Als je van pittig houd;
Komkommer met de kaasschaaf in plakjes snijden
water en wat citroensap erbij
lekker lepel sambal erbij
even mengen klaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel simpel maar wel lekker als bijgerecht.
Komkomer raspen en een scheutje azijn, peper en zout toevoegen. Uurtje in de koelkast.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
schil de komkommers, en snij ze in de lengte door.
verwijder de zaadlijsten.
maak gehakt aan zoals je gewend bent, maar voeg wat kerriepoeder toe.
vul de komkommers met het gehakt, en strooi er paneermeel over.
staat me bij iets van 20 min. op stand 4 (gasoven), maar daar moet je maar even mee experimenteren :)
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik snap niet waarom dit een min krijgt, diegene die dat deed zal wel fout hebben geklikt, dit lijkt me namelijk ERG lekker!
Het is een indiaas recept: je raspt een komkommer (iets groter als geraspte kaas)en laat het uitlekken. Dan in een steelpannetje een bodempje olijfolie warm laten worden, kerrie erdoorheen roeren en dan ook mosterdzaad in de olie doen, zoveel dat het bodempje van de steelpan dun bedekt is. Even deksel op de pan doen (niet vergeten!!!) tot je het mosterdzaad tegen de deksel aan hoort spatten. Meteen vuur uitzetten. Dan de geraspte uitgelekte komkommer mengen met yoghurt tot het een lekker vol mengsel is geworden. Giet de hete olie met mosterdzaad er over heen en meng alles door elkaar heen. Heerlijk bij rijstgerechten als nasi of indiase gerechten!
Eet smakelijk!
13 jaar geleden
partjes snijden of schaven
van de komkkommer
in een glazen schaal
deels met en zonder schil
dressing:
olie
azijn
citroensap
peper en zout
event. knoflook
halve theelepel suiker
alles door elkaar
en smullen maar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het eerste waar ik aan moet denken is tsatsiki, altijd lekker, vooral in de zomer, lekker fris met een stukje brood, olie, olijfjes. Geschikt als lunch met een glaasje witte wijn erbij of als bijgerecht bij het avondeten. Wanneer eten we, ik kan niet langer wachten, het water loopt me reeds in de mond.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Komkommersoep met dille:

Maak 1 liter groentenbouillon (van tablet of echt ouderwets groenten trekken) en voeg daar 1 ui in stukjes, 2 knoflookteentjes en 1 komkommer in stukjes aan toe. Laat dit een kwartiertje pruttelen, voeg een bos verse dille toe en evt. wat room of koffiemelk naar smaak. Zet dan de staafmixer erin, laat dit nog 5 minuten staan, en klaar is kees!
Ook lekker met koriander i.p.v. dille en kokosmelk!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kristal
13 jaar geleden
hmm, klinkt lekker! +1
Geraspt, zaad er uit met gerookte zalm ,je hebt maar weinig zalm nodig, flinters of kleine stukjes de zalm mag niet overheersen qua smaak evt wat van die zachte kaas er bij ,heerlijk
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Schaaf een komkommer met een kaasschaaf tot de zaadjes. Voor de dressing:
1 rood pepertje
Blokje gember 2 bij 2 cm
Peper
Olijfolie
Limoen
Limoen zeste
Snijd blokjes spek en bak ze uit. Laat ze afkoelen
Rasp de gember, pepertje en liemoentje, voeg de olie en pers het limoentje uit. Breng op smaak met peper. Meng de slierten komkommer met de dressing. Garneer met de uitgebakken spekjes en grof gehakte peterselie.
Eet smakelijk
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Komkommer in plakjes snijden .
Een beetje slasaus en een klein beetje azijn en een schepje suiker .
Maak sla klaar zoals altijd en rasp er een stuk komkommer erdoor .
Plak brood met kaas en een schijfje komkommer erop .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maak er "Agua de Pepino" van; lekker fris en dorstlessend voor op een warme dag.

Schil de komkommer, doormidden snijden, pitjes er uit halen en in grote stukken snijden.
De komkommer samen met 1 liter water en suiker naar smaak in de blender (of staafmixer) en blenden maar.
Eventeel kun je er nog het sap van een limoentje doorheen doen.
Als je niet van stukjes komkommer in je drinken houdt, dan nog even door de zeef halen.

Agua de Pepino smaakt (ijs)koud het allerlekkerste.
Eerlijk waar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oriëntaalse komkommersalade
* 2 komkommers,
* zout,
* 1 bosje verse munt,
* 250 g Griekse of Turkse dikke yoghurt,
* 1 snuf kaneelpoeder,
* 3 eetlepels Sultana rozijnen,
* versgemalen zwarte peper.

De komkommers schillen,in de lengte halveren en de zaadlijsten eruit schrapen met een kleine lepel.In blokjes van 1 cm snijden,bestrooien met wat zout en in een zeef 30 minuten laten uitlekken.
Munt wassen en droogslaan of deppen,2/3 fijnhakken en met de kaneelpoeder door de dikke yoghurt roeren.
De Sultana rozijnen en de komkommerblokjes erdoor scheppen en op smaak brengen met wat zout en versgemalen zwarte peper.
Met de overige muntblaadjes garneren.
Goed gekoeld het lekkerst.

Komkommer relish
* 1 kleine ui of sjalot,ragfijn gesnipperd,
* 1 kleine komkommer (ca. 150 g),geschild,van zaadlijsten ontdaan,in piepkleine blokjes,
* 2 rijpe abrikozen,ontpit,in piepkleine blokjes,
* 1/2 rode chilipeper,zonder zaad,fijngehakt,
* 1 eetlepel suiker,
* 2 eetlepels witte wijnazijn,
* zout.

Alle ingrediënten,behalve het zout,in een kom doen en goed mengen,10 minuten laten marineren.Op smaak brengen met zout.

Thaise komkommersalade
* 1 Spaanse rode peper,zonder zaad en in ragfijne reepjes,
* 1 eetlepel verse fijngehakte korianderblaadjes,
* 1/2 eetlepel verse fijngehakte bladpeterselie,
* 2 eetlepels vers limoensap,
* 1 eetlepel sojasaus,
* 1 theelepel suiker,
* 2 eetlepels plantaardige olie,
* 1 flinke komkommer,geschild en met een kaasschaaf of aspergeschiller in lange repen geschaafd,
* 3 eetlepels gezouten pinda's.

Klop in een kom de olie,sojasaus,suiker,limoensap,peterselie,koriander en spaanse peper goed door elkaar.
Schep er voorzichtig de komkommerrepen door,bestrooi met de gezouten pinda's en serveer direct.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kijk op onderstaande site,en je blijft koken en proberen maar.

http://surinaamsekeuken.web-log.nl/surinaamsekeuken/zuurgoed/
Voor zuurgoed en andere echte surinaams / hindoestaanse recepten!

Een betere site is er niet!
Eet smakelijk!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tzatiki !

je hebt daar voor nodig:
-komkommer
-knoflook
-bulgaarse yoghurt
-zout en peper
-olijfolie

Was de komkommer en rasp het. Doe het in een zeef bestrooi de komkommer met wat zout en laat het 15 minuten uitlekken.
knoflook persen mengen met wat yoghurt en een beetje olie erbij. Daarna de komkommer erbij doen breng de tzatika op smaak met zout en peper.

Smakelijk eten!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maak eens een komkommersalsa! Lekker op een hamburger tussen een warm, knapperig broodje.

Snijd komkommer in kleine blokjes of rasp hem grof. Snipper rode ui heel fijn, neem een eetl. kappertjes of piepkleine stukjes augurk en vermeng alles met 3 eetl. olijfolie extra vierge en versgemalen zout en peper.

Neem nu een warm gebakken kaiserbroodje, beleg met wat (veld)sla. Bak de hamburgers in wat olie bruin en gaar, strooi er wat verkruimelde blauwschimmelkaas over en laat deze smelten met de deksel op de pan. Leg nu op de sla en verdeel de komkommersalsa erover.
Voilà, een echt lekker broodje.
amc
13 jaar geleden
Gazpacho, een lekker Spaans zomersoepje:
nodig:
pond vleestomaten
teentje knoflook
sneetje oud brood
ca. 3 dl bouillon
1/2 ui
1/2 paprika
1/2 komkommer
1 tl wijnazijn
Tomaten wassen, klein snijden en pureren. Een soeppan of schaal inwrijven met teentje knoflook, het brood erin verkruimelen. De gepureerde tomaat toevoegen, dit aanvullen met de bouillon tot je ca. 1 ltr. hebt bijelkaar. De paprika en de helft van de komkommer in kleine blokjes snijden de ui en de rest van de komkommer raspen. Dit alles voeg je toe aan de bouillon. Dan afmaken met zout en peper en de azijn. Als je het lekker vindt kun je er nog croutons indoen. Goed koud serveren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
julienne snijden en dan met zout peper suiker en stukjes gekonfijte gember
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1 komkommer
2 tomaten
4 el roomkaas
zout
1 el azijn
dragon
kervel
waterkers (naar keuze)
volkorenbrood 12 sneden

Maak de komkommer schoon en snijd hem in dunne plakjes. Besprenkelen met azijn en 1 uur laten rusten. Uit laten lekken. Snij de tomaat in dunne plakken. Vermeng roomkaas met dragon en kervel.

Besmeer de boterhammen met het roomkaasmengsel. Verdeel op de helft van het brood de komkommer, tomaat. Afdekken met de rest van het brood. De korsten eraf snijden en diagonaal snijden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Humes dippen met schijfjes komkommer, erg lekker! en nog gezond ook..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt komkommer ook stoven. In blokjes snijden en met een klontje roomboter stoven. Kruiden naar smaak. Past overal bij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tzatziki,zonder twijfel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mais en komkommer-salade

halve geschilde komkommer, 1 theelepel zout, 1 blikje mais van plm. 200 gr., 2 theelepels gesnipperde ui, anderhalf dl. zure room, peper, kruizemunt voor garnering.

rasp de komkommer grof, bestrooi het met zout en laat dit plm. 30 min. intrekken. giet het overtollige komkommervocht eraf. vermeng in een kom de uitgelekte mais, de komkommer en de gesnipperde ui. roer de peper door de zure room en giet dit over de salade.
verdeel de salade over 4 opdienschaaltjes en garneer deze met kruizemunt.
eet smakelijk
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
erg lekker en super makkelijk (niet echt heel erg gezond)
in plakjes snijden met de kaasschaaf en hier slasaus over heen doen even mengen en smullen maar heeerlijk als het warm weer is en je weet niet wat voor groente je moet maken... mmmm
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je van zoet houdt, kan je een komkommer raspen en even in de koelkast zetten met suiker, dan krijgt het een beetje meloen-achtige smaak