Waarom/waardoor raak ik aan de diarree ?

Wanneer ik pizza's van Dr. Oetker (o.a. mozzarella) eet raak ik de volgende dag aan de diarree (dunne).
Deze pizza's koop ik bij een supermarkt op nog geen 1 minuut afstand van mijn huis en doe ze ook direct weer in de vriezer. Tevens wanneer ik deze pizza's bij een andere supermarkt koop heb ik hier wederom last van.
Iemand een idee waardoor dit komt?

Toegevoegd na 41 minuten:
Iedereen BEDANKT voor jullie antwoorden!
Heb het meestal bij deze pizza's. Zal eens losse mozzarella kopen en andere ingrediënten. Wie weet vind ik mijn probleem. Dacht eerst dat er iets met deze pizza's mis was. Waarschijnlijk ligt het meer aan mijnzelf (maag/darmen). Eet trouwens heel weinig vet. Bak en braad in olie en doe ook geen boter op mijn brood. Misschien een combi van...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
9.9K

Het beste antwoord

Lastig om achter te komen, er zal iets inzitten waar jij diarree van krijgt, dit kan vanalles zijn.
Je kan de ingredienten lijst eens bestuderen.

Zelf krijg ik altijd diarree van olijf olie bijvoorbeeld, maar ja dat wil niet zeggen dat dit bij jou ook zo is.

Ook een grote hoeveelheid vet, wat je misschien niet gewend bent, kan diarree veroorzaken.

Het ligt er niet aan dat de pizza 'niet goed' meer is, maar het komt vast door een of ander ingredient.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Wat natuurlijk ook kan zijn is dat je niet tegen het hoofdgerecht mozzarella kan.
Heb je weleens een andere soort pizza gegeten met mozzarella erin of heb je weleens gewoon mozzarella gegeten, kreeg je toen ook last van diarree?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, inderdaad, waarschijnlijk zit er een ingrediënt in waar je niet tegen kan, en daar kan je dus diarree van krijgen. Je kan bijvoorbeeld naar de dokter gaan, misschien kan hij er achter komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iedereen is wel extra gevoelig voor bepaalde voedingsmiddelen of heeft er een intolerantie voor. De een kan heel slecht tegen uien, de ander verdraagt geen zuivel maar ook kool, peulvruchten en gluten zijn berucht. Bij jou zou het best de mozzarella kunnen zijn. Probeer eens een pizza van hetzelfde merk maar zonder mozzarella. Als je daar geen diarree van krijgt weet je meer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je noemt mozzarella, heb je het vaker als je kaas eet? En hoe is het met andere melkproducten? Daarvan is het bekend dat je er overgevoelig voor kunt raken en dan krijg je diarree. Dat hoef je niet altijd gehad te hebben, dat kun je ook ontwikkelen.
Je kunt op verschillende manieren er achter komen waar het aan ligt.
A) ga naar de huisarts en laat het onderzoeken, eventueel via een verwijzing naar de specialist.
B) koop een tijdje geen kant-en-klare producten meer, maar maak alles zelf. Schrijf dagelijks op wat je in je eten doet en noteer ook wanneer je diarree of darmkrampen hebt. Na een tijdje zul je een patroon ontdekken. Eet dan bewust eens flink van dat ingrediënt dat jij verdenkt en kijk wat er gebeurt. Als je dan echt last krijgt, weet je dat je voortaan dat ingrediënt moet vermijden. Je kunt dan weer normaal inkopen doen, maar let dan voortaan wel op de samenstelling.
Ben je voor meer dingen gevoelig, dan sluit je gaandeweg meer voedingsmiddelen uit, totdat je weet wat je allemaal wel kunt verdragen.

Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De mens staat steeds verder van de natuur af, zo ook ons voedsel, het moet steeds minder vet en lichtverteerbaar.
We drinken nog steeds te weinig water en te veel frisdranken, waardoor onze maag en darmen steeds verder verzwakken, of eigenlijk passen ze zich aan, aan dit soort voedsel.
En komt er dan eens wat vetter binnen, dan gaat het mis.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De kant-en-klaar produkten bevatten vaak veel smaakversterkers en die veroorzaken vaak klachten als buikkramp, diarree, hoofdpijn. Zelfs huiduitslag of jeuk komen vaak voor als een produkt veel E nummers heeft.
Smaakversterkers zorgen er nl. voor dat je smaakpapillen meer open gaan staan dan normaal, waardoor je meer proeft. Ze heten eigenlijk Monosodium Glutaminaat (MSG)
Er is een hele reeks E-nummers die smaakversterkers bevatten; E621 t/m E637, allemaal met een net andere benaming. Let eens vooral op het E-nummer E621. het wordt ook vaak aangegeven als gistextract.
Dit is vetsin en erg kwalijk om te eten. Veel oosterse keukens gebruiken het maar ook in pizza's, chips, instantsoepen, sauzen ed. bevatten dit vaak.
Gelukkig zijn er steeds meer producenten die geen kunstmatige smaakversterkers toevoegen.
Probeer eens een pizza waar dit E-nummer niet in voorkomt en dan weet je of jij hier ook gevoelig voor bent.
amc
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan zou de vraagsteller ook last moeten hebben bij het eten van oude kaas bijvoorbeeld. Barst van hetzelfde spul, van nature.
En of MSG de klachten veroorzaakt die er dor sommige mensen aan toegeschreven worden is nog maar zeer de vraag. Hoofdpijn kan wel, maar overige klachten lijken geen relatie te hebben met het gebruik van MSG.
antwoord op je waaromvraag:
omdat je lichaam het kwijt wil, en graag zo snèl mogelijk.

antwoord op je waardoorvraag:
doordat je lichaam geen vet gewend is en er daardoor niet gezond mee omgaat. je hebt je lichaam afgeleerd op een gezonde manier met vet om te gaan.