Welke maaltijden kan een vijftienjarige makkelijk maken?

Mijn vader is vorig jaar overleden en omdat we anders de huur niet meer konden betalen moest mijn moeder mee gaan werken. Ze is nu vier avonden in de week met etenstijd niet thuis en dan eten mijn broertje en zusje en ik meestal friet of pizza of een diepvriesmaaltijd. Dat is nietgezond en bovendien wil ik wel eens wat anders te eten hebben. Wat zijn makkelijke recepten met niet te dure ingrediënten die ik voor mijn broertje en zusje en mij kan maken als mijn moeder weer eens weg is? Ik ben vijftien.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
8.9K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
kijk hier even op . misschien staat daar iets:
http://www.simpelkoken.nl/recepten/hollands/ veel succes en nog gecondoleerd met je vader
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ben ik helemaal met je eens Cica! Dikke plus voor de vraag
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een goed idee, Hoianja!
Nog veel goede moed Floorahh, je mag trots zijn op jezelf.

Antwoorden (21)

Wat dacht je van het lekkere maar simpele macaroni met kaassaus en wat lekkere vleesjes.
En gebakken aardappeltjes met een lekker vleesje?
Ik zal zo nog wat leuks plaatsen.

Toegevoegd na 4 minuten:
Je kan natuurlijk ook gewoon wat pasta gaan maken ;-) Of wat dacht je van gekookte aardappelen? Wordt niet zo vaak meer gegeten maar met een lekkere jus is het best lekker en erg goedkoop!

Je kan natuurlijk ook gewoon is een "broodjes gezond avond" houden. Gewoon wat broodjes afbakken en dan beleggen met wat sla, tomaatjes, enz enz! Is echt lekker hoor!

Als je nog meer ideetjes wilt, gewoon vragen hoor!

Trouwens, ik bedenk me ineens dat je ook even een preitaart kan maken, zie bron als recept.

Succes man!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iets roerbakken is simpel. In de supermarkt heb je roerbakmix zakken, met groente. Bak eerst wat blokjes kip aan, gooi er een zakje van die ronde aardappeltjes bij en als laatste de groentemix.
In 10 minuten klaar en lekker veel groente.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
kan i.p.v kip ook vegetarische tofu blokjes maken natuurlijk! verbrand minder snel in de pan en als het toch verprutst is, is er in ieder geval geen dier voor gestorven
Goed van je!
Mijn dochter van 13 maakt geregeld spaghetti voor ons; spaghetti koken, een pakje gehakt rul bakken, gesneden ui, worteltjes en paprika er bij, even doorbakken en dan een potje spaghettisaus.
Of macaroni met spinaziesaus. Of nassi met roerbakvleesjes. Allemaal maaltijden die binnen een half uurtje op tafel staan (als je 's ochtends het vlees uit de vriezer legt), goedkoper dan pizza en stukken gezonder. Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Macaroni en spaghetti zijn vrij makkelijk te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Neem ook eens een kijkje bij de Knorr wereldgerechten.
Die zijn allemaal makkelijk te maken in niet al te lange tijd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vijftien ? Dan kun je dus prima aardappels schillen, dingen in stukjes snijden, kooktijden in de gaten houden etcetera, kotom, een vijftienjarige kan eigenlijk gewoon alles koken, zeker op het niveau : ' een beetje van mezelf, een beetje van M*ggi.'

En dat is wellicht een goeie pek om te beginnen : zo'n zakje of doosje waar alleen nog maar wat vlees en pasta of aardappels of rijst bij moet, en gaandeweg leer je door wat experimenteren vanzelf wat er nog meer lekker bij / door is.

Ook doodgewone aardappels (schillen, wassen, in even grote stukken snijden en ca 20 minuten koken), groente (pot of blik, of als je durft vers) en een stukje vlees (beetje zout en peper en wat boter, en eventuee jus uit een pakje) is altijd makkelijk, lekker en goedkoop.

Je hoeft eigenlijk niet eens een kookboek te kopen ( al is dat wel leuk vaak om ideeen uit op te doen), want ook op Internet kun je op allerei sites allerlei makkelijke, goedkope, leuke, lekkere en duidelijke recepten vinden.

(En dat kan echt supergoedkoop ; ik doe al zeven weken de boodschappen voor een vriendin met twee grote kinderen (en twee hondjes) die door een klotescheiding al sinds oktober vrijwel zonder inkomen zitten, en dat lukt tot nu toe prima voor minder dan 40 euro per week en 4 dagen op 7 vlees (en daar roken ze ook nog van). Kwestie van strak plannen, niet op merken letten en aanbiedingen en porties in de gaten houden. )
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ivana
13 jaar geleden
Marleen, dat is het eerste wat ik ook dacht: als 15 jarige kan je gewoon koken. Als je goed kan lezen, kan je iedere maaltijd bereiden. Ik vind het wel dapper van Floorahh, dat dragen van verantwoordelijkheid. Dat laatste is moeilijker dan koken.
Voor Marleen een +
Als je kijkt op www.ah.nl/recepten kan je een uitgebreide zoek doen, waar je bijv. snel als eigenschappen kan kiezen. Deze zijn makkelijk te maken en duidelijk uitgelegd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je kan ook een heerlijke hamburger zelf maken.
met sla, paprika, ui, burger (kan ook vegetarisch), tomaat en misschien nog gesmolten kaas erop tussen een broodje en klaar!

als je het iets ongezonder wilt maken kun je er ook majo en ketchup op doen natuurlijk :)

je kan ook shoarma broodjes maken.
dan hoef je alleen maar de broodjes te roosteren en het beleg voor te bereiden.
lekker met een knoflook sausje (kan je gewoon kopen, hoef je dus niet eens zelf te maken)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je aardappelen schilt, kun je een ruime dubbele hoeveelheid maken. Dat is één keer koken en de volgende avond de rest in kleine plakjes snijden en bakken.
De ene keer verse groenten, de volgende avond uit blik. Wortelen doperwtjes bijvoorbeeld.

En een groot blik Smac kun je openmaken en in plakken snijden voor eeen avond vlees. Of een rookworst in water warm maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maak eens een rijke salade van allerlei groenten en alles wat je lekker lijkt. Bijvoorbeeld wat tomaten, mais, stukjes ui, prei, brokken feta en wat sla. Je kan kruiden naar smaak gebruiken, of eenvoudig wat slasaus (zelf maken kan ook met iets yoghurt en bieslook, zout en peper).
Erg lekker met een gepofte aardappel (eenvoudig uit de magnetron: neem een afsluitbaar bakje met iets water en de aardappels, doe het deksel er losjes op en zet de magnetron aan, voor 4 aardappelen ongeveer 10 minuten).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Chicken to night, met rijst.. heerlijk en simpel!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
http://www.youtube.com/watch?v=KTdJzrIYYZg&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=h0bU8si3mMo&feature=related

Hier alvast een kleine kookcursus deel 1; spaghetti bolognese en deel 2; andijviestamppot.

Je ziet stap voor stap hoe die meiden het doen.

Als je naast de filmpjes klikt, heb je nog veel meer instructievideos.
amc
13 jaar geleden
Als 15-jarige kun je alles koken, het enige wat je niet hebt is ervaring, en die krijg je vanzelf door het te doen.

Kijk eens of je bij de bibliotheek het kookboek Basic Cooking (zie bron voor volledige beschrijving) kunt vinden. Een geweldig boek voor beginnende koks, het zijn geen kinderachtige studentenvoerrecepten, maar wel eenvoudig te maken en goed uitgelegd voor mensen met weinig ervaring.

Je kunt hier bijvoorbeeld de pagina's met basisbereidingen (zoals 'hoe kook ik nou eigenlijk precies aardappelen?' en 'wat betekent een uitje fruiten?') uit kopiëren om altijd bij de hand te hebben en er eens wat recepten uit proberen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat naar voor jullie dat je vader is overleden en dat je moeder nu 's avonds moet werken. En wat goed van je dat je wil gaan koken! Ik heb in de overige antwoorden al heel veel goede ideeën gelezen. Daar kun je mee vooruit.

Ik wil daarnaast nog iets anders zeggen. Ik vind het zo goed van je dat je hulp vraagt via goeie vraag! Dit is namelijk wel een grote verantwoordelijkheid om in je eentje te dragen. Ik zou het fijn voor je vinden als je moeder (of een andere volwassene die je goed kent) je zou kunnen ondersteunen bij het leren koken, zodat je het niet meer allemaal alleen hoeft te doen. Hoe moeilijk je moeder het waarschijnlijk ook heeft, vergeet niet dat jij voor jezelf ook steun kan gebruiken.

Als je hier helemaal geen problemen mee hebt, dan heb ik niks gezegd. Hoe dan ook: sterkte en eet smakelijk alvast!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooie vraag.

Je kunt gerechten zoals diepvriespizza opvrolijken. Extra kaas, knoflook, schijfjes ananas, plakje ham bijvoorbeeld. Maak de aanvulling niet te dik en doe in ieder geval een laagje geraspte kaas als laatste, hieraan kun je zien of het eten gaar is (oven).

Deeggerechten met een lekkere en gezonde saus is ook iets. Voeg in het water waarin je de macaroni of spaghetti kookt wat kruiden toe. Italiaanse kruiden of wat oregano, peterselie, bieslook. Teentje knoflook uitpersen en het deeg smaakt eens stuk lekkerder. Kook zoals op de verpakking staat aangegeven en na het afgieten roer je er een klontje boter doorheen.

Wat betreft sauzen, maak eerst een basis. Olie in een flinke pan, wat gesnipperde uien erbij en snel daarna gehakt. Hak en roer met een spatel zodat je losse stukje krijgt. Wanneer gehakt echt begint te bakken zet je het vuur een stuk lager en doe je een deksel op de pan. Af en toe roeren en kijken of het gaar is. Vervolgens kun je een potje tomatensaus/bolognesesaus erbij gooien. Goed roeren en laten sudderen. Daarna kun je er groente bijgooien (pot, blik). Welke groente is aan jou.

Wat je ook kunt doen is werken met roerbakgroente en zelfs groentesoep-groente (mijn favoriet). Deze groenten gooi je juist voor de tomatensaus in de pan om het een beetje op te bakken.

Let op dat 'bakken' niet persee betekent 'aanbraden'. Roerbakgroente bak je eigenlijk maar een beetje, je stoomt/kookt het vooral in het eigen vocht. Vlees braad je daarentegen wel aan om het vervolgens op een laag vuur (en eventueel gesloten pan) te laten garen. Wat je ook doet, timing is belangrijk. Eten verandert van structuur naar mate het langer in een pan ligt.

Een veelgemaakte fout bij prille koks is dat bakken en braden door elkaar gehaald wordt. Een gebakken ei ziet er aan de onderkant dan bijvoorbeeld bruin/zwart aangebakken uit. De juiste manier om een ei te bakken is om boter te laten smelten, eieren breken en in de pan gieten, vervolgens maar héél even gas erop om de temperatuur weer op te krikken. Vervolgens zet je het gas lager en doe je een deksel op de pan. Wanneer het eiwit goed gestold is is ie klaar.

Laat dit ook iets zijn om zelf te maken: omelet. De basis is eieren met kruiden, vervolgens kun je er van alles bij gooien. Groenten, wat gebakken aardappelen, stukjes ham/spek. Of wat te denken van salades? Pitabroodjes gezond? Vraag eens docenten op school, er is vast iemand die koken als hobby heeft en tips weet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je goedkoop wil koken is dit kookboekje een echte aanrader. Het is vast wel te vinden in de bieb. De tittel is: Lekker koken onder de 1.50 Euro
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
pasta met saus van blik tomaten en wat oregano, zout, beetje suiker. even doorkoken tot een saus.
je kunt er nog gebakken gehakt en uitje doorheen doen.

stamppot!

zoveel mogelijk vers, niet te veel kant en klaar, is vaak duurder.

en verder: invriezen!! maak grotere hoeveelheden en vries het in, pasta, stamppot kan allemaal ingevroren worden. niet invriezen: losse aardappels, dat wordt waterig.

gehaktballen zijn niet duur ook.
diepvriesgroente zijn lekker en niet al te duur, maar worden vers ingevroren, beter dan potten/blikken (zit vaak suiker in).

in de allerhande staat vaak een aantal paginas budget koken.

wat dacht je van een lekkere linzensoep! staat op het pakje hoe te maken. ook in te vriezen. heel gezond!! en heel goedkoop om te maken. eten met wat brood.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat je ook niet zo moeilijk hoeft te zijn, zijn eenpansgerechten, daar kun je alle kanten mee op.
Voorbeelden daarvan zijn chili con carne, soepen, stampotten en bami.
Ook lekker en niet zo lastig is kip kerrie met witte rijst erbij, of gehaktballetjes met bv aardappelpuree en een groente.
Kijk ook een op smulweb.nl onder makkelijke&gezonde recepten, daar vindt je vast wel iets wat je bevalt!
Heel veel succes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Krieltjes met een salade
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Stokbrood,sla,tomaat, hard gekookt ei, kipfilet bakken en fijn maken,mayonaise, peper en zout
Lekker en eenvoudig ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hieronder vind je een heel aantal basisrecepten, die gemakkelijk te maken zijn.

Succes!