Kan rode kool zachter worden door te marineren in een dressing?

Tevens zoek ik een 'magere' dressing voor de rode kool salade. Ik zoek iets met mosterd. Dus niet met appel en rozijnen. Rozijnen zijn mij te zoet en appel wordt bruin.

De rodekool salade wil ik nl. in grote hoeveelheid maken, b.v. een hele kool per keer. Dus voor een paar dagen kunnen bewaren.
Rode kool overgieten met kokend water beviel me niet, kost weer energie dus vandaar mijn vraag.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
7.1K

Het beste antwoord

Rode kool kan je zachter maken door het te marineren met yoghurt.
Qua dressing zou je dan kunnen denken aan dressing met yoghurt en mosterd
Een andere optie is de rode kool te marineren met citroensap en zout en dan langere tijd te laten staan. Dan wordt de kool ook zachter. Een extra accentje hierin wat erg lekker is is wat uitgebakken spekjes erdoor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar loopt yoghurt niet 'terug' als het een aantal dagen staat? Citroensap ga ik zeker proberen maar het zout wil ik niet toepassen i.v.m. bloeddruk. Lukt het dan toch om de kool zachter te maken?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In principe zorgt juist de yoghurt dat het zachter wordt. Als je het langer laat staan komt het vocht eruit. Dat kan je dan afgieten. Daarna kan je er alsnog dressing doorheen doen. Alleen citroensap maakt het ook zachter. Dat heeft hetzelfde effect als de yoghurt. Het gaat om het zuur.
Beide methoden zorgen er ook nog voor dat het langer houdbaar is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heerlijk wordt de kool van de citroen met mosterd. Ik doe er dan nog een aantal komijn en dillezaadjes bij die ik eerst oppiep in een droge koekenpan.

Andere antwoorden (2)

Snijd de rode kool heel fijn. Snijd 1 bosuitje in ringetjes.
Plet 4 jeneverbessen.

Doe de gesneden, gewassen rode kool in een metalen kom. verwarm wat olijfolie in een koekenpan en giet dit warm over de kool. Hussel het goed door elkaar.
verwarm dan rodewijn azijn in de koekenpan, lekker is ook een scheutje balsamico erbij en klop er 2 eetl. appelstroop doorheen met een garde.
Roer er 1 theel. kaneel door en de jeneverbessen. Laat alles een paar minuutjes pruttelen. giet het nu over de rodekool en roer ook goed door elkaar. Maak op smaak met peper, zout, een scheutje gembersiroop en doe het bosuitje erdoor. laat dit zeker ½ uur staan om in te trekken. Hoe langer hij intrekt , hoe lekkerder.
In de koelkast is hij zeker 1 week houdbaar.
Laat hem wel voor je hem serveert even uit de koelkast op temperatuur komen.

Lekker als je hem met plakjes uitgebakken spek opdient.

Toegevoegd na 8 minuten:
Een lekkere honing mosterd dressing voor bij koolsalade is;
1/3 kop mosterd,
1/3 kop honing,
2 el. sojasaus,
1/2 kop yogonaise,
1 theel knoflookpoeder,
Mix in een blender alles door elkaar en meng het erdoor.
amc
13 jaar geleden
jazeker, marineer het een dag in kiwi of papaya ( of gewoon azijn, maar dat is veels te zuur)
er zitten enzymen in die de moleculen opbreken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Kiwi werkt perfect, en de smaak past ook goed bij de kool.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ kiwi ga dat zeker proberen!