Ben mosselen aan het wassen als deze na een tik op de bolle kant een millimetert-je open staan zijn deze dan nog goed of moeten ze helemaal echt dicht

Kan geen bevredigend antwoord vinden op gv

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
15.8K

Het beste antwoord

Als ze na een tik reageren (helemaal dicht hoeft niet) zijn ze nog in leven, en kun je ze veilig eten.
Niet consumeren als er krabbetjes in leven, als de schaal kapot is, als de mossel stinkt (niet naar zout water, maar echt) of als de mossel dicht blijft na het koken.

Ik durf na een verkeerde ervaring alleen nog mosselen te eten die ik zelf gewassen heb: bij reactie gaan ze bij mij gewoon de pan in!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

ze moeten echt helemaal dicht zijn
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee hoor, alleen beschadigde mosselen en exemplaren die echt open blijven eruit mikken. Sommige mosselen hebben de sluitspier niet helemaal onder controle! Maar, ook die zijn overheerlijk....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze moeten niet helemaal dicht zijn.

Alle levende - en dus goede mosselen - zullen open gaan staan als zij temperatuurschommelingen waarnemen.
Dus als mosselen vanuit onze koelcel in uw relatief warme huis of keuken terecht komen, kunnen alle mosselen open gaan staan. Na een tijdje zullen zij vanzelf weer sluiten. Ook nadat u licht op de mossel tikt zullen zij langzaam sluiten.

Slechte mosselen zijn mosselen die niet lekker ruiken, die verder dan 3 millimeter openstaan en die na een stevige tik niet toegaan.

Toegevoegd na 2 minuten:
Onze koelcel moet zijn: de koelcel