In de romeinse tijd was een gepast voorgerecht gevulde eieren. Werden dit met kippeneieren gedaan of van een ander gevogelte?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
1.4K

Het beste antwoord

De Romeinen hielden kwartels en kippen voor de eieren. Sommige antieke auteurs noemen ook eieren van fazanten en ganzen, maar deze zullen eerder zeldzaam zijn geweest. Ze worden op verschillende wijzen gegeten, hard- of zachtgekookt, en gebruikt als voor- of nagerecht. Voor sommige gerechten gebruikte men het eigeel of -wit, of soms ook het hele ei.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
amc
13 jaar geleden
Hellas is wel Griekenland

Andere antwoorden (2)

De Romeinen waren grote liefhebbers van eieren in alle bereidingswijzen zoals wij ze ook kennen.Men gebruikte kippeeieren, duiven eieren, pauwen eieren enz. Romeinen aten de meest vreemde gerechten (naar huidige normen).
Eieren werden vooral genuttigd als voorgerechten. Als nagerecht werd veelal fruit genuttigd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kippen werden veel gehouden, vooral om de eieren. Er waren ook kwartels, kapoenen en patrijsvogels, maar die werden gevangen om te braden. Een kwarteleitje is zo klein, hiervan hadden ze teveel nodig om te verwerken in pastadeeg, omelet e.d.Vullen lijkt me ook monnikenwerk!
Eieren hoorden zelfs standaard als voorgerecht bij de doorsnee Romein.
Voordat Rome een wereldmacht werd, kenden ze een eenvoudige eetcultuur. Er werden graangerechten gegeten,als een dikke pap, een soort polenta die nu gemaakt wordt,maar polenta is iets verfijnder, of dit kwam als een dikke , in olie gebakken koek op tafel. Groente werd ook graag tot brij gekookt en op smaak gebracht met ui en knoflook. Zoals gezegd werden kippen vooral op het platteland gehouden want in de welgestelde huishoudens werden toen kip, eieren,kaas en varkensvlees tot de culinaire hoogtepunten geteld. Kippeneieren hebben een goede omvang/inhoud en waren het meest aanwezig.
amc