Ik zoek een recept van wildsoep, die ik jaren terug, vaker in een eetcafe at. Ik heb het recept eens gevraagd maar, begrijpelijk, niet gekregen.

Het is een dikke soep met stukjes wild erin en volgens mij zat er ook stroop in. Het had iets weg van hachee maar dan soep!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
4.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb geen recept, maar wel een idee.. ik at eens in een Frans restaurantje een bijzondere lekkere hazenstoof met pure chocolade. Het zat 'em vooral in de saus, deze was aangemaakt met heel bittere pure chocolade en (ik denk) port.
Goeie vraag overigens! Ik eet weinig vlees, maar als ik het dan eet, dan mag het best een stukje goed wild zijn!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die combinatie van port en bittere chocolade lijkt me een goed idee.

Het beste antwoord

Het zou wel heel toevallig zijn als ik exact wist over welk recept je het hebt,maar ik heb wel een heel lekker ander recept voor je.

Ingrediënten voor 4 personen:
* 400 g wild (ree of een andere soort) in blokjes,
* 1 ui in blokjes,
* 1 fijngehakte teen knoflook,
* 150 g fijngesneden cantharellen,
* 2 eetl olie,
* 20 g boter,
* 1 eetl bloem,
* 1 liter vleesbouillon,
* 150 g crème fraîche,
* 2 eetl honing,stroop of appelstroop,
* 3 eetl wortelblokjes,
* 1 eetl gesnipperde prei,
* 1 eetl fijngehakte selderij,
* 8 cl cognac,
* zout,versgemalen zwarte peper en zoete paprikapoeder,
* eventueel veenbessen-confiture of balsamicostroop.

Verhit de olie in een (soep-)pan,bak het wild hierin rondom aan.Voeg de ui en de knoflook toe en bak deze,op een laag vuur,mee tot ze glazig zijn.Schep alles met een schuimspaan uit de pan en zet opzij.
Verhit de boter in de pan en bak de cantharellen,wortel,prei en selderij al omscheppend 1-2 minuutjes.Bestrooi met de bloem,bak al roerend even mee tot deze lichtbruin van kleur is.Meng het vlees erdoor en blus af met de vleesbouillon,breng op smaak met zout,versgemalen peper en ca. 1 theel paprikapoeder.
Zet het vuur zo laag mogelijk (eventueel met een plaatje ertussen) en laat de soep 30 min zachtjes pruttelen,regelmatig roeren.
Voeg na de 30 min de cognac en de honing(stroop of appelstroop) toe en kook nog 20 min op een laag vuur,zo nu en dan roeren.
Meng er op het einde van de kooktijd de crème fraîche door,schep de soep in 4 borden en garneer met een schepje veenbessen-confiture of balsamicostroop.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je, dit gerecht lijkt me heel lekker. Ik ga het uitproberen.

Andere antwoorden (1)

Ik heb hier een recept van gebonden hazensoep voor je, misschien dat het in de buurt komt? (zit alleen geen stroop in):

1 haas, in stukken gesneden
4 el bloem
100 gr boter
1 ui
glas rode wijn
2 lts water
peterselie/tijm/1 laurierblad/knoflook/zout/peper
pakje soepgroenten
evt. geklopte slagroom

Rol de stukken haas door wat bloem, en braad ze samen met de gesnipperde ui mooi bruin. Voeg de rest van de bloem toe en laat dit ook mooi bruin worden. Nu wijn, water en kruiden erbij doen en minstens 2 uur zachtjes laten trekken. Zeef de soep hierna.
Snijd het vlees van de botten en daarna in kleine stukjes. Doe de stukjes vlees terug in de soep.
Dan opdienen met evt. een beetje geklopte slagroom (of creme fraiche).

Uit: Wild, A. Fontein-Wentholt + S.G. Snouckaert, Van Dishoeck kookboekjes 1972
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je, ik ga het zeker uitproberen. Smaakt deze wildsoep een beetje zoetzuur?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aan de ingrediënten te zien niet. Eerlijk gezegd heb ik deze soep nog niet gemaakt, maar schoot het boekje me te binnen toen ik jouw vraag las. Maar hij lijkt me wel lekker, dus ik zal het zeker gaan maken.