Als student, wat is goedkoop, makkelijk, lekker en veel (en gezond) om te koken voor mijzelf?

het liefst eten/voeding/lekkernijen die aan drie off meer van de criteria te voldoen :P

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
6.7K

Antwoorden (30)

De spinazietruc!
Macaroni met diepvriesspinazie, paprika, champignons en roomkaas.

Toegevoegd na 52 seconden:
Vergeten: en spekjes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Fantastisch recept is dat. En nog makkelijker als je de diepvriesspinazie vervangt door spinazie uit een pot (van Hak). Paar gesneden tomaatjes er bij als salade, en je bent helemaal het mannetje. Pinda's of cashewnoten er bij maakt het helemaal af.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja ook van mij niets dan goeds ik wilde het ook noemen lekker ook met gekookt ei
Kimath
13 jaar geleden
Klinkt erg lekker :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Doet het goed in studentenhuizen, maar ook in gezinnen met kinderen van 3 t/m 9 jaar!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook in gezinnen met kinderen van 11 tot 17 jaar ;-)
flyingcrow
13 jaar geleden
MMMMM!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ Stippel: mooi, dat biedt perspectief voor de toekomst!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Pesto gaat ook erg goed samen met spinazie-pasta
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Marike: ongezond? De mens is een omnivoor en heeft ook vetten nodig in zijn dieet. Als jij de hele dag alleen spekkies en roomkaas eet, is dat ongezond. Als onderdeel van een gevarieerd dieet, is er niks mis mee.
Macaroni met ham en kaas. Vind ik zelf erg lekker, is goedkoop te maken (als je kijkt naar de hoeveelheid per euro), en zeeeer makkelijk klaar te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Groente??
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kan, ik zou het apart doen, bonensalade ofzo.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja Sietse (om je te onderscheiden van J244) ik zou ook de groente apart doen. Weet je misschien een recept voor bonensalade?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik maak het altijd op basis van frietsaus, 1 á 2 eetlepels. voor extra smaak een theelepel honeng en een theelepel mosterd. 2 potten bonen erbij, een geschilde appel in stukjes snijden en erbij doen, een pak met plakken gesneden ham in stukjes snijden en erbij doen, goed mengen, klaar is kees. Dan heb je een flinke bak. Dit is genoeg voor zeven man, dus ik zou iets minder nemen als ik in mn eentje was. :P
flyingcrow
13 jaar geleden
MJUMMIE, dat ga ik uitproberen!
gerechten met gehakt of kip zijn niet duur.
Zelf maak ik graag mijn eigen hassie-bassie en dat is kleingesneden aardappels, pot bruine bonen, gehakt en een zakje macaroni kruiden.
Alles in 1 pan flink roeren en smullen maar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De Aviko Aardappelschotels, in het diepvriesvak van de meeste supermarkten. Het kost volgens 1,12 euro en je hoeft het alleen op te bakken.

Vervolgens heb je voor jezelf een bord vol aardappeltjes, groente en vlees (al is het vlees wat marginaal). Desondanks een ideale maaltijd qua tijd, gemak en gezondheid.

http://www.aviko.nl/Producten/aardappelschotels.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wij zien dat echt als variatie op aardappels en eten daar vlees en groenten bij. Ik vind het dan ook best prijzig, want volgens mij kost het €1,64
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij de Albert Heijn kost het 1,12 euro, dat weet ik vrij zeker. En qua vlees en groente is het inderdaad niet overdreven rijk gevuld.
Maar voor een gemakkelijk, snel, goedkoop en redelijk gezonde maaltijd voor 1 persoon is het best ideaal vind ik. Ik heb in ieder geval een paar zakken in mijn vriezer liggen voor als ik alleen eet en weinig tijd heb. Maar goed, ik begrijp jouw reactie ook wel:)
Hoog in onze favorietenlijst: Indische kip. Van zo'n receptkaartje van de Appie. Volgens dat kaartje €1,80 pp, maar volgens mij kan het goedkoper met kipfilet uit de aanbieding. Noedels kun je in eenpersoonsporties koken en de saus is prima in te vriezen

Toegevoegd na 4 minuten:
Of macaroni 'zonder' saus: gehakt rullen en kruiden met wat je lekker vindt, ik doe altijd peper en zout, een theelepeltje kerrie en paprikapoeder. Dan ui, prei en champignons, ondertussen de macaroni koken en klaar. Klinkt vies omdat er geen saus doorzit, maar we doen er aan tafel ketchup overheen, errug lekker...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
rijst... met rijstkookpan
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kimath
13 jaar geleden
Dat is toch geen volledige maaltijd..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
klopt. Maar vraag is, wat kan je in grote hoeveelheden maken en makkelijk. Dat is rijst. Die kan je dan vervolgens wel weer combineren met tal van andere ingrediënten. Zakje kipsate, eitje etc.
Kip Siam. Een Thais recept met rijst dat verkocht wordt door Knorr. Heel lekker en je kunt zelf bepalen hoeveel kip je erbij doet, dus je kunt het ook voor 1 pers doen. Ook kun je zelf bepalen hoeveel en wat voor groente je er doorheen doet.
Heerlijk!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
AVG'tje!
Of anders zo'n konimex pakje met kip tandoori ed, die zijn altijd goedkoop, simpel te beireiden en lekker !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wa's da, avg'tje?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, nou ben ik ook wel nieuwsgierig!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aardappelen, Vlees, Groente! Das eerder een duimpie omhoog dan omlaag toch?!
Andijvie als stamppot, of als salade, of met rijst als risotto.
Dit smaakt allemaal erg lekker met een handvol cashewnoten, of voor de vleeseters met gebakken kipstukjes of spekjes.
Mosterd erdoor of knoflook of sojasaus maakt het nog lekkerder!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
aardappel puree met diepvries groenten en een kipsnitzel oid
1 microwave je diepvries groenten
aardappel puree met water of melk maken
en je vlees uit zo'n moderne tosti maker binnen een kwarier voor een paar eurie leker warm eten
je kunt natuurlijk ook verse aardappels nemen en verse groenten met vlees maar das al snel wat duurder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb een panini maker gekocht of tewel een grillplaat! Super heb hem al lekker getest met hamburgers , ei, tosti's, saté stokjes, kipfilet, panini (stokbrood met beleg naar keuze) en je kan er nog veel meer mee kan vanalles op groente vlees fruit kaas je kan het zo gek niet verzinnen. Ik heb van philps zon healthy grill maar er zijn ook goedkopere hoor! En anders lekker stampotjes kun je 2 dagen mee doen, of wokken bij de ah heb je wokpakketen erg lekker sucses!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Chili con carne.
1 blik kapucijners of bruine bonen
300 gr gehakt
1 pakje Chili con carne mix
1 blikje tomatenpuree
1 blik gepelde tomaten
eventueel gesnipperde uien en 'n paprika.

het gehakt rul braden, eventueel met de gesnipperde uien en in stukjes gesneden paprika. De mix aanmaken met water. De tomatenpuree erbij doen. De bonen bij het gehakt doen als dat klaar is. Mix erbij gieten en je hebt een maal voor 2 dagen of voor meerdere personen.

Het prettige van dit recept is dat je er lekker mee kan smokkelen als je niet alle ingredienten hebt. Bv. de gepelde tomaten kan je weg laten of juist wel gebruiken en de tomatenpuree weglaten. De ui en paprika kunnen ook weg en zelfs maak ik het gerecht soms zonder het gehakt als ik dat niet in huis heb. Essentieel zijn alleen de bonen en de mix.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En ananasjes uit blik er door is ook heel lekker! Als je het culinair wil doen: een zak taco-chips er bij serveren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja lekker. Als ik een grote club eters heb maak ik het wel eens, en dan goed pittig. Ik doe er ook altijd een klein blikje maïs bij. Succes verzekerd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat is leuk. Je kunt er enorm mee varieren en naar eigen believen en fantasie dingen toevoegen of weglaten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt dan wel kans dat je een heel ander gerecht krijgt dan wat de oorspronkelijke "uitvinder" van chili con carne bedoeld had.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou en? Als het maar lekker is.
Chili con carne :-)

Als je meer wil, een blik bonen erbij gooien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De beroemde studentenhap: spinazie met boursin, tonijn en uitgebakken spekjes. Hierbij serveer je rijst of macaroni en het hele studentenhuis smult voor een paar centjes.
Je kunt het natuurlijk ook alleen voor jezelf maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nasi is natuurlijk altijd makkelijk. Koopt een nasi pakket van knorr en kookt lekker veel rijst.
Door die nasi doe je dan nog een ui, een ei, beetje vlees (kipfile) wat groenten en een beetje ketjap.
Wat je niet eet kun je met gemak invriezen.
Heerlijk en lekker makkelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wok zoetzuur:
Kip bakken.
zak groente erbij.
Chinese noedels erbij.
Sinaasappelsap erbij.
Beetje suiker erbij.
Saus eventueel wat dikken met maïzena,
Klaar!

Een andere goeie is spaghetti bolognaise. Groentjes stoven. (Wortel, paprika, courgette, champignons, ui, ... Wat je maar wil. Los kopen en zelf snijden is het goedkoopst, maar je kan ook gewoon een zak voorgesneden groenten kopen.)
Gehakt bij in de pot en mee aanstoven tot het gaar is.
Blik tomaten erbij.
Laten sudderen, pasta koken ondertussen en klaar!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Stamppot Boerenkool, Hutspot, Rauwe (rode) koolsalade, Kapucijners met vetspek (als je vlees eet).
13 jaar geleden
http://www.studentenkeuken.nl/index2.html

Deze site is speciaal voor studenten samengesteld door het voedingscentrum. Is dus verantwoorde, makkelijke kost met veel tips, kooktechnieken, recepten, faqs van andere studenten enz.
amc
13 jaar geleden
Een stevige groentesoep.
Heel eenvoudig te maken met een potje kant en klare bouillon
een zak soepgroente en eventueel champignons,ui,sperziebonen,tomaat of wat er nog verder in de koelkast ligt.Op smaak maken met peper,basilicum of kruidenmix en als vulling vermicelli ,spaghetti of macaroni.
Door slim groente in te kopen en omdat er veel soorten in de soep kunnen hoef je bijna nooit meer iets weg te gooien
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tortillas (wraps). Gehakt rul bakken met 'n uitje en wat paprikablokjes, kruiden met mexicaanse kruiden. Tortillas opwarmen in de magnetron. Blikje kidneybonen opwarmen (eventueel gemengd met een blikje maiskorrels). Serveren met groene salade en tomaatjes, en een bakje creme fraiche en geraspte kaas.
Eters zelf hun tortilla in elkaar laten zetten. Smurrie er in of er naast maakt niet zo veel uit, het is gewoon lekker!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De tortillas kun je ook vervangen door tacoschelpen!
foldertjes in de gaten houden wat in de aanbieding is en daar een receptje bij zoeken.

je kan meer maken en in de vriezer doen als dit mogelijk is en je hier ruimte voor hebt.

de pasta's zijn wel lekker en voordelig, maar hou ook je portie groente in de gaten :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Erwtensoep.
Maak een grote pan en je kan er dagen van eten. (of invriezen voor als je een keer geen zin hebt om te koken)

Verder kan je bijna overal soep van maken.
Gewoon simpel beginnen en na een tijdje maak je de lekkerste soepen met de raarste overblijfsels.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wokken, simpelweg alles kan je wokken. Kijk in de supermarkt bijv. albert heijn wat er in de bonus is en je hebt voor 25 euro per week elke dag een stuk vlees groente en genoeg drinken. incl 1 a 2 extra's zoals chocoladereep. kost niks en wokken is het gezondste wat er is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
aardappel/rijst + vlees/kip/vis/ei +een groente of salade :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een paar voorbeelden:
Crème spinazie met gehakt of shoarma of gyrosvlees, rijst en pesto (andere kruiden kan natuurlijk ook) (evt. jus er bij) is erg gemakkelijk en smaakt best (het ziet er alleen wel uit als het moeras uit de 2e Lord of the Rings film).
Zelfde idee met pasta is wat meer solide
Je kan met de spinazie ook meteen champignons mee koken en/of bv paprika. (Zie ook antwoord 1)
Als gerecht kan het moeilijk mislukken.

Ovenschotel met rösti (los; niet de rondjes) en een willekeurige combinatie van sperziebonen, erwten, worteltjes iod. Je kan daar gehakt, shoarma, gyros vlees maar ook vis bij doen (afhankelijk van wat in de aanbieding is). De rösti in 2 lagen verdelen (onderste en bovenste) en er een laagje geraspte kaas overheen doen om het bij elkaar te houden (aardappel anders is ook een optie en je kan ook variëren met verschillende soorten kaas). Wel zorgen dat het vlees gaar is voor je het in de oven doet en je groenten koken en rösti bakken.

Kant en klare aardappelpuree werk ook goed. Is iets duurder maar enorm gemakkelijk. Voorgesneden andijvie kan je ongekookt door je puree heen roeren, wat spekjes erbij en je hebt een bijna instant stamppot. Stoomgroenten gaan ook erg goed samen met puree maar is niet altijd beschikbaar maar een kleine broccoli en bloemkool heb je ook zo gekookt. Evt met een groentesaus (je moet toch water koken en het water van je groente is prima geschikt voor je puree en saus) om het geheel wat minder droog te maken en wat meer smaak variatie te krijgen. Ook hier weer kan je gerust gaan voor vlees of vis dat in de aanbieding is.

En dan is er nog je standaard wok mix met villekeurige pasta of rijst met of zonder pasta saus. Het kan eigenlijk niet mislukken. Je begint met een willekeurig soort vlees (kip blokjes als dan niet voorgesneden, gehakt, runderreepjes, varkensreepjes, shoarma, gyros, willekeurige mootjes vis... laat je vooral leiden door de aanbiedingen) evt met wat ui (gewone of rode) erbij opbakken tot het begint te garen. Dan een berg willekeurige groente erbij (kijk maar eens wat er allemaal in de kant en klaar zakken wok, bami, etc. groente zakken bij de albert hein zit) en bakken tot het gaar is. Niet alle combinaties werken even goed maar dat hangt voor een deel van je eigen smaak af.

Kip kan je evt van de voren laten marineren in ketjap en zorg voor een flinke voorraad oregano in huis. Het bijna overal ongestraft bij en heeft niet een bijzonder overheersende smaak.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bamisoep; eiermie koken, gehakt rullen en evt. kruiden, klein beetje (kopje) bouillon maken, wat sla en een prei. Evt nog gefruite uitjes of gebakken uitjes toevoegen!

Eerst 2 bladeren sla op een diep bord, dan de mie, daarna het gehakt erover en de in ringetjes gesneden prei en daarna de bouillon erover heen.

Super lekker en goedkoop, om het af te maken kunnen er nog uitjes overheen!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt de artikelen die de GVers in de recepten verwerken kopen met afgeprijsde stickers.
Producten die tegen de houdbaarheidsdatum aanleunen.
Zelf friet bakken i.p.v. halen bij een snackbar.
Op de markt, tegen opruimtijd en misschien zijn er zo nog wel een paar te bedenken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Linzen-groente-soep met spekjes. Eerst neem je een basisrecept voor linzensoep, dan voeg je een zak groente- mix toe en uitgebakken spekjes. Eventueel nog met een groene salade.

Ook favo bij mij: snelle andijviestamppot: je koopt een zak gesneden andijvie, een pakje pureepoeder van Maggi(die is wel goed te doen, vind ik) en een bakje spekjes. In een paar minuten heb je een redelijk gezonde maaltijd op tafel, maar dan niet te weinig andijvie toevoegen. Je kan natuurlijk ook zelf aardappelen schillen, koken en pureren met een scheutje melk en een klontje boter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben zelf dol op spagetti bolognese. Een pak spagetti kost niet veel en doe je lang mee, gehakt erbij, groente naar keuze en zelf doe ik altijd zo'n glazen pot met bolognesesaus. Uiteraard kun je ook andere saus doen als je dat lekkerder vindt. Verder maak ik vaak taco's, wraps, rijst en dat soort dingen. Je kunt veel variëren met wat je daar doorheen/in doet (verschillende groenten (zoals prei, champignons, standaard groentepakket, etc) en vlees (kip of gehakt). Smaakt iedere keer weer lekker!

Toegevoegd na 3 minuten:
Oh, en roerbakmie;

Een pak roerbakmie, standaard groentepakket (of alleen prei, of zelf verschillende groenten kopen en snijden, net wat je wilt), roerbakmix, kip en evt. nog een gebakken eitje en/of saté. Kroepoek is er ook erg lekker bij. Ik doe er vaak ketchup doorheen, ook erg lekker!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
macaroni vol zetmeel en voor 10 euro heb je al voor 4 personen een maaltijd en als je alleen ben t4 dagen eten