hoe maak ik een lekkere Spaghetti carbonara zonder dat hij plakt

Toegevoegd na 6 minuten:
spaggettie koud afspoelen dat weet ik spoel de pasta’s altijd af,het gaat zich om de saus carbonara zelf lukt het best maar een kennis krijgt het niet voor elkaar dus willen wij weten wat ze er fout aan doet.ik denk de kaas want zelf doe ik er vers geraspe parmazaan onder.zij vind dat het niet aan haar kaas ligt.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
4.1K

Het beste antwoord

Het beste neem je geen spaghetti maar penne omdat de textuur van deze saus daar beter bij past, maar oké, spaghetti so be it.

Het lekkerste is om geen voorgesneden spek te gebruiken, want deze worden altijd iets taaier vind ik zelf.
Neem dus een stuk pancetta ( rookspek) van ca. 200 gr. en snijd dit in kleine blokjes. Hoe kleiner des te beter, het bakt dan beter en sneller uit. Bak het uit in wat olijfolie.
Als het spek bijna klaar is, de knoflook fijn gehakt erbij doen en na 15 sec. van het vuur halen.
Schep het vet af en zet de pan opzij.
Klop intussen 4 eieren en 2 eidooiers los in een kommetje met een scheut olijfolie, fijngeraspte kaas, peterselie en bieslook. De kaas is bij voorkeur Parmezaans ( kan ook Gran Padano en als uiterste alternatief geraspte oude kaas zijn).
Maal er nog wat peper bij en als het spek niet al erg zout is, nog wat zout.

Zodra nu het water kookt voor de pasta, hier zout bij doen en de pasta koken. Is hij al dente, afgieten, olijfolie in de pan doen, de pasta terug in de pan, en het eiermengsel erover heen gieten. Nu met een pollepel blijven roeren door de pasta. Door de warmte van het vuur zullen de eieren stollen en bindt de saus.
Zodra zich slierten vormen door de kaas, doe je het vuur uit en kunnen de spekjes en knoflook erdoor gemengd worden. Niet te fanatiek mengen want anders liggen de spekjes op de bodem van de pan.

De pasta serveren op voorverwarmde borden, garneren met wat grof geraspte/ gesneden parmezaan.

Als de saus door het stollen van het ei te droog wordt, wat olijfolie toevoegen.
Gebruik geen room, dit maakt de saus onnodig zwaar.
Smeuïg maak je de saus met olijfolie!

Toegevoegd na 5 minuten:
Zelf spoel ik de pasta nooit met koud water, want de saus blijft dan niet zo lekker hangen. Als hij is afgegoten ( kookvocht iets van bewaren) doe ik hem terug in de pan en giet er 1-2 flinke lepels kookvocht over en hussel het dan door. Mijn spaghetti plakt nooit!
amc
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mmmmmmmmmmm lekker lekker en met pancetta had ik het nog nooit gedaan . en het kookvocht bewaren goede tip.trouwens bedankt.

Andere antwoorden (8)

Spaghetti na het koken even afspoelen met koud water.
Dan plakt het niet meer.

Toegevoegd na 1 minuut:
Wat ook werkt is iets olijfolie of zonnebloemolie na het afgieten er door heen roeren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat weet ik spoel de pasta's altijd af,het gaat zich om de saus carbonara zelf lukt het best maar een kennis krijgt het niet voor elkaar dus willen wij weten wat ze er fout aan doet.ik denk de kaas want zelf doe ik er vers geraspe parmazaan onder.zij vind dat het niet aan haar kaas ligt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk inderdaad ook dat het dan aan de kaas ligt die zij gebruikt. Ze kan daar natuurlijk achter komen door op haar manier de saus te maken maar dan de parmezaanse kaas te gebruiken.
beetje olijfolie door de gekookte spaghetti is ook een optie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iets meer slagroom en minder ei gebruiken voor de saus, ei is voornamelijk hetgeen wat het plakkerig maakt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn spaghetti carbonara maak ik geheel zonder slagroom.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Okee, ik niet. Van slagroom met wat ei maak ik een mengsel, voeg wat peper en zout toe en vervolgens gaat het bij de spaghetti. Spekjes, knoflook en Padano kaas er doorheen en aan tafel.
Typ in op google:Dagelijkse kost.
Bij Jeroen Meus zijn recepten.
Filmpje maakt het zo gemakkelijk met uitleg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je de spaghetti met de andere ingrediënten samen gooit moet je de eieren erbij gooien. Als je het daarna niet te lang braad blijft het ei smeuïg en plakt de spaghetti niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Braden???
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar zeker. De uitjes het spek en de kruiden met de pasta in een wok pan en dan pas het ei erover heen. Geleerd van een Italiaan met bekroond restaurant. Smaakt heerlijk
Voor 4 personen:
100 gr parmazaanse kaas
3 eidooiers
150 gr. creme fraiche
veel peper
1 teentje knoflook

Dit allemaal in een bakje doen.
Dan gerookte spek stukjes bakken en erbij gooien.
Als pasta gekookt en klaar is gewoon door heen mengen!
En rucola erbij (dan heb je nog een beetje groente!)

Lekkerste Carbonara vind ik!

Toegevoegd na 1 minuut:
En deze plakt niet in ieder geval!
Volgens mij zijn er ook voldoende "anti" plak tips gegeven hierboven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De spaghetti "al dente" koken en dat betekend net niet helemaal gaar koken en dan word het iets minder plakkerig. En een klein scheutje olie na het afspoelen en ook dan plakt hij minder aan elkaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De pasta niet te gaar maar belangrijker is de saus niet te ver inkoken maar iets dunner houden