Hoe lang moet een varkenslap in de oven?

Ok, beetje rare vraag misschien maar ik heb vorige week spareribs in de oven gemaakt met een heel lekkere zelfgemaakte honingmarinade. Nu heb ik per abuis een flinke varkenslap over (ca. 225 gr.) die ik wel op dezelfde wijze zou willen bereiden om er voor bij de tv plakjes van te snijden. Hoelang moet zoiets dan in de oven (mits dit uberhaupt mogelijk is en niet te droog wordt oid)?

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik bedoel dan eigenlijk iets van: Per zoveel gr/Kg x-zoveel minuten op ....graden oid.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken
10.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
*1 goeievraag.

Het beste antwoord

Ik houd altijd aan 1 kilo = 40 minuten op 180 graden.
Dan is het wel een magere lap.
Als je hem in een braadzak doet, wordt ie niet droog.
Of lapjes spek er omheen wikkelen en regelmatig begieten.
Vettere lappen (schouderstuk) doe ik 10 minuten korter, maar dan op 200 graden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lekker uitgebreid antwoord, hier kan ik veel mee :-) +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hou het antwoordt van Esmee aan maar ik raadt je aan altijd een braadzak te gebruiken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
lekker +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb ik gedaan en het was echt lekker mals. +10

Andere antwoorden (3)

Je geeft aan dat je na bereiding, van het vlees, stukjes wilt maken voor bij de tv.
Waarom maak je dan van te voren al geen stukjes, die je vervolgens in de je lekkere marinade legt.
Daarna hoef je ze maar heel kort te even te bakken in een droge pan, met anti aanbaklaag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En jij kan het weten lekkere kookfreak +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sja, als het een hobby is :)
Verwarm de oven voor op 180 graden. Je legt de lap in de ingevette ovenschaal en bestrijkt de lap met een lekkere kruidenboter met verse tuinkruiden.Leg er dan plakjes katenspek op en druk ze goed aan. schuif de schaal in het midden v.d. oven en laat eerst eens 10 min. braden. Giet er af en toe wat braadboter over. Als het vlees bruin genoeg is, laat het dan nog even rusten verpakt in alu-folie. dan verdeelt het vleessap nog wat. Ik maak het wel eens zo, maar heb dan 1 kg. en daarvoor heb ik ca.50 min. nodig. Ik zou dus met 10 min. beginnen en het dan gewoon in de gaten houden.Van het braadvocht kun je trouwens nog een heerlijke jus maken, door het aanbaksel met witbier los te roeren en door een zeefje in een steelpan te gieten en kort door te koken. Lekker ook omte bewaren als je de volgende dagen iets zonder jus kookt.

Toegevoegd na 5 minuten:
Stom, ik ontdek net dat je het als bij spareribs wilt bereiden. Zou ik de lap zo marineren en tijdens het braden
de rest v.d. marinade erover scheppen en voor de rest ook beginnen met 8-10 min.
amc
14 jaar geleden
Doe de stukken varkenslappen met de ui, de knoflook, het kaneelpoeder, de gember, kurkuma, saffraandraadjes, peterselie, koriander, smen, een theeglas arachideolie, de olijfolie en een mespuntje zout en peper in een pan en laat alles ongeveer 5 minuten fruiten. Zet het vlees, zodra het mooi gebruind is, onder water en laat het ongeveer 1 uur op een zacht vuur koken met het deksel op de pan. Controleer regelmatig of er nog voldoende water in de pan zit. Aarzel niet om, indien nodig, water toe te voegen. Vergeet in dat geval niet om opnieuw te kruiden. Aan het einde van de kooktijd moet de saus goed smeuïg zijn.
Was ondertussen de kweeperen, snijd ze in vieren, verwijder de pitjes en verwijder het harde gedeelte in het midden. Maak in de schil van ieder kwart met een scherp mes een kruis, zodat de warmte goed kan binnendringen.
Neem na 1 uur koken een beetje saus uit de pan. Doe dat in een kookpan en doe de in vieren gesneden kweeperen, het kaneelstokje, de suiker, de rest van de arachideolie, wat zout en peper erbij. Doe het deksel op de pan en laat alles 30 minuten op een zacht vuur koken totdat de stukken kweepeer mooi karamelkleurig zijn geworden. Controleer regelmatig of er nog voldoende water in de pan zit en voeg zo nodig water en kruiden toe.
Leg de stukken varkenslappen op een schaal zodra het vlees gaar is en de saus goed is ingedikt. Schep de stukken kweepeer ernaast en giet de saus eroverheen.
Decoreer het gerecht met het kaneelstokje.
Serveer het gerecht zeer heet.