Waarom wordt mijn bami altijd zo plakkerig? Wat doe ik verkeerd?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
71.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook flink roeren tijdens het koken!
En een scheutje (olijf/zonnebloem)olie na het afgieten, en dat ook goed doorroeren. Maar je moet na het koken de mie door je groentenmix doen, plakt het dan ook???

Het beste antwoord

Bami is gemaakt van pastabloem, waar zetmeel in zit, dit maakt die slierten, pasta plakt van nature, maar om tijdens het maken te voorkomen dat hij aan de bank of machine's blijft plakken word er een dun laagje bloem over gestrooid, wat ook gaat kleven (binden) als het warm word en in de juiste verhouding met water staat (zie dikke willem) dat is dus het moment dat je het net hebt afgegoten, oplossing: voeg een eetlepel olijfolie toe tijdens of naam het koken, dit gaat als een dun laage over de pasta zitten, helaas vervormd het wel de smaak, je kan ook na het koken de pasta afspoelen onder heet water zo spoel je de plakkerige bloem eraf, doe dit alleen niet als je smaakstoffen in het kookwater had toegevoegd, deze spoel je er dan ook grotendeels af
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

ik heb nooit last dat de bami plakt ,ik kook een bouillonblokje mee .
krijgt de bami ook meer smaak .of doe er wat olijfolie bij schijnt ook te helpen .!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"+" inderdaad, olijfolie zorgt ervoor dat bami niet plakt
Voet er tijdens het koken een scheutje olie aan toe.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet te lang laten koken.

Na het koken afgieten, een lepel olie erover en schudden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je moet de bami na het koken, direkt afspoelen met koud water, anders gaat het garingsproces door en wordt hij te gaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ klopt
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
en dan heb je daarna koude bami. ik eet toch liever lekker warme bami.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, dan verwerk je daarna de bami verder. Mengen met de rest van het gerecht en dan het geheel nog even op temperatuur brengen. En voila, warme niet-plakkerige bami!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helemaal goed! +
luna400
13 jaar geleden
een beetje olijf olie toevoegen bij het kook water
Type eens "bami koken" in google.
Daar vind je van alles over bami koken en verschillende soorten bami.
Eet smakelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bami na het koken afspoelen met heet water. Je voorkomt daarmee dat de bami gaat plakken, maar in tegenstelling tot afspoelen met koud water, blijft de bami wel lekker heet, zodat je het direct kan serveren.
13 jaar geleden
Een tip voor macaroni, spaghetti, andere pasta, bami:
als je het na het afgieten weer terug mikt in de pan, beetje olijfolie erover en doorschepepn. Plakte er niks meer. En je proef er niks van. Probleemloos scheppen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja mee eens: klein beetje olijfolie doet wonderen :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wilde het zelfde antwoord geven +! al die water toevoeg oplossingen zijn alleen maar extra werkjes. dit kan je er tenminste gelijk aan toevoegen en werkt perfect.
Net als met pasta/spagetti even onder koude kraan daarna beetje olie toevoegen..thats all!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mooi he zo'n minnetje zonder uitleg, + van mij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En dan mijn plus er nog bij, staat het toch mooi weer 2-1 :-)
Je moet na het koken de bami ( net als alle pasta's eigenlijk) afgieten in een vergiet ,maar een paar lepels kookvocht apart overhouden. De bami met heet water even afspoelen (anders koelt hij teveel af) en weer in de pan terug doen of in een schaal waarin je hem op tafel zet en er de achtergehouden lepels kookvocht weer bij doen. Even erdoor husselen en hij plakt niet meer.
Dit werkt echt goed!

Wil je bami goreng maken dan moet je hem eigenlijk (net als rijst bij nasi) koud laten worden en dan pas bakken. Blijft hij lekker los. Als je de bami dan in de vergiet doet moet je hem goed afspoelen met koud water en laten staan. Tegen de tijd dat je hem in de wok wilt bakken zul je zien dat het een vaste klont is geworden, maar als je hem even onder de kraan houdt en met je vingers door woelt wordt hij weer lekker glad en los. Even uitschudden in de vergiet en erbij in de wok. Perfecte mie heb je dan.
amc
13 jaar geleden
gelijk na het koken in het koude water leggen......dan plakt het niet zo. Ook moet je het niet helemaal gaar koken. Maar net tegen het gare aan. Het gaart namelijk nog een tijdje na.