Waarom moet je sla scheuren i.p.v. snijden?

Altijd lees je dat de sla niet mag snijden, maar moet scheuren. Nou, ik snijd hem altijd en ik leef nog steeds!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken
6.7K

Het beste antwoord

Ik denk zelf dat het onzin is. Vitamines blijven natuurlijk behouden en als er al iets van waarheid in zit dan heeft antwoorman gelijk dat het misschien met het verkleuren te maken heeft. Dan moet je het overigens wel te lang laten liggen.

Op ijsbergsla ontstaan ook randjes als je scheurt volgens mij. Ik denk dat ik even een test ga uitvoeren met gescheurde en gesneden sla. Ik kan dat nu niet uitvoeren, dus dan zal de vraag even een tijdje open moeten blijven staan.

Toegevoegd na 30 seconden:
NB. Voor de test neem ik dan ijsbergsla en het slappere kropsla.

Toegevoegd na 2 dagen:
Ik heb de test gedaan bij ijsbergsla. Ik heb een paar stukken in dunne repen gesneden en een paar stukken gescheurd. De sla bekeken na 1 en 2 dagen. Ik wilde een foto maken, maar toen ik gisteren (dag 3) thuis kwam zat het in de kliko.

Na 1 dag zag je geen verschil. Niet aan de randen en niet aan de scheurtjes. Op dag 2 begon de sla te verkleuren. aan de randen die gesneden waren meer dan aan de randen die gescheurd waren. Ik concludeer hieruit dat je ijsbergsla gewoon mag snijden.

Voor kropsla is het misschien anders. Ik heb dat nu niet in huis, maar dit is op dezelfde manier te testen. Kropsla is wel een stuk dunner en vind ik ook niet zo mooi (op het bord) als het gesneden wordt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Als je sla"'plukt 'blijven er meer vitamines in de sla
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Anders kneus je het blad en wordt de sla hierdoor slapper. Dus als je het knapperig wilt houden, kun je de sla beter scheuren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik snij mijn ijsbergsla ook, hoor ! Ik woon alleen, dus ik doe een paar dagen met m'n krop, en snij dan gewoon "boterhammen" af, zoveel als ik nodig heb, en dan de rest erbij aan tomaten, komkommer enz.
Misschien wordt het eerder bruin langs de randjes, maar daar krijgt het bij mij de kans niet voor. En de volgende dag snij ik eerst een dunne rand af, die droog geworden is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je sla scheurt, dan scheuren de cellen zich van elkaar los, zonder stuk te gaan.
Bij snijden, snijdt je de cellen door, daardoor krijg je vochtverlies en worden de kapotte cellen aan de randen bruin, ziet er minder smakelijk uit.
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zijn die cellen niet te klein? Hoe groot is de kans dat een in de ogen van zo'n cel ontzettend bot mes een cel kapot smijdt?
AWM
14 jaar geleden
Volgens mij maak je met een bot mes nog veel meer cellen stuk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het lijkt mij zeer knap om de cellen doormidden te snijden. Ik heb zelf electronenmicroscopie gedaan en wij werkten met hele scherpe en kleine messen van glas om plakjes te maken. Ik vermoed dat op mijn koksmes er wel een rij of 5 cellen passen ;o)
AWM
14 jaar geleden
Nou ja, je snijdt de sla door, maar met je mes vermorzel je vele cellen, dat bedoelde ik....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed, dan haal ik er eens mijn microscoop bij. Ben heel benieuwd. Kan wel pas morgen sla halen.
AWM
14 jaar geleden
Oké, leuk. Bekijk de breuklijn bij een blaadje gescheurde sla en een snede van een mes. Maar eigenlijk is het antwoord nogal voorspelbaar...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat noem je een hypothese en die moet wel getoetst worden ;o)
AWM
14 jaar geleden
O ja, ik ben een groot voorstander van de empirische wetenschap!
Nooit van gehoord dat je 't moet scheuren. Maakt ook niks significants uit voor de smaak of gezondheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De reden erachter is inderdaad vanwege vitamineverlies; al zal het wanneer je gesneden/gescheurde sla meteen opeet het verlies zowieso miniem zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar is maar één reden voor en die geldt bij kropsla. De sla verlept sneller als je het snijdt in plaats van scheurt.

De sla blijft frisser/meer 'knapperig' en langer vers door het te scheuren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Helemaal correct, maar nu nog het 'waarom' van dit fenomeen.
Sla moet je behandelen als een baby. Pluk de bladeren eerst van de krop af, en was de bladeren in ruim water. Dan scheur je het blad in tweeen en verwijder je de nerf, die men niet graag eet, maar wel veel vitaminen bevat.
Knijp nooit in de slabladeren, want dan worden ze gekneusd, en worden ze zwart en slap. Dit is ook de reden dat je sla niet moet snijden, je snijdt alles mee, ook de nerven en de sla wordt snel zwart en bederft veel sneller, vooral als je nog een restje voor de volgende dag hebt. Het ziet er dan onoogelijk uit. Met "gescheurde"sla kun je ook mooier garneren, en het ziet er ook veel smakelijker uit. Gesneden sla wat later gewassen wordt, zal ook meer vitaminen verliezen.