Mooie taart maken maar hoe dat mooie glazuur ding??

Ik wil een taart maken voor mijn tante.alleen wie er wel eens bijv tart van Abel heeft gezien dan maken ze taarten van eerst cake in een taart vorm en dan vulling eb dan een soort glazuur...het is niet vloeibaar!!je moet het eerst uitrollen dan leg je het erover en snij je met een mes de overige dingen eraf..beetje onduidelijke uitleg..maar hoe maak je dit??met producten die je gewoon bij de ah of super de boer kan halen, bedankt!!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
2.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik bedoel marsepein!!

Antwoorden (5)

Je kunt je taart mooi bekleden met marsepein.

Toegevoegd na 5 minuten:
Neem een voldoende groot stuk marsepein en kneed dit totdat de marsepein soepel is. Zorg dat je werkoppervlak schoon is en is bestrooid/besmeerd met poedersuiker of crisco (plantaardig vet). Evt. kun je ook gebruik maken van aardappelzetmeel. Dit zorgt dat de marsepein niet aan het oppervlak blijft plakken.
Maak van de marsepein een afgeplatte bol en begin met uitrollen. Draai de plak na een aantal keer rollen een kwart slag om vastplakken te voorkomen. Op deze manier rol je de marsepein ook mooi rond uit. Controleer tijdens het rollen regelmatig of er nog voldoende poedersuiker/crisco aan de onderzijde is.
De dikte van de bekleding kun je zelf bepalen. Een dunne laag is minder machtig maar zal lastiger zijn bij het bekleden omdat deze sneller scheurt. Ook kun je door een dunne laag vaak de oneffenheden van de taart, vullingen en botercreme beter blijven zien. Een gemiddelde dikte van 3-5 mm voldoet vaak prima.
Hou bij het uitrollen rekening met de vorm van je cake (
Als je de juiste afmetingen hebt uitgerold kun je de lap marsepein met de kunstof roller of een smoother alvast wat gladder maken. Dit is met name handig als je een vorm hebt die lastig is te bewerken na het bekleden.

De lap marsepein is nu klaar om op de taart te leggen. Hou hiervoor een grote roller halverwege de plak marsepein. Neem een zijde van de plak en leg deze over de roller heen. De onderzijde van de plak ligt nu boven. Til de plak met de roller op, en let op dat deze niet van de roller glijdt! Drapeer de plak losjes over de cake heen. Zorg ervoor dat de afmetingen van de plak goed verdeeld over de cake liggen.

Strijk nu eerst met een vlakke hand de marsepein aan de bovenzijde voorzichtig glad. Maak met je handen een haakse hoek en strijk zo de hoekjes glad.
Duw de marsepein aan de zijkanten voorzichtig tegen de cake aan. Gebruik hierbij een lichte opwaartse beweging. Trek de marsepein nooit naar beneden om hem glad op de cake te krijgen, want dan kan de marsepein scheuren. Met een pizzaroller kun je nu de overtollige marsepein wegsnijden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat bedoel ik maar hoe maak je dat??en kan je het zelf maken met gewoon producten van de ah??het is voor vanmiddag
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor vanmiddag ?? Dat gaat je vrees ik niet meer lukken.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En het is niet in de supermarkt te krijgen, niet in mijn stad iig
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mmm....dat moet dan wel een HEEL klein dorpje zijn.
Ik woon in een dorpje met nauwelijks 5000 inwoners, maar marsepein ligt in alle drie de supermarkten gewoon in het schap.....bij de bakspullen.
Het kan op twee manieren :

- Met suikerdeeg (smaakt alleen naar suiker, en kun je zelf maken met recepten op internet of je kunt vragen of de bakker het voor je wil maken) en kleuren met voedselkleurstof.

- Met marsepein. Dat kun je tegenwoordig zelfs in verschillende kleuren in de supermarkt kopen, maar ook daar kan de bakker je aan helpen. Albert Heijn weet ik zo niet, maar ik zag het van de week wel bij de Emté ; rood, geel ,wit en groen in elk geval.

Het kan ook nog op een derde manier, met een aanvankelijk wel vloeibaar glazuur dat je opsmeert en laat opstijven. Meestal geeft dat wel het gladste resultaat, en het heeft niet de (in mijn optiek vieze) smaak van marsepein.

Toegevoegd na 1 minuut:
Je kunt wel zelf marsepein maken (zie http://www.kookse.tv/recept/marsepein-maken-.php), maar dat moet een dag opstijven, dus dat gaat je vandaag zeker niet meer lukken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is marsepein óf fondant.

Marsepein wordt gemaakt van amandelen, suiker en eiwit. Onbewerkt is het een licht geelachtig van kleur. Het is vrij zacht en gemakkelijk te bewerken. Je kan dit ook laten opstijven in de koelkast.
http://www.maakeentaart.nl/nl/index.php?option=com_content&view=article&id=10&Itemid=17

Fondant is een product van suiker, ei en glucose. Lijkt op marsepijn. Dit wordt keihard en wordt ook gebruikt om die lieve kleine bloemetjes te maken die je welleens op een taart of cake ziet.
http://www.maakeentaart.nl/nl/index.php?option=com_content&view=article&id=12&Itemid=18

In de linken hierboven wordt uitgelegd hoe je dit gemakkelijk zelf kan maken.

Ik weet dat dr Oetker het verkoopt: marsepein, fondant (maar ik heb vooralsnog alleen de vloeibare versie gevonden) en kleurstof. Als je bepaalde producten niet kan vinden, kan je naar een bakker gaan en daar vragen om het product wat je nodig hebt en meestal kan je het dan gewoon kopen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Als je marsepijn of fondant uit gaat rollen, zorg er dan voor dat je de ondergrond bestuift met (veel) poedersuiker, zodat het niet gaat plakken.

Toegevoegd na 3 minuten:
In de twee toegevoegde linken staat hoe je marsepein en fondant zelf kan maken!

Succes ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan ook even op deze site kijken. Kan je van haver tot gort lezen hoe je een fantastisch beklede taart maakt!
http://www.deleukstetaarten.nl/index
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij bedoel jij fondant of marsepein. Hier zit (in elk geval bij fondant) wel verschil van kwaliteit in. Goedkoop supermarkt fondant is heel lastig te bewerken. Van een (online) taartwinkel schijnt een stuk betere kwaliteit te zijn. Ik heb zelf alleen ervaring met supermarktfondant. Ik vind het zelf wel heel smerig smaken, maar smaken verschillen.