Dit kan zeker veel uitmaken, want een gerecht in een goede pan gebakken is beter van smaak dan te lang gebakken omdat de pan niet zo goed tegen hitte kan of kromgetrokken is.
Zoals altijd is niet alleen de juiste techniek van koken of braden/bakken belangrijk, maar het gereedschap moet ook goed zijn, wil je het optimale van je gerechten bereiken.
De ultieme pan qua warmtegeleiding is de koperen pan, helaas zijn hier ook veel nadelen bij en om het gemakkelijker te maken voor de niet professionele kok, heeft men de goede pannen vaak met een bodem van aluminium uitgerust, want dit is ,na koper, het best geleidend materiaal.
Hoogwaardige bodems bestaan uit RVS en bevatten een volledig bedekte aluminium kern. Het aluminium is een uitstekende warmtegeleider maar mag niet blootgesteld worden aan de buitenlucht, omdat het niet vaatwasmachinebestendig is en daardoor zouden witte vlekken ontstaan op de bodem. Deze bodems zorgen niet alleen voor optimale opname verdeling van de warmte, maar ze zorgen ook voor opslag hiervan. Een pan die na verhitting volledig vlak blijft staan op het fornuis, bespaart energie en tijd bij het koken en daarom is een zwaardere pan met dikke bodem ideaal bij het bakken en braden.
Een goede geleiding maakt ook voedsel in de pan mooi kan carameliseren. Je krijgt dan heerlijke gebakken uien, mooi bruin gebakken aardappeltjes en mooie sauzen en jus. Bij goed gebruik zal hij ook niet aanbakken. In het begin zal vlees even aankleven op de bodem, maar dit hoort bij de korstvorming. Als de korst klaar is, laat het vlees vanzelf los en maakt het aanzetsel juist een mooie jus. De zijkanten van het vlees in een goede pan tegen de zijkanten van de pan worden dichtgeschroeid, omdat de warmte hierin ook geleid wordt.
Hetzelfde geldt ook voor kookpannen. Bij goede pannen zijn de bodem en de wand stevig aan elkaar verbonden, zonder een holle ruimte. Aan de binnenkant moet de overgang van de bodem naar de wand afgerond zijn, zodat je elk hoekje kunt bereiken met de pollepel of de garde.
amc
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Nee, aangebrand eten smaakt beide keren niet al is het gemaakt in een vreselijke dure of in een spotgoedkope pan. Van belang is dat een dure pan de hitte beter verdeelt en vaak langer meegaat. Dus beter is om gerechten sneller te bereiden. Je koopt dus kwaliteit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jazeker. Een pan met bijvoorbeeld een te dunne bodem koelt snel af als er iets in gaat. Vlees verliest zo vocht en wordt taai. Een pan met dikke bodem blijft beter op temperatuur waardoor je gerecht beter lukt!
bamibal
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mooi culinair antwoord van iemand met een febo-naam ;-)
+1
hier spreekt een lekkkerbek:

het eten wordt mits met liefde bereid
altijd smakelijk opgediend en verteerd.

hoe dikker de bodem van de pan
hoe beter de warmte-verdeling.

echt een kwestie van uitproberen
ik ken jouw kookgewoontes niet
ook de pangrootte doet ertoe.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja hoor. Hoe dikker de bodem van de pan hoe beter de warmte-verdeling en hoe lekkerder je steak zal zijn :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1 woordt.... JA
tuurlijk heeft het er iets mee te maken, hoe denk je dat het eten zou worden als je een pan hebt waarin alles vast blijft kleven ofzo!? -.- dit klinkt vast grof maar ik weet zeker dat het klopt [bijna zeker 99.999%]
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
natuurlijk, proef maar eens het verschil tussen een steak gebakken in een antikleefpan en deze in een yzeren pan
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat kan, hoewel het grootste gedeelte toch te maken heeft met kooktechniek. Doorgaans zal de dikte van een pan het goed koken vergemakkelijken.
Het is ook volkomen afhankelijk van hetgeen je wil gaan koken en ook de kwaliteit en type warmtebron is van belang.
Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar een goeie wokpan, maar dat vergt techniek en aandacht.
Voor braden pruttelen stoven etc neem een robuuste pan met dikke bodem. Het voornaamste probleem bij elk type pan is dat men de pan niet eerst op temperatuur laat komen: is de pan niet warm genoeg dan gaat het eten plakken, of koken ipv bakken.