Hoe kan je knoflook gesneden conserveren?

Tegenwoordig kan je knoflook in de supermarkt alleen met meerdere klusters kopen in een netje. Dat is teveel voor mij en ik het op het eind altijd weggooien.

Ik zou het willen conserveren door het alvast klein te snijden en dan in olie zetten in de koeling. Geen knoflookolie, maar om te conserveren en het zo een paar maanden goed te houden.

Kan dit, of is er een andere manier?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
6.1K

Antwoorden (9)

Van conimex hebben ze kleine potjes knoflook. Een theelepel is gelijk aan een teentje.

Verder wordt het afgeraden om zelf knoflook in te maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je bedoelt van conimex, poeder?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, het is een glazen potje met knoflookpuree. Ze hebben het overigens ook bij Xenos.
Heel handig en lang houdbaar. Bij de AH verkopen ze op de groenteafdeling ook tubes met knoflookpuree.
invriezen als losse teentjes. volgens mij geen smaakverschil

Toegevoegd na 21 minuten:
Maar als je wilt proberen om ze in te maken, hierbij een recept. Hoewel andere sites zeggen dat je het juist niet moet doen. Aan jou de keus, succes
anneliez
12 jaar geleden
Volgens mij is dit een degelijke manier. En je kan de olie eventueel ook gebruiken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als mijn knoflook gaat uitlopen confijt ik een gedeelte. Dat is zo lekker, je kunt ze bij wijze van spreke als snack eten maar ze zijn ook erg lekker in erg pittige gerechten, het maakt de smaak wat milder. Ook in iets met tomaten is het erg verrassend omdat juist tomaten qua smaak opleven van een beetje suiker.

Hiervoor pel je een aantal teentjes die je heel laat.
Maak nu in een steelpannetje wat suikerstroop van 100 ml. water en 50 gr. rietsuiker. Laat het in één keer op- koken tot de suiker helemaal opgelost is en er een dikke siroop is ontstaan. Als de siroop afgekoeld is, doe je de teentjes erin en zet het pannetje weer op middelhoog vuur. Laat het nu koken en als het kookt haal je de pan weer van het vuur en laat alles afkoelen. Verwarm het nog een keer en herhaal de procedure.

Gooi na het laatste afkoelen de knoflook door een zeef en vang de siroop op. Deze kan je altijd weer gebruiken om er worteltjes in te confijten of gember.
Zeef de siroop zoveel mogelijk uit de teentje knoflook en doe deze in een schoon potje dat je met een schroefdekseltje kan afsluiten. Je kan het nu in de koelkast best een tijdje bewaren, want suiker conserveert ook. Alleen niet met je vingers eruit halen en een lepeltje gebruken.
amc
12 jaar geleden
Je kan de al dan niet gesneden teentjes knoflook ook lang bewaren als je ze in een potje met azijn zet.

Toegevoegd na 43 seconden:
Maar onder olie vind ik zelf lekkerder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat kan!
Ik heb vaak hetzelfde, en ik doe er verschillende dingen mee.. een deel gaat geperst in een lepeltje water in een ijsblokjesbakje, een ander deel gaat gesneden, geperst of ongeperst in een laagje olie, en nog een ander deel snij ik in flinterdunne plakjes om ze vervolgens te drogen op een paar keukenpapiertjes (daarna kan je ze malen of vijzelen of zo gedroogd gebruiken.. de smaak is wel wat anders dan verse knoflook).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zelf neem ik vaak strengen knoflook mee uit frankrijk, ik ben gek op de paarse maar die is hier vaak niet te krijgen, als ik thuis kom pel ik ze en doe de tenen in een weckpot deze vul ik met olie zorg wel dat ze onder de olie staan, en doe de pot in een donkere koele kast.Zo kan je het maanden goed houden en je hebt gelijk een heerlijke olie om in te bakken of om een lekkere vinaigrette te maken.

veel succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik pel de tenen onderste stukje dr af halen.in de keukenmachine fijnen in een schone glazen pot overscheppen zonnebloem olie erover gieten.totdat het onderstaat.bewaren in het keukenkastje.wel steeds een schone het liefst hout of plastik lepeltje gebruiken.
als je het te koud wegzet slaat ie blind (wit) uit
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik koop altijd een flink netje vol knoflook.in een plastic zakje gaan ze meteen de vriezer in.blijft heeeel lang goed.naar behoefte neem ik wat ik nodig heb.kan zo bevroren in de knoflookpers.lekker.

Toegevoegd na 5 minuten:
sorry,niet goed gelezen.je wilde gesneden knoflook bewaren.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de vriezer bewaren zie ik nog wel zitten. Dan wel even de teenjes los halen. Pel je ze dan ook alvast? Persen doe ik niet, ik vind het fijn gesneden veel lekkerder.
niko
12 jaar geleden
de teentjes haal ik niet eens los.het in dunne plakjes snijden is na het invriezen wel wat moeilijker.de structuur veranderd.wordt iets plakkerig.probeer maar eens.de smaak blijft m.i. prima.veel eetgenot ermee.