wat is het verschil tussen, een gestoomde of een gerookte makreel ??

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
12.1K

Het beste antwoord

Lucid is de enige met het juiste antwoord.
Met stomen wordt de vis gaar met behulp van stoom (hete waterdamp). Met roken wordt de vis gaar door de warme rook van houtsnippers.

Het smaakverschil tussen gerookt en gestoomde makreel is groot. Gestoomd smaakt meer neutraal en wateriger. Gerookt heeft een extra smaakje, de rooksmaak.

Hier wil ik graag nog iets aan toevoegen:
Er wordt heel wat gesproken over rooktechnieken.

Je hebt twee soorten rooktechnieken: Warm roken en koud roken.

De meeste vis wordt warm gerookt. In zo'n rookton wordt het heel warm door het smeulende hout wat eronder ligt. De vis wordt dus echt gaar.

Gerookte zalm uit de supermarkt ziet er nog rauw uit, deze vis is koud gerookt. De rook wordt omgeleid door buizen zodat dit afkoelt en de vis louter gaar wordt door het rook, en niet de hitte. Wij roken altijd warm, voor koud roken hebben wij niet de juiste spullen.

Pekelen (zoutbadje) heeft niets met roken te maken, is natuurlijk wel lekkerder dan zo'n flauwe zoutloze vis.

Zelf kies ik gerookt boven gestoomd.

Toegevoegd na 2 minuten:
Nog even stomen uitleggen.

Je neemt een hoge pan met onderin veel water. In het midden van de pan, ruim boven het water, zit een ronde metalen plaat met gaatjes. Hier leg je de vis neer. Daarbovenop komt een deksel. Het water wordt heet, en begint te stomen, dit stoom bereikt de vis waardoor de vis gaar wordt. Voila een gestoomde vis.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Stomen is een kooktechniek met stoom.

Roken is het bewerken van voedsel door het in rook van smeulend hout te hangen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In ieder geval de smaak.. Persoonlijk vind ik de smaak van gerookte makreel ver uitkomen boven de gestoomde!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat is het verschil tussen gerookt en gestoomde vis?
Over het algemeen is vis altijd gerookt. Maar roken kan je in 2 manieren onderscheiden 'gerookt' en 'gestoomd'.
Gerookt betekend: dat de vis koud en hard gerookt is. Dat zijn haring, heilbot, makreel en paling enz. De vis wordt eerst in de pekel gezet.
Gestoomde betekend: dat de vis heet en zacht gerookt is. Dat zijn altijd vette vissen zoals makreel, zalm of botervis enz.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
He, lekker duidelijk en goed antwoord!
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat antwoord komt van vishandel Roeleveld en ik neem aan, dat zij het wel weten.
http://www.vishandelroeleveld.nl/tips.html
Het zijn twee verschillende bereidingswijzen

Gestoomd
De lichtgezouten makreel wordt bij een temperatuur van 70 tot 90 graden Celsius, gedurende zes uur gestoomd. Het visvlees wordt hierdoor heerlijk zacht. De kleur van het visvlees is wit. Een gestoomde makreel is van buiten goudgeel van kleur en is iets gerimpeld.

(koud) Gerookt
Voor het roken wordt de makreel eerst in een pekelbad gedompeld. Vervolgens wordt hij in de rookkast geplaatst waar een temperatuur van ongeveer 30 graden Celsius heerst. Gedurende zes uur werkt de rook op de makreel in. Door de lage temperatuur blijft de makreel min of meer rauw. De kleur van het visvlees is grauw en enigszins glazig. Het visvlees is veel compacter en zouter van smaak dan bij gestoomde makreel.

Het verschil tussen gestoomd en gerookt is aan de buitenkant vrij moeilijk te zien. Een gestoomde makreel is goudgeel van kleur en is iets gerimpeld. Een gerookte makreel heeft ook een goudachtige glans. Bij de buik is hij echter wat groenig van kleur. Een gerookte makreel zit bovendien strakker in zijn vel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kijk je met je neus :-) Nog een betere test methode is proeven, gerookte vis lijkt geheel niet niet op gestoomde vis, daaraan ontbreekt namelijk een echte rooksmaak.
Een veel gestelde vraag is wat het verschil is tussen gestoomde en gerookte vis. Het grote verschil is dat gerookte vis wordt bereid in een rookoven met eikenhout, waardoor de vis een geheel andere smaak ontwikkeld. Bij stomen wordt geen hout gebruikt maar, zoals het woord al aangeeft, alleen stoom..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Precies! +1
Google Visrecepten Roken
En je krijg antwoord op je vragen.
Succes