Waarom drijven sommige balletjes in de soep, terwijl sommige op de bodem blijven liggen?

Vanavond soep gemaakt. Het viel ons op dat de helft van de gehaktballetjes drijft, de andere helft op de bodem ligt. Zelfde gehakt, zelfde soep. Waarom?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
9.8K

Het beste antwoord

Als het water waarin je de balletjes laat garen aan de kook is, smelt het meeste vet uit de balletjes.
Bij sommige zit er inderdaad vet dat niet smelt, dat vet is gehard en compact. Maar het kan ook een klein stukje kraakbeen zijn, dat heeft nl bijna dezelfde neiging als vet. Dat balletje blijft dus drijven en het vetvrije balletje zakt naar beneden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Misschien zijn die balletjes niet goed gaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarschijnlijk is het vet gehalte in de balletjes die drijven iets hoger.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat kan te maken hebben met de samenstelling van het gehakt. Als er nou teveel vet in zit, zullen de balletjes gaan drijven. Als je magere rundergehakt zou gebruiken, blijven ze niet drijven, maar zakken ze door het weinige vet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door de dichtheid? Als het ene balletje net iets luchtiger is dan het andere balletje, zal het luchtigere balletje meer drijven dan het andere.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat de ene helft compacter was dan de andere ofwel de balletjes zijn door meerdere personen gemaakt (gok ik) en de ene maakte ze compacter dan de andere. Die met meer lucht (minder compact) blijven drijven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien ook door de dichtheid die je zelf creëert, als je een balletje heel dicht in elkaar rolt, kan de dichtheid / volume groter zijn dan die van het water / de soep. Als je hem losser rolt, zal het volume kleiner zijn, en blijft hij wel drijven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sommige balletjes leren al heel jong zwemmen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ben blij,dat ik tenminste iemand, al was het maar 10 seconden heb doen lachen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hahaha toch maar een +je van mij ;)