Is barbecuen gezond tegenover bakken/braden?

Want bij bbq-en wordt geen boter of olie gebruikt, maar is het echt wel zo veel beter?
Hetzelfde geldt voor een grill.. Ook daar gebruik je geen olie of boter.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken
4.8K

Het beste antwoord

Een BBQ is vaak ongezond omdat men het vlees niet goed gaar krijgt. Het andere uiterste is dat vlees vaak te lang op de BBQ ligt of door de vlammen zwart wordt. Dat is ook weer ongezond.

Niet alle vetten zijn ongezond. Op een BBQ verlies je bijna al het vocht uit het vlees. Ook de gezondere vetten.

De keerzijde is inderdaad dat je geen olie of boter gebruikt. Zolang je echter goede olie gebruikt (visolie ofzo) is dat nog niet eens zo ongezond.

De laatste reden waarom ik denk dat BBQ-en ongezonder is, zijn de overige gerechten. Veel sauzen, Pindasaus bier e.d. maken het allemaal erg ongezond. Daarnaast eet men (vaak) veel te veel.

De keerzijde van mijn verhaal is geestelijke gezondheid. wat natuurlijk ook heel belangrijk is. En de gezeligheid van een BBQ, lekker buiten zijn en de rust die je neemt voor een BBQ maken het in mijn ogen wel heel gezond voor de geest. Als je er een leuke avond van maakt en een beetje op het vlees let zal het allemaal wel goed zitten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bakken in visolie ????? Gezonde vetten in vlees ???
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
oververzadigde vetten zijn wel degelijk noodzakelijk voor een gezond lichaam. Omega 6 vetzuren bijvoorbeeld die in vlees te vinden zijn. (rood vlees bijvoorbeeld).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bakken in visolie. Wist niet dat dat kon ;-). Oliën zoals olijfolie bevatten wel Omega 3-6-9, deze komen ook voor in Visolie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
tja, over dat bakken twijfel ik nu ook wel een beetje. :). Ik heb het wel ergens gelezen links en rechts, maar zelf nog nooit gedaan. Google gaf ook niet echt een duidelijk antwoord hierover. gevalletje "zat ergens in mijn achterhoofd" + klok en klepel denk ik dan...

Andere antwoorden (3)

Afgezien van het feit dat de stoffen die er bij in de lucht vrijkomen vrijwel zonder uitzondering carcinogeen zijn op welke manier je het vlees ook gaart (behalve als je het kookt), is gegrild vlees in theorie gezonder dan gebakken of gebraden vlees, omdat je geen extra vet toevoegt en het vlees zelf veel van het (altijd slechte) vet verliest. Dus voor wat het vetgehalte aangaat, is grillen vrijwel altijd de beste keuze, wan vet krijg je als het goed is genoeg binnen met de rest van je voeding. Helemaal vetloos is nog slechter dan iets te veel ; blijf wel goede vetten eten, al is het maar op brood.

Dit grillen moet dan echter wel heel nauwkeurig gebeuren, zodat het vlees geen zwarte randjes krijgt, want DIE zijn weer heel ongezond. Zodra het walmt is het al te ver, en bij vlammetjes zéker. Op een houtskoolbarbecue is dan ook vrijwel niemand in staat echt redelijk gezond vlees te bereiden, vooral niet wanneer dit vet bevat. Dat is best wel een vak. Op een grilpan of in de oven gaat een stuk makkelijker.

Als onderdeel van de totale maaltijd zal het niet meevallen een barbecue een gezonde maaltijd te noemen ; het vlees is vaak al van discutabele kwaliteit (tenzij je alles vers koopt of zelf maakt, maar kant-en-klaarpakketten is troep en ruikt veel beter dan het smaakt), en de sauzen en salades eromheen zijn niet altijd helemaal in balans met de schijf van vijf, plus dat de dagelijkse limiet van 100-150 gram vlees in de regel ook ver overschreden wordt. Maar af en toe een keertje moet kunnen natuurlijk.

Bakken en braden is eigenlijk net zo gezond of ongezond ; dat hangt er mede vanaf of je alle vet die achterblijft in de pan mee consumeert, en hoe zwart het is aangebakken / gebraden en welk vet of olie je hebt gebruikt. Een kipfiletje in de olijfolie of een speklap in reuzel, dat scheelt toch wel een slok op een borrel. De eerste is uiterst gezond, de tweede slibben volgens mij ter plekke al je aderen van dicht. (Maar lekker is het wel ;-) )
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij BBQ wordt er voornamelijk vlees gegeten. Op zich niets mis mee, maar voor een gezonde maaltijd zijn groentes veel belangrijker.
Een salade of rauwkost zal voornamelijk bijzaak zijn en niet een hoofdzaak.

Dus zie BBQ hetzelfde als naar de snackbar gaan, gezond eten doe je wel op alle andere dagen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is lekker , gezellig en leuk om te doen, maar gezond??
Echt niet, vaak beginnen de mensen al verkeerd en kunnen niet afwachten totdat het houtskool helemaal grijs is geworden.
Bij nog niet grijs brandende houdskool komen er giftigen stoffen vrij, die in het vlees kunnen gaan zitten.
Dit gebeurt vooral als er voor de tweede keer houtskool op gaat, vaak is er dan al flink gedronken en dan is het geduld ook vaak even weg.
Vlees wat zwart geworden is, ook al is het maar aan een kant, bevat ook giftige stoffen.
Goed er af krabben, wil wel helpen.
Kippenvlees dat niet goed doorbakken is kan nog ziekteverwekkende bacterieen bevatten.
Goed barbecuen is een hele kunst, het is vaak te droog, niet gaar of te zwart.
Wel is het minder vet, dat is een pluspunt.