ik heb vandaag voor de zoveelste keer muffins geprobeerd te bakken maar bij is de bovenkant altijd keihard, smaak is goed, staat mijn oven te hoog ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
1.1K

Antwoorden (4)

Misschien staan de muffins te hoog, probeer ze iets lager in de oven te zetten. Anders indrerdaad lager temp, langer erin houden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tip 1: Niet op hete lucht, maar gewoon op onder-bovenwarmte. Zo wordt minder vocht afgevoerd.

Tip 2: Temperatuur iets lager

Tip 3: Muffins onderin de over zetten

Tip 4 mag je absoluut niet doorvertellen, geheim van de chef en nu ook van jou: Wanneer je het beslag in de vormpjes hebt gedaan, de bovenkant met een plantenspuit licht bevochtigen. Tijdens het bakken kun je dit nog een aantal keer herhalen. Werkt ook goed bij cake.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarschijnlijk heb je het beslag te glad geroerd.
Het moet nl. eenigszins klonterig zijn, dan zijn ze het luchtigst. Hoe langer je roert, hoe meer je de lucht eruit roert.
Je begint met (voor bijv. bananenmuffins) bananen te prakken, gesmolten boter, ei en suiker met de garde door de bananen te mengen. Verwarm de oven vast voor op 200 graden C. Dan meng je bloem, zuiveringszout, bakpoeder, kaneel en een snufje zout door elkaar en dit zeef je boven het botermengsel. Met een spatel schep je nu alles door elkaar tot het goed gemengd is en een samenhangend geheel is.
Als je er bosbessen door wilt doen, doe die dan op het laatst erdoor heen. Vul ze in de vorm en bak ze ca. 20 min.
De muffins krijgen hun bolle hoedjes en zakken niet in.

Doe je een banaan meer door het deeg dan 3 rijpe bananen, dan krijg je vochtiger deeg. Neem je 1 large ei in plaats van medium,vanillearoma en noten, dan krijg je fluffier deeg.

Denk er in elk geval om dat het deeg klonterig hoort te zijn bij muffins.

Toegevoegd na 5 minuten:
Als je de hete luchtfunctie gebruikt dan moet je de temperatuur natuurlijk lager zetten.
amc
13 jaar geleden
Tip van een bevriende banketbakker: cakes/muffins e.d kan je beter wat langer op lagere temperatuur doen, dan kort en hoog.
In jouw geval denk ik inderdaad dat je temperatuur te hoog is geweest. En plaats de muffins in het midden of net onder het midden van je oven.