Hoe maak ik aardappeltjes met schil in de oven gekruid met rozemarijn en olie en zeezout?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken
4.3K

Het beste antwoord

Kleine aardappeltjes eventjes laten koken, welde schil eerst goed boenen..
Ovenvast schaaltje beetje invetten.. aardappeltjes inwrijven met olie ( er is ook rozemarijn olie) en in de schaal leggen, goed verdelen.. eventueel verse of gedroogde rozamarijn erover strooien en gaar stoven in de oven.. kan je een deksel opleggen maar dan worden ze niet zo mooi bruin.... gaatjes in de aardappeltjes prikken laat ze sneller garen..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze waren heerlijk... Dank je wel en al die andere die hebben gereageerd

Andere antwoorden (7)

Ik weet dat ze bij de Lidl te koop zijn die je in de oven moet opwarmen. Ik weet niet hoe je het klaar moet maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor 4 personen:

1 kilo (nieuwe) aardappelen met een mooie schil (geen groene plekken!)
Verse rozemarijntakjes
(2 Knoflook teentjes)
Zeezout
(Olijf)olie

Oven voorverwarmen, de aardappels schoon wassen en in plakken van ongeveer een 1cm snijden, of in partjes. Sprenkel in een ovenschaal een klein beetje olijfolie (niet te veel) en leg de aardappelen in de schaal. Snij de knoflookteentjes klein en verdeel ze over de aardappelen. Strooi wat zeezout over de aardappelen. Ris de naaldjes van de takjes rozemarijn en verdeel over de schotel. Sprenkel er als laatste nog wat olijfolie overheen.

Schuif het in de oven en laat het bruin en knapperig worden op 200 graden, ongeveer 50 tot 60 minuten.

Snel, makkelijk en erg lekker!

Tip: gebruik bakpapier in je ovenschaal, zo zullen de aardappels nooit vast blijven plakken en kun je ze eventueel makkelijk omscheppen tussendoor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
vrijwel de manier waarop ik het doe. Enige verschil: in plaats van olijfolie in de schaal te doen, schep ik de aardappeltjes van tevoren even om met olie en kruiden. +1 voor de goede en duidelijke instructies!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je :) Van tevoren omscheppen kan natuurlijk ook. Als je er maar voor zorgt dat de aardappels onder en boven bedekt zijn met olie.
Kleine krieltjes met schil nemen en eventueel schoonboenen.
Doe ze in een grote kom met een scheutje olie, verse rozemarijn en grof zeezout en schudt dat goed om zodat de aardappeltjes helemaal bedekt zijn.
Doe ze in een ovenschaal en laat ze op ongeveer 180 graden staan tot ze helemaal gaar zijn (45-60 minuten). Wil je het proces versnellen, dan kun je de aardappeltjes voor het kruiden voorgaren in de magnetron of gewoon in een pan met water (wel goed droog deppen dan). Maar helemaal door en doorgegaard in de oven is net iets lekkerder.
Lekker en vetarm. Ook lekker met peterselie, knoflook, bieslook of paprikapoeder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik doe de olie, rozemarijn (of provencaalse kruiden) en paprikapoeder in een zak met de aardappelpartjes. Paar keer schudden en omkiepen in een overvaste schaal. Door ze in de zak te doen, wordt alles goed verdeeld.

10 minuten voorkoken en een minuut of 40 bij 220 graden in de oven. Beetje afhankelijk van je oven en grootte van de aardappelpartjes.
paulus811
14 jaar geleden
Aardappels wassen
Kleine aardappels in de lengte in vieren snijden; grote iets vaker zodat de stukken ongeveer gelijk zijn.
Aardappels in braadslee o.i.d. doen
Dressing maken van olijfolie en rozemarijn
Dressing over de aardappels gieten (ook even omschudden)
Zeezout erover strooien
Geheel in een oven zetten die op 220 graden Celsius is ingesteld
Na ongeveer 25 minuten zijn de aardappels klaar
Je kunt even in een stuk aardappel prikken om te kijken of hij gaar is (evt. oventijd iets verlengen)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Middelgrote aardappels wassen en 10 min koken.
Overlangs insnijden en even openknijpen, en in een stukje aluminiumfolie zetten op de bakplaat.
Overgieten met wat olijfolie, zeezout en wat rozemarijn.
15 min op 220 graden bakken, en serveren met lamskoteletjes met gestoofde lof in roomsaus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als eerste kan ik je aan raden een lekkere aardappel uit te kiezen ;niet kruimig. Neem eens een biologisch ras; zij groeien langzamer en hebben daardoor een betere smaakontwikkeling .
Dan is het verstandig om ze te sorteren op grootte. Grotere aardappels hebben meer tijd nodig om te garen.
smaak is perceptie gebonden en dus individueel.Of wel doe wat je lekker vindt ! Kijk eens bij de recepten van www.groenespoor.nl .