Wat is een double boiler?

In engelse en australische kookprogrammas hebben ze het er vaak over. nu lijkt het voor mij gewoon een pan met een schaal er op, maar misschien vergis ik me hier in?

Toegevoegd na 3 uur:
en moet dit perse rvs zijn of kan het ook een glazen schaal zijn? heb namelijk het idee als ik de series kijk dat rvs veel sneller gaat als glas of lijkt dit maar zo?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
2.5K

Antwoorden (2)

Daarmee wordt een Au bain-marie bedoeld. Dit is het in een waterbad (warm of koud) plaatsen van een pan of kom met gerechten om de temperatuur te doen dalen of te verhogen.

De meest gebruikte toepassing is het verwarmen van voedsel tot tegen het kookpunt. Het water (of de stoom van het water) zorgt ervoor dat het eten niet warmer wordt dan 100°C. Doordat het water in het buitenste waterbad gaat koken, neemt het energie op van de verwarmingsbron, en blijft de temperatuur in het binnenste bad constant en onder de 100°C.

Toegevoegd na 4 uur:
Dat heb je goed gezien dat het met rvs sneller gaat dan met glas. Dat heeft te maken met de warmtegeleidingscoëfficiënt van de materialen.
Die is voor rvs rond de 20 W/m.K en voor glas 0,85 W/m.K.
Glas is dus een goede isolator, maar minder geschikt om in te koken, daar het slecht de warmte geleid.
Koken in glas gaat dus veel langer duren, dus zou ik je in dit geval rvs willen adviseren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een dubbele ketel, ook bekend als een bain Marie is een kookplaat gebruikt om sauzen te verwarmen (of bijv. chocolade te smelten) zonder deze te verbranden. Ik doe dat zelf ook weleens, gewoon een schaaltje boven/in een pan met kokend water verwarmen. Ideaal!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Au bain Marie is geen kookplaat maar het in een waterbad (warm of koud) plaatsen van een pan of kom met gerechten.