Als je die appeltaart lekker vindt is het toch een prima gelukte appeltaart?
Perfect, ach...het gaat om de smaak.
Ziet er altijd wel goed uit.

Het gaat erom wat je zelf lekker vindt. Met grove appels of fijne schijfjes. Met noten of notenschaafsel. Met of zonder rozijnen. Veel of weinig kaneel.

Het standaard recept en dan jouw speciale touch in de keuze van toevoegingen.

Héérlijk, zo'n punt appeltaart!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Alle stappen rustig aan doen, neem er de tijd voor.. En koop speciale appeltaartappels weet ff niet meer hoe ze heten succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goudreinetten.
Met goudreinet appels! Die blijven wat steviger en dan krijg je geen appelmoes :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
http://www.foodtube.nl/video/585/Appeltaart

Kijk eens op deze video! Een genot om een bakker dit te zien voordoen. Hij legt alles heel goed en rustig uit.
Ik maak hem ook wel eens en iedereen vindt hem altijd heerlijk.

Toegevoegd na 11 minuten:
De bakker die je hier ziet is de legendarische Cees Holtkamp, de 'vader' van Neerlands beste garnaalkroket.
amc
13 jaar geleden
Heel veel uitproberen en oefenen, dat vindt je omgeving ook fijn :-)
Ik gebruik het liefst goudreinetten, lekker zurig en ze blijven goed stevig. Dan doe ik er rozijnen door die ik in rum geweld heb (calvados zal ook lekker zijn). Liefst maak ik het deeg zelf, maar soms gebruik ik zo'n pakje appeltaartdeeg en dat vind ik dan elke keer te zoet ;p
Je kunt op de bodem wat custardpoeder strooien (of dat door het appelrozijnenmengsel schudden), dat neemt ook goed vocht op.
En varieer met bijvoorbeeld noten erdoor, of amandelschaafsel eroverheen, of abrikozen (van die gedroogde), of maak een appel-tutti-fruttitaart.
Je fantasie is de enige beperking ;-)
Er bestaan ook hartige appeltaarten met bijvoorbeeld geitenkaas (spreekt mij niet aan).
Ik laat appeltaart wel vaak langer in de oven dan recepten aangeven - na de aanbevolen tijd even kijken hoe ie eruitziet en prikken of ie nog erg vochtig is, als je denkt dat ie nog wel even kan, de vorm afdekken met alufolie met een paar gaatjes erin geprikt (folie er los op leggen, op twee plaatsen even om de rand van de vorm vouwen, MET een ovenhandschoen!!).

En hier vind je ook tips: http://www.goeievraag.nl/vraag/bijzonder-appeltaart-recept.46819
http://www.goeievraag.be/vraag/wel-appeltaart-gebakken-appels-goudreignetten.15823
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De perfecte appeltaart bak je volgens dit recept.

Klassieke appeltaart.

125 gram koude boter

300 gram tarwebloem

180 gram suiker

1 ei, 1 eierdooier

1 kg lichtzure appels

sap van 1/2 citroen

50 gram walnoten

1 el notenmoes (reformwinkel)

1 snufje kaneel

en verder een vorm van 28 cm doorsnee, 1el slagroom, 1 eierdooier

1 De boter in stukjes snijden en met de bloem, 100 gram suiker, het ei en de eierdooier tot een glad deeg kneden. 3/4 van het deeg in de springvorm doen en daarbij een rand vormen van 3 cm. De vorm en de rst van het deeg 30 min in de koelkast zetten.

2 De appels schillen, in achten snijden en de klokhuizen verwijderen. De notenmoes vermengen met het citroensap en de rest van de suiker en over de appels verdelen. De walnoten grof hakken en met de kaneel door de appels scheppen.

3 De rest van het deeg met een beetje bloem uitrollen en in repen snijden. De oven voorverwarmen op 180 graden. Het appelmengsel over de deegbodem verdelen. De deegrepen er in ruitvorm opleggen en de randen goed aandrukken.

4 De appeltaart in de hete oven ongeveer 45 min bakken tot de bovenkant mooi bruin is. Op de helft van de baktijd de slagroom met de eierdooier goed kloppen en hiermee de deegrepen bestrijken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je kunt eens kijken op www.wezooz.be daar staat wel een gerecht op. Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je kunt elstar appels gebruiken, vind ik persoonlijk
het lekkerst en om een "natte"appeltaart te voorkomen
de vorm invetten met boter en bestrooien met
paneermeel voor je het deeg erin doet.werkt perfekt