Ik wil graag paling op de bbq klaarmaken. Moet ik deze eerst marineren? Moet paling lang garen? Hoe maken jullie deze klaar? Andere aanbevelingen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
6.5K

Het beste antwoord

Je kunt hem marineren maar dan moet je wel de tijd hebben om hem in te laten trekken.
Een lekkere marinade is deze;
Snijd de paling (als hij dik is) in mootjes en spoel ze goed af. Dep droog met keukenpapier.
Doe in een kommetje het sap van 2-3 citroenen en roer hier zout doorheen . Blijf roeren tot het zout is opgelost. Maal er dan peper naar smaak bij en roer erdoor.
Meer smaken heeft de marinade niet nodig. Snipper er wat sjalotjes door en verse tuinkruiden zoals peterselie en selderij. laat er al kloppend olie bij lopen in een dun straaltje. Doe dit met de paling in een kom, dek goed af en zet koel weg maar niet in de koelkast. Schep af en toe eens om en laat minstens 1½ uur trekken. Steek de mootjes nu aan saté stokjes of langere (eerst in water laten weken, anders verbranden ze)of neem metalen pennen. Rooster ze nu, af en toe kerend, ca. 15 min. of iets korter niet te dicht boven het houtskool. Smeer er af en toe wat van de marinade over tijdens het roosteren.
Bestrooi met wat zout voor je ze eet.

Toegevoegd na 3 minuten:
Je kunt ze ook gewoon, in mootjes gesneden, met zout en peper bestrooid op een spies steken en dan roosteren. Is ook lekker.
amc
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Een klein beetje viskruiden op de paling en daarna inpakken in aluminium folie, vervolgens een kwartiertje op de bbq en regelmatig draaien!