Welke type Frans tarwemeel is het meest geschikt voor pizza?

Op tarwemeel uit Frankrijk staat altijd een nummer op het pak, zoals 55 (uitmalingsgraad 75%). Dat laatste is het gemiddelde meel wat overeen komt met het supermarktmeel hier en het beste meel te zijn voor pizza's, althans volgens "horen zeggen" van niet ervaren mensen.

Kan iemand met veel pizza bakervaring me de tip (van de sluier) geven?
Recept voor de pizza's zoals gemaakt in de Provence ook welkom ;)

Info met tabel:
http://www.dekooktips.com/warenkennis/graan-rijst/meel-uitm.htm

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
3.9K

Het beste antwoord

Op het pak bloem dat ik heb meegenomen uit Frankrijk voor het,inderdaad,bakken van pizza's,staat Farine type 65/T65.Gekocht van de steenoven pizzabakker op de camping in de Provence,moet dus wel de goede zijn.
Natuurlijk ook het recept voor de Pissaladière losgepeuterd,ik weet niet of je dat recept bedoelt maar een recept is nooit weg toch?

Pissaladière
Ingrediënten:
* 125 g bloem + extra voor het bestuiven,
* snuf zout,
* 45 g boter in blokjes,
* 7 g gedroogde gist (een zakje),
* 2 eetl lauwwarm water,
* 1 losgeklopt scharrelei
Voor de topping:
* 2 eetl olijfolie,
* 750 g rode & witte ui in ringen,
* 3 tenen knoflook in flinterdunne plakjes,
* zout & versgemalen zwarte peper,
* 4 tomaten in blokjes,
* 12 artisjokharten,ik gebruik gewoon die uit een pot of blik,
* 12 ansjovisfilets(blikje),
* 15 zwarte ontpitte olijven in reepjes.

Het deeg,doe de bloem en het zout in een kom,voeg de boter toe en wrijf met je vingertoppen door de bloem en de boter tot het mengsel op broodkruim begint te lijken.Maak een kuiltje in het midden.
Los de gist op in het lauwwarme water en schenk dit in het kuiltje,roer het losgeklopte ei erdoor tot het mengsel een deeg gaat vormen.Ga het deeg nu kneden in de kom,met je handen gedurende 5 minuten of tot het elastisch en zacht begint te worden,is het te plakkerig voeg dan nog wat bloem toe.Maak een diep kruis in de bovenkant van het deeg,doe het over in een schone kom,dek af met plasticfolie en zet het 2 uur op een warme plek om te rijzen.
Intussen maak je de topping.Verhit de olie in een bakpan en bak de ui en de knoflook 5-10 min tot ze volledig zacht zijn,breng op smaak met zout en versgemalen peper en schep de tomatenblokjes erdoor.
Sla het deeg met een paar ferme klappen terug,bestrooi een werkvlak met bloem en kneed het deeg nog 5 min goed door.
Trek het deeg uit tot een grote cirkel en leg deze op de bakplaat of,als je deze hebt,een pizzasteen.
Schep het ui-mengsel op het deeg gevolgd door de artisjokharten,ansjovisfilets en de olijven.Zet op een warme plek en laat nog 15 min rijzen.
Verhit intussen de oven voor op 180 graden C/Gas 4.
Bak de Pissaladière in het midden van de oven 30-40 minuten tot het deeg is gerezen en goudbruin.
Bon appetit!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wow!!!! En met foto, o la la, het water begint me in de mond te lopen. Apart dat er ook wat boter en ei in gaat... Mijn zondag begint nu pas goed, ik kan je wel zoenen zo blij dat ik ben met deze info direct van een pizzabakker!! Zou je op deze pizza ook wat verse tijm en marjolein kunnen doen? Dat vind ik namelijk juist zo lekker aan de Franse pizza's die ik geproefd heb. Deze wordt eerdaags gemaakt.
Merci!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik word zelf ook blij van zo'n reactie hoor!En ja natuurlijk kun je er verse kruiden op doen,je kunt ook een echt Provencaals kruidenmengsel maken,dat bestaat uit:
4 delen marjolein,4 delen tijm,4 delen bonenkruid,2 delen rozemarijn,2 delen basilicum,1 deel salie en 1 deel lavendelbloemetjes,allemaal vers natuurlijk.
Ik krijg er zelf ook zin in eigenlijk.
Fijne zondag! Groetjes Irene.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook reuze bedankt voor de verhoudingen in het Provençaalse kruidenmengsel.
Nog wat meer kruiden om in de tuin te introduceren, bonenkruid ontbrak het o.a. nog aan, en niet voor de hand liggend. Mijn vriendin zei wel eens dat het alleen wordt toegevoegd om het flatuleren wat te voorkomen bij het eten van bonen... ;) Maar ik las nu ook elders dat het een typisch mediterraan kruid is. Vandaar dat ik bonenkruid wat links liet liggen, nu wil ik het er zeker bij hebben. - Groet, Bas
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hahaha,nou dat tegengaan van flatuleren is toch een mooie bijkomstigheid gezien de hoeveelheid uien die in de pissaladière gaat,ik wist dat niet,weer wat geleerd.Ik heb hem op het balkon staan,staat helemaal bomvol met kruiden,maar het wordt wel echt een struik hoor,dat bonenkruid,dat is in een tuin niet zo'n ramp natuurlijk.Het zit in de Herbes de Provence voor het pepertje,de lavendel voor het zoetje etc...,daar is over nagedacht hoor.
Groetjes Irene.