Waarom knappen de eieren van andere mensen niet als ze ze koken en waarom gebeurd dat bij mij wel?

Bij mensen die ook, net als ik, GEEN gaatjes prikken in hun ei!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken
17K

Het beste antwoord

Doe de eieren al in het water als je het water opzet!
Dan gaat het proces geleidelijker en is de kans op knappen gering. Bovendien hoeven ze dan minder lang op te staan, omdat ze al zijn 'voorverwarmd'! Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Misschien sprake van een zacht "eitje? Dit zal toch niet altijd en immer het geval zijn!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zout in het water doen, vuur iets lager zeten zodat het net kookt.
Ook de eieren in koud water leggen, dan het vuur aanzetten en op het moment dat het gaat koken 4 tot 6 minuten doorkoken helpt ook wel.

of een eierkoker :p
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Neem een pan met dikkere bodem, zet ze niet op het hoogste gas/elektrisch.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou van andere mensen knappen die eieren ook met regelmaat hoor. Ook die van mij. Met alle ellende vandien.

Totdat ik de tip kreeg telkens bij het koken van wat eieren een scheutje azijn toe te voegen. Wanneer ze dan knappen namelijk lopen ze niet leeg en blijft het membraam intact. Werkelijk, het werkt! Gewoon een scheutje azijn toevoegen aan het water voordat het kookt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien laat je ze te snel en te hevig koken. Ik zet zelf zodra de eieren aan de kook zijn, het gas zo stil dat ze nog maar nét koken. Dat verminderd het 'dansen' van eieren tegen de harde pan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik doe de eieren altijd al in het (koude) water voor ik het opzet. Ik heb zelden (maar het gebeurt wel eens) last van dat ze kapot gaan.
Mijn vriend was gewend om ze pas in het water te doen als het kookt, maar die gaan dus vrijwel allemaal kapot.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe lang moet een ei dan op het vuur staan als je een zacht ei wil ?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2 1/2 minuut koken
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je ze met koud water opzet, ligt het een beetje aan de grootte van het ei. Op het moment dat het water kookt is namelijk ook heel het ei al warm. Bij grote eieren heeft het dan toch nog wel 4 minuten nodig, anders is het wit ook nog zacht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je moet dus heel goed opletten wanneer het water kookt, en als je ze er pas in doet als het water kookt kun je gewoon de wekker zetten.
Maar bedankt voor jullie reacties.
Het geheim zit hem in het met liefde de eieren in het water laten zakken. Haarlijnscheurtjes kunnen ontstaan door de eieren iets te lomp in het water te laten vallen. Dit leid tot de door jou beschreven ellende. Bijvoorbeeld met een lepel kun je de eieren zachtjes in het water leggen.

Een ander alternatief kan inderdaad zijn om als het water opgezet wordt meteen de eieren er in te laten liggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die enkele keer dat ik een eitje kook gooi ik er wat zout in...

Meestal kies ik voor een gebakken eitje...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kook gemiddeld twee keer per week eieren, maar tegenwoordig gaan ze bij mij niet meer stuk (vroeger wel). Hoe ik dat doe weet ik ook niet zeker, het kan namelijk zijn dat er onbewuste factoren meespelen.

Wat ik bewust doe is het volgende: Ik leg de eieren al in het koude water en zet het gas vol open. Op het moment dat het water bijna kookt doe ik het gas zo ver naar beneden dat het water nog net blijft koken.