wat is de beste temperatuur om patat te frituren?

Ik had vandaag een discussie in de snackbar bij mij in de buurt,waar ze op alles tussen de 164 en 174 graden c frituren het resultaat is dus oneetbare vieze frietjes zij zeggen dat het zo goed is.Ik heb afgelopen zomer in een zwembad gewerkt waar ik soms ook even in de keuken moest werken daar moest het vet tussen de 180 en 184 c zijn resultaat lekkere frietjes maar wat zeggen kenners hiervan ?

Toegevoegd na 20 minuten:
en vind de keuringsdienst van waren hier ook iets over?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
45.2K

Het beste antwoord

Op ons werk (catering) frituurden we altijd op 180 graden. Na een controle van sense een soort keuringsdienst van waren maar dan ingehuurd via ons bedrijf was dat te hoog. Wij moeten alles op 175 graden bakken. Anders komen er teveel schadelijke stoffen vrij.

Toegevoegd na 5 minuten:
Als wij in ons logboek waar wij de temperatuur bijhouden een temp van 180 invullen krijgen we een aantekening en punten verlies.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (14)

Deze 'frietkenner" zegt in ieder geval, dat hoe lager de temperatuur, hoe meer vet je frietjes opnemen en hoe smeriger ze dus worden. De aanbevolen temperatuur voor lekkere niet vette knapperige friet is toch echt rond de 175 en 180 graden. Als je het weer te heet maakt, kan de friet snel bruin worden, maar is de binnenkant nog niet helemaal gaar, das ook niet lekker.

Ik denk dat jou snackbarmannetje gewoon lekker aan het bezuinigen is (stroom) en niet zoveel verstand heeft van écht lekkere friet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het was een snackbar vrouwtje trouwens
:-) nou was het altijd al niet te eten maar nu ze een nieuwe frituurpan hebben een waarop ik de temeratuur kan zien weet ik waarom maar je hebt wel gelijk wat het vet gehalte en de knapperigheid betreft +
Als het gaat om niet voor gebakken frites 160 graden om voor te bakken als de frietboer zelf de aardappelen dus snijd. Het afbakken gebeurt op 180 graden.
13 jaar geleden
ik heb altijd "geleerd" tussen de 175 en 180 graden.
Bij lagere temperaturen krijg je van die mega-vette frietjes en bij hogere temperaturen gaat het te snel (goudbruin van buiten, rauw van binnen).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gisteren las ik een interview met een patatbakker in Eindhoven die tezamen met nog twee andere bedrijven tot de beste drie patatbakkers van Nederland behoort. Hij zei dat de beste temperatuur tussen de 160 en 170 ligt. Anderen bakken tussen 170 en 180 en zijn dan sneller klaar maar hebben dan minder kwaliteit. Verder zei hij ook dat na het voorbakken je veel langer het vet er moet laten uitdruipen dan de meeste bakkers doen. Dus de snackbar bij jou in de buurt weet wel hoe het moet!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mischien kan hij omdar zelf voorbakt de temepatuur wat lager doen(gokje)Maar +je voor je antwoord
Verse friet heeft meer vocht en moet dus langer frieturen. Dit voorbakken gebeurt op een lagere temperatuur, zodat ze niet verbranden. Het afbakken gebeurt meestal bij een temperatuur van 175°-180°. Echter veel mensen zijn 'bang' voor bruine friet, omdat dan acrylamide gevormd kan worden en dat is evt. kankerverwekkend.

Bij lagere temperaturen ontstaat deze stof niet (of minder) maar ja, dan zijn de frietjes dus vetter en minder lekker.

Hoe ongezond het extra vet is itt de kans op meer kankerverwekkende stoffen, laat ik maar in het midden ...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De tot allerbeste frietbakker van Nederland uitgeroepen ondernemer in Eindhoven (ben even zn naam kwijt, er stond een groot stuk in het AD van afgelopen maandag) frituurt op 160-165 graden.
paulus811
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
as de frituur hier in de buurt op 164 staat is het echt oneetbaar wat er uitkomt RAAR
In het patat museum in Brugge(België) werd verteld dat 170 graden het beste was.
In de frituurpan moet het vet wel 180-185 graden zijn voordat je de patat erin gooit want patat uit de vriezer brengt de temperatuur van het vet omlaag als je deze erin gooit.

Als je te veel patat in de pan gooit word het ook nooit lekker omdat de temperatuur hierdoor te laag word tijdens het bakken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wij frituren op me werk in 177*c
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De friet bevroren in de pan gooien. Ze kunnen niet bevroren genoeg zijn. Bij 180 graden een minuut of 7 frituren. Heerlijk krokant.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens de richtlijnen moet je voorbakken rond 160/170 graden en afbakken 180 graden.
Maar voor het lekkere kun je beter voorbakken 180 graden en afbakken 190 graden.... Schijnt alleen slecht(er) voor je gezondheid te zijn.

Na t voorbakken eerst even laten "rusten" in een vergiet en in de tussentijd de temperatuur verhogen voor t afbakken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb jaren in een frituur gewerkt, 40 uur per week en de pan stond altijd tussen de 178 en 184. Voorbakken doe je op 160-165.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om een te grote inname van de stof acrylamide te voorkomen helpt het friet niet te bruin, maar goudgeel te bakken Dit kan gebeuren door het frietvet niet boven 175 °C te verwarmen; acrylamide wordt namelijk gevormd bij temperaturen vanaf 120°C, maar vooral boven 170-180 °C in grotere hoeveelheden.

acrylamide is kankerverwekkend wanneer je er te grote hoeveelheden van binnenkrijgt. Dat is niet bij 1x friet eten maar door de friet op 175 graden te bakken verminder je wel de hoeveelheid schadelijke acrylamide die je dan binnen krijgt

Dus bak je friet op maximaal 175 graden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik neem vers gesneden friet van de aardappel.
Ik bak ze voor 5 minuten, in ossevet en op 150 graden.

Nadien moeten ze volledig afkoelen, tot ze koud zijn!
Dit is noodzakelijk voor een perfect resultaat.

Dan komt de 2 de bak in maximum 175 a 180 graden.
Ook enkele minuten. Je kan dit kontroleren om ze naar je smaak te hebben, als ze de kleur hebben die je graag hebt, proef er dan 1. Is ze niet gaar laat ze dan even tot
ze wel gaar is. Pas op dit kan al op een paar seconden zijn hangt ervan af hoeveel minuten ze er al in liggen natuurlijk .Heb je ze zoals je wenst, onthou dan je temperatuur en je tijd. Zo heb je altijd dezelde frieten.
Gemiddelde tijd tusen 3 en 5 minuten ongeveer.

De soort patat is ook van groot belang. De meesten nemen hiervoor bintjes. Ik neem Nicola's, duurder maar nog een veel beter resultaat. Eens klaar, overtollig vet afschudden. Doe er nu grof zout op. Zo nu maakt niemand er nog betere dan jij en ik natuurlijk....
Smakelijk!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Frituren doe je op 180 graden. Maak in het begin de olie 200 graden, omdat als je de koude frietjes in de olie laat zakken, de olie meteen afkoeld. Zet daarna de thermostaat op 180 graden.
Beweeg de friet regelmatig en wacht tot ze lichtbruin zijn. Maak niet te grote porties, daar anders de olie te veel in temperatuur zakt.