snijden en dan met wat olie/azijn en zout mengen als salade. Is heerlijk fris.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Spitskool is een echte zomergroente met een zachte smaak. Het is ook makkelijk te bereiden en op veel manieren klaar te maken. Spitskool bevat veel vitamines en mineralen, zoals vitamine C, ijzer, vezels en nitraat. Om hem schoon te maken, snijd je hem in de lengte doormidden en snijd de kern eruit. Daarna snijd je de kool in reepjes. Vervolgens kun je hem bereiden volgens onderstaande recepten.

Weetjes over spitskool:
Spitskool heeft per 100 gram de volgende voedingswaarden:

■Kcal: rauw 37, gekookt 16
■Vitamine C: rauw 36 mg, gekookt 8 mg
■IJzer: rauw 0,5 mg, gekookt 0,4 mg
■Vezel: rauw en gekookt 2,5 gram

In dit artikel vind je drie recepten voor spitskool:

■Spitskool met kerrie en ham
■Spitskool met room
■Spitskool met kokos en saté
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Spitskool is heel veelzijdig, door z'n milde smaak en de stevige structuur kan je er veel mee.
Lekker wokken met currypasta in wat (olijf)olie met wat milde rijst erbij.. of..
Je kan de geblancheerde bladeren vullen met van alles (bijvoorbeeld met feta, of met kruidenrijst), fijngesneden is het rauw heerlijk door de rauwkost, of geroerbakt met mosterd en mie (of met krielaardappeltjes), of maak er een stamppot van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ROERBAKKEN...

fijn snijden ..dan roerbakken met een beetje olie of boter,daarbij 2 appels in blokjes een flinke klodder mosterd en afmaken met een lepeltje creme fraiche..
hmmmmmmmmmmmmm heerlijk.
aarappels erbij en een lekker stukje vlees