Wat is de beste manier om zelf patat te bakken. Eerst bakken in 140 graden, afkoelen en dan afbakken in 180 graden????

PS; Ik doe het in arachideolie. Is de smakelijkste.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
2.8K

Het beste antwoord

maillardreacties (bruining) vinden plaats bij temperaturen vanaf 140 graden. Bij het voorbakken wil je nog geen bruining van de friet, alleen voorgaren. Daarom doe je het voorbakken bij màximaal 140 graden, liefst iets eronder.

Daarna laat je ze langzaam afkoelen, minimaal een half uur.

Het afbakken doe je bij een temperatuur tussen de 170 en 180 graden. Een hogere temperatuur is slecht voor de kwaliteit van het vet, omdat het dan verbrandt. Dat is niet lekker, en erg ongezond. Een temperatuur onder de 170 graden zorgt ervoor dat het vocht uit de friet te langzaam verdampt, en je geen krokant laagje krijgt, daarnaast wordt het vocht dat wel verdampt, dan vervangen door vet.
Kleine porties tegelijk verminderen de schommelingen in de temperatuur van het vet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Voor de perfecte frietjes bak je ze eerst 5 minuten voor op 160 graden. Daarna afbakken op 180 graden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Van mijn Belgische oma heb ik ooit de voglende werkwijze gekregen en ik gebruik deze nog steeds...

- Snijden in formaat zoals je wenst, voor mij is dat Vlaamse friet en ik bak met water gooien
- Goed uitschudden in theekdoek
- Voorbakken op 160 graden, ongeveer 5 minuten (gelig)
- Voorgebakken friet uit laten lekken op theekdoek met theedoek erop of in elk geval afgedekt tussen de theedoek, dit minimaal 30 minuten en maximaal 2 uur.
- Bakken op 190 graden tot ze zeggen dat ze klaar zijn (dit hoor je)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik kijk veel kookprogramma's en ik heb hieruit geleerd om voor te bakken op 150 graden.
(Na ong. 1 minuut ff goed schudden zodat t niet gaat plakken).

Komt t bovendrijven, dan eruit halen en de temperatuur verhogen naar 180 graden.

Bij 180 graden de friet afbakken en smullen maar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn vader maakt de lekkerste patat :-) die doet het zo: eigenheimers of dorrees aardappels. Hij snijdt ze met de patatsnijder, perfecte formaat zodat je kleine/dunne frietjes krijgt. Dan bakt ie ze voor, ong 2min op de hoogste stand van de frituurpan. Dan laat ie ze uitlekken en spreid ze uit op folie. Als de eetgasten er zijn gaat hij ze bakken. Op de hoogste stand (=patatstand) tot ze goudbruin zijn. Hoe lang dat duurt verschilt enigszins per keer maar is gemiddeld 4 à 5 min per portie. Goed in de gaten houden. en mijn vader stopt er extra veel liefde in, dat maakt het natuurlijk nog lekkerder :-)

Met dank aan Cindy 1985
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook nog een tip: Zet de gesneden frietjes voor het voorbakken in een grote kom met water en zout! Succes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De friet niet afwassen 140 graden 5 min en dan uur laten rusten en dan op 190 min afbakken gebruik wel aardappels voor friet die haal jij bij de plus