Hoelang is zelfgemaakte mayonaise in de koelkast houdbaar?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
12K

Antwoorden (4)

Er zitten rauwe eieren in, dus ik zou het maximaal een week bewaren.
bamibal
13 jaar geleden
Als je iets citroensap hebt toegevoegd kan het zeker 2 weken gekoeld goed blijven. De smaak gaat wel achteruit. Zelfs na een paar dagen wordt het al minder lekker.

Heerlijk he, echte verse zelfgemaakte mayo!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik maak het wel eens, directe copy-paste van een goede site (coquinaria.nl): Belangrijk is dat alle ingrediënten dezelfde temperatuur hebben, kamertemperatuur. Ook belangrijk is dat je begint met eidooiers of hele eieren te kloppen met mosterd, kruiden, azijn of citroensap, en daarna de olie eerst druppelsgewijs, en dan in een heel dun straaltje, geleidelijk en voortdurend kloppend toevoegd. Maak je de mayonaise helemaal met de hand (de garde dus), dan gebruik je alleen eidooiers. Maak je de mayonaise in een blender, dan gebruik je hele eieren, omdat de mayo anders kan gaan schiften. Over schiften gesproken: als er onweer in de lucht hangt, kan je beter mayonaise uit een potje nemen, want zelf maken lukt dan echt niet.
Een basisrecept voor mayonaise is: 1 ei of eidooier, 1 theelepel mosterd, 1 eetlepel azijn, en wat zout samen kloppen, dan giet je olie erbij tot de saus dik is geworden. In de blender verandert het geluid, hoor je "blob", dan zet je meteen het apparaat uit.
Welke olie, mosterd, azijn, kruiden? Dat hangt helemaal af van wat je zelf lekker vindt, of waar de mayonaise bijgaat. Olie kan neutrale olie zijn (zonnebloem, soja, arachide, sla), of olijfolie, walnotenolie of hazelnotenolie. Er kan ook sesamolie bij (niet puur, dat smaakt te sterk). Azijn kan ook neutraal zijn, of wijnazijn (rood, wit, sherry), of met kruiden, of je gebruikt citroen- of limoensap. Mosterd, kruiden: idem dito leuk om te experimenteren en te varieren!
officieel moet je het na 3 dagen weggooien,
vooral door de rauwe eieren.
ik zou het dan zowiezo niet meer aan anderen geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zelfgemaakte mayonaise is een olie-in-water emulsie

Het vetgedeelte bestaat uit olie. De houdbaarheid hiervan wordt verkort door blootstelling aan zuurstof, licht, warmte, enz. Deze elementen zorgen ervoor dat de vetstof oxideert, oftewel ranzig wordt. Daarom bewaren we een geopende pot mayonaise afgesloten in de koelkast, om dit proces te verlangzamen.

Het "water"gedeelte bestaat uit voornamelijk eigeel en azijn. De emulgator, het eigeel, omgeeft de vetdruppeltjes, de azijn vult de ruimte tussen de druppeltjes op.
Dit azijn zorgt er met zijn zuurgraad voor dat bacteriën zich moeilijk tot niet kunnen voortplanten, en zorgt voor garing van de eiwitten. Aangezien dit beter gebeurt bij hogere temperatuur is het voor je mayonaise het beste deze de eerste 1 á 2 dagen bij kamertemperatuur te bewaren, om de houdbaarheid te verlengen, en de smaak beter te laten ontwikkelen. Als hij dan nog niet op is, bewaar je het restant in de koelkast.

Je kunt de mayonaise nog een week bewaren, ook als je ongepasteuriseerd eigeel hebt gebruikt, maar het lekkerst is hij vers, bij kamertemperatuur. Olie (zeker olijfolie) zet je immers ook niet in de koelkast, omdat dit ten koste gaat van de smaak en de kwaliteit.